از قیمت پرچمدار بعدی اپل انگشت به دهان می شوید!

رسانه کلیک - در یک دهه گذشته، شما می‌توانستید تنها با پرداخت ۲۰۰ دلار یک آیفون قراردادی بخرید؛ اتفاقی که به زودی به خاطره ها می‌پیوندد.

از قیمت پرچمدار بعدی اپل انگشت به دهان می شوید!

آخرین پیش بینی ها از افزایش دو برابری قیمت آیفون ۸ نسبت به برادر پیشین خود حکایت دارد و هر چند مبلغ دقیقی اعلام نشده، اما قیمت این پرچمدار جدید بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار تخمین زده شده است که در مقایسه با قیمت‌هایی که در سالهای اخیر در بازار تلفن های هوشمند شاهد بودیم، به واقع گزاف است.

اما موضوع مقداری وسیع تر است و این افزایش قیمت، تنها به آیفون های شرکت اپل ختم نمی‌شود. به طور مثال، سامسونگ نیز به عنوان یکی از رقیبان اصلی اپل به دنبال افزایش قیمت پرچمداران خود است و قیمت ۹۳۰ دلاری گلکسی نوت ۸ در نسخه ۶۴ گیگابایتی نیز به خوبی گواه این مدعاست.

استیو بالمر، مدیر عامل پیشین شرکت مایکروسافت در زمان معرفی اولین آیفون اظهار نظر جالبی کرده بود؛ «آیفون هیچ شانسی برای تحت سلطه درآوردن بازار نخواهد داشت، این فقط یک گوشی ۵۰۰ دلاری یارانه ای است.»

اگرچه پیش‌بینی بالمر درباره موفقیت آیفون درست از آب در نیامد، اما راستش را بخواهید بخش دوم حرفش کاملا حقیقت داشت؛ چرا که اپراتورهای تلفن همراه مانند AT&T، ورایزن، T-Mobile و اسپرینت، بخش اعظمی از قیمت گوشی را پرداخت می کردند؛ به این شرط که مشتری مجبور باشد دو سال تمام از سرویس مخابراتی خاصی استفاده کند و در عوض، آن شرکت نیمی از هزینه گوشی را می‌پرداخت.

اما این طرح که با موافقت استیو جابز به اجرا در آمد، پس از گذشت چند سال گویا در بین مردم چندان پرطرفدار نیست. از همین رو، دو سال پیش بود که ورایزن و T-Mobile سنت شکنی کرده و اعلام کردند قصد ادامه این طرح را ندارند و مشتریان ناچارند صد درصد هزینه گوشی را خود متقبل شوند؛ اتفاقی که مجله فورچون (Fortune) از آن به عنوان «مرگ آیفون های ۱۹۹ دلاری» یاد می‌کند.

افزایش قیمت آیفون های جدید از یک سو و از بین رفتن این طرح های حمایتی از سوی دیگر موجب می‌شود تا گزافی قیمت پرچمدارانی نظیر آیفون، بیش از پیش توجه ما را به سوی خود جلب کند.

در چنین شرایطی، خیلی ها به فکر گزینه های ارزانتر می افتند، گزینه هایی همچون اسنشال فون ۷۰۰ دلاری، شیائومی می میکس ۲ با قیمت ۵۰۰ دلار و یا حتی Doogee Mix که فقط ۱۷۰ دلار قیمت دارد! البته بد نیست بدانید که غیر از اسنشال فون که یک تلفن خاص و پرچمدار است، با انتخاب سایر گزینه ها طبیعتا اثری از همنشینی تمامی ویژگی‌های رده بالای یک آیفون نخواهید یافت!

ارسال نظر