نقد و بررسی نکسوس 5 ایکس گوگل

گوشی هوشمند نکسوس 5 ایکس گوگل (Nexus 5X) که به تازگی از سوی این کمپانی معرفی و عرضه شده، با همکاری گوگل و کمپانی کره‌ای ال‌جی ساخته شده است.

نقد و بررسی نکسوس 5 ایکس گوگل

به طور کلی سری محصولات نکسوس گوگل از نظر کیفیت ساخت محصولات قابل اطمینانی هستند و کاربران نیز همواره نسبت به سری محصولات نکسوس گوگل علاقمندی خاصی را نشان می‌دهند. نکسوس 5 ایکس در واقع سومین همکاری مابین گوگل و ال‌جی را رقم زده است. بیش از این ال‌جی در تولید نکسوس 4 و نکسوس 5 نیز با گوگل همکاری داشته است.

نکسوس 5 ایکس گوگل به دلیلی بهره‌مندی از اسکنر تشخیص اثر انگشت کاربر قادر به پشتیبانی از سیستم پرداخت الکترونیکی اندروید پی (Android Pay) بوده و پورت اتصال شارژ آن از نوع USB-C در نظر گرفته شده است. ما در این مقاله قصد داریم که با نگاهی دقیق‌تر، به نقد و بررسی نکسوس 5 ایکس گوگل و ال‌جی بپردازیم و نهایتا نقاط و قوت و ضعف این مصحول را به شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با کلیک دات آی‌آر همراه باشید.

1

مشخصات کلی

  • صفحه نمایش 5.2 اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسل و محافظت شده توسط پنل گوریلاگلاس 3 (تراکم پیکسلی 423 پیکسل در هر اینچ)
  • سیستم روی یک چیپ (SoC) اسنپدراگون 808 کوالکام با پردازنده‌ی مرکزی شش هسته‌ای
  • پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 418
  • رم 2 گیگابایتی
  • حافظه‌ی داخلی 16 و 32 گیگابایتی (دو نسخه‌ی متنوع)
  • سنسور دوربین اصلی 12.3 مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی
  • باتری 2700 میلی آمپر ساعتی
  • ابعاد بدنه‌ی 7.9 در 72.6 در 147 میلیمتری
  • وزن 136 گرمی
  • سیستم عامل اندروید 6.0 مارشمالو

طراحی و ظاهر

ابعاد بدنه‌ی گوشی هوشمند نکسوس 5 ایکسگوگل 7.9 در 72.6 در 147 میلیمتر است و وزن آن معادل با 136 گرم است. بنابراین این محصول نسبت به نکسوس 5 عریض‌تر و طویل‌تر طراحی شده، اما با این وجود ضخامت بدنه‌ی آن کمتر از نکسوس 5 است. شایان ذکر است که بدنه‌ای این گوشی از جنس پلی کربنات نرم تشکیل شده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در بخش فوقانی پنل پشتی این گوشی هوشمند سنسور دوربین اصلی آن تعبیه شده و زیر این سنسور، اسکنر تشخیص اثر انگشت کابر قرار دارد. عملکرد اسکنر تشخیص اثر انگشت کاربر نکسوس 5 ایکس بسیار سریع بوده و از جمله مزیت‌های طراحی آن به شمار می‌رود. در بخش میانی پنل پشتی هم لوگوی نکسوس به طور طولی ثبت شده و زیر آن نیز لوگوی کمپانی ال‌جی قرار داده شده است.

2

دکمه‌ی پاور و کاهش و افزایش صدا (Volume) نکسوس 5 ایکس در لبه‌ی سمت راست تعبیه شده‌اند. در لبه‌ی سمت چپ آن نیز شیار مربوط به سیم کارت نانو قرار داده شده است. ضمنا سوکت شارژر و هندزفری نکسوس 5 ایکس هم در لبه‌ی زیرین آن تعبیه شده‌اند.

3

4

لازم به ذکر است که پورت اتصال USB-C به کار گرفته شده در نکسوس 5 ایکس محدودیت‌هایی را به همراه دارد. به عنوان مثال این پورت USB از قابلیت USB Power Deliver و یا قابلیت شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge) پشتیبانی به عمل نمی‌آورد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش نکسوس 5 ایکس گوگل، نمایشگری 5.2 اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسل یا همان فول اچ دی در نظر گرفته شده است. بنابراین از این نظر نمایشگر این محصول کیفیتی متعادل را ارائه می‌کند. با وجود این شرایط تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی هوشمند تقریبا در حدود 423 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. همچنین صفحه نمایش نکسوس 5 ایکس توسط پنل گوریلاگلاس 3 پوشانده شده و از این طریق در قابل خراشیدگی و ضربه از آن محافظت به عمل آمده است.

5

در بررسی‌های انجام شده مشخص شده که نمایشگر نکسوس 5 ایکس گوگل ماکسیموم روشنایی برابر با 455 نیت را به همراه دارد که این میزان نسبت به ماکسیموم روشنایی صفحه نمایش نکسوس 5 که برابر با 526 نیت بود، کمتر است. در سمت مقابل صفحه نمایش IPS نکسوس 5 ایکس از نظر تفکیک‌پذیری و توزیع رنگ‌ها بسیار مطلوب عمل می‌کند و کیفیت مناسبی را به همراه دارد.

6

در بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که نسبت کنتراست نور خورشید نمایشگر نکسوس 5 ایکس هم در حد معمولی است. با این وجود هنگامی که در شرایط تابش نور مستقیم آفتاب از این محصول استفاده کنید، تقریبا نتیجه‌ی قابل قبول و رضایت‌بخشی را از آن دریافت خواهید کرد.

7

باتری

نکسوس 5 ایکس گوگل از باتری با توان و ظرفیت 2700 میلی آمپر ساعت بهره می‌برد. بنابراین از این نظر هم این گوشی نسبت به نسخه‌ی 2013 خود پیشرفت داشته و چیزی در حدود 400 میلی آمپر ساعت به ظرفیت باتری آن افزوده شده است. در بررسی‌ها و تست باتری انجام شده از سوی سایت gsmarena باتری نکسوس 5 ایکس گوگل توانسته در شرایط برقراری تمایش 3G زمانی معادل با 16 ساعت و 57 دقیقه را به ثبت برساند. همچنین باتری این محصول در شرایط وب‌گردی دوامی معادل با 8 ساعت و 32 دقیقه داشته و در شرایط پخش ویدئویی نیز 6 ساعت و 25 دقیقه دوام داشته است.

8

به طور کلی عملکرد باتری نکسوس 5 ایکس گوگل را می‌توان خوب و متعادل در نظر گرفت. شایان ذکر است که باتری نکسوس 5 ایکس قابلیت شارژ سریع اختصاصی را ارائه می‌کند که به موجب آن شما می‌توانید با 10 دقیقه شارژ باتری دستگاه زمانی معادل با 4 ساعت تماس تلفنی را برقرار سازید.

سیستم روی یک چیپ و عملکرد پردازشی

نکسوس 5 ایکس گوگل به سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 808 کوالکام مجهز است. این سیستم روی چیپ از پردازنده‌ی مرکزی شش هسته‌ای بهره می‌برد که دو هسته‌ی پردازشگر آن از نوع Cortex A57 با فرکانس کاری 1.82 گیگاهرتز بوده و چهار هسته‌ی پردازشگر دیگر آن از نوع Cortex A53 با فرکانس کاری 1.44 گیگاهرتز هستند. همچنین رم نکسوس 5 ایکس ظرفیت 2 گیگابایتی را به همراه دارد، از اینرو نمی‌توان نکسوس 5 ایکس را از نظر قابلیت‌های سخت افزاری مرتبط با زمینه‌ی پردازشی هم رده‌ی پرچمداران کنونی اندرویدی موجود در بازار دانست.

9

پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در نکسوس 5 ایکس هم پردازنده‌ی آدرنو 418 کوالکام است که شاید قدرتمندترین پردازنده‌ی کنونی موجود محسوب نشود، اما برای گوشی هوشمندی با صفحه نمایش فول اچ دی کاملا مناسب است. در بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که عملکرد پردازشی گوشی هوشمند نکسوس 5 ایکس تقریبا در حد و اندازه‌ی یک گوشی میان رده‌ی رو به بالا است. البته باید اشاره داشته باشیم که با مقایسه‌ی نکسوس 5 ایکس در کنار پرچمداران سال 2015 می‌توان آن را یک میان رده خطاب کنیم، به بیان دیگر این محصول در مقایسه با پرچمداران سال 2015 یک میان رده‌ی رو به بالا محسوب می‌شود و شاید در بین پرچمداران سال 2014 میلادی یک محصول بسیار با کیفیت و رده بالا به شمار آید.

10

11

12

ضمنا گوشی هوشمند نکسوس 5 ایکس گوگل از نظر ظرفیت حافظه‌ی داخلی در دو نسخه‌ی مختلف 16 و 32 گیگابایتی عرضه می‌شود. متاسفانه هیچ یک از این دو نسخه قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی را ندارند و با توجه به محدود بودن آپشن‌های حافظه‌ی داخلی برای این گوشی، عدم پشتیبانی آن از حافظه‌ی جانبی یک نقطه‌ی منفی در طراحی این محصول به شمار می‌رود.

دوربین

دوربین اصلی نکسوس 5 ایکس از سنسوری 12.3 مگاپیکسلی و از سری محصولات شرکت سونی تشکیل شده است. از نظر فیزیکی این سنسور ابعاد نسبتا بزرگی را دارد و اندازه‌ی دیافراگم آن نیز F/2.0 بوده و نسبتا عریض است. این سنسور دوربین به نور فلش LED دوبل مجهز شده و قابلیت فوکوس لیزری اتوماتیک را نیز به همراه دارد. اما نقطه‌ی منفی که می‌توان در سنسور دوربین نکسوس 5 ایکس به آن اشاره کرد، عدم بهره‌مندی آن از قابلیت OIS یا "لرزشگیر اپتیکال تصویر" است. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم نکسوس 5 گوگل که در سال 2013 عرضه شده بود از این قابلیت بهره می‌برد، اما نکسوس 5 ایکس 2015 گوگل و ال‌جی این قابلیت را ندارد.

13

دوربین سلفی نکسوس 5 ایکس هم از سنسوری 5 مگاپیکسلی تشکیل شده است. این سنسور از سری محصولات کمپانی OmniVision بوده و دیافراگام آن F/2.0 خواهد بود. شایان ذکر است که هر دو سنسور دوربین نکسوس 5 ایکس گوگل از قابلیت HDR+ پشتیبانی به عمل می‌آوردند. در بررسی‌های انجام شده عملکرد سنسور دوربین اصلی و سلفی نکسوس 5 ایکس گوگل مناسب بوده است و این موضوع را می‌توان از جمله نقاط مثبت طراحی این محصول در نظر گرفت.

اما اگر از علاقمندان به ضبط ویدئو باشید، باید بدانید که سنسور دوربین اصلی نکسوس 5 ایکس قابلیت ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 2160p و نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه را دارد. همچنین با استفاده از این سنسور می‌توانید به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی و نرخ 60 فریم در ثانیه‌ای و همچنین ویدئوهای با وضوح تصویر اچ دی و نرخ 120 فریم در ثانیه‌ای بپردازید.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی گوشی هوشمند نکسوس 5 ایکس گوگل پرداختیم. این گوشی هوشمند هم اکنون در ایالات متحده با قیمت 380 دلار به فروش می‌رسد و قیمت آن در بازارهای کشور عزیزمان در حدود 1،600،000 تومان است. بدون تردید با این هزینه شما گزینه‌های خرید بهتری را نیز پیش رو خواهید داشت. به طور کلی اگر نکسوس 5 ایکس را با پرچمداران سال 2015 میلادی مقایسه کنیم، به راحتی درمی‌یابیم که این محصول یک گوشی هوشمند میان رده‌ی رو به بالا است. خصوصیاتی همچون محدویدیت آپشن‌های حافظه‌ی داخلی، سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 808، رم 2 گیگابایتی، وضوح تصویر فول اچ دی صفحه نمایش و ... از جمله مشخصاتی هستند که مانع دسته‌بندی نکسوس 5 ایکس در پرچمداران سال 2015 می‌شود. ما در ادامه طی دو دسته‌بندی جداگانه به ذکر نقاط مثبت و منفی نکسوس 5 ایکس گوگل خواهیم پرداخت.

نقاط مثبت:

  • بهره‌مندی از اسکنر تشخیص اثر انگشت کاربر با کارایی و عملکرد سریع و مناسب
  • صفحه نمایش نسبتا بزرگ، با کیفیت خوب و مجهز به پنل گوریلاگلاس 3
  • عملکرد مطلوب دوربین اصلی و سلفی
  • بهره‌مندی از سیستم عامل اندروید 6.0 مارشمالو و امکان استفاده از به روز رسانی‌های سیستم عامل اندروید در کوتاه‌ترین زمان ممکن

نقاط منفی:

  • رم و تراشه‌ی استفاده شده در این گوشی می‌توانستند بهتر باشند
  • آپشن‌های محدود حافظه‌ی داخلی (16 و 32 گیگابایتی)
  • عدم پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی
  • قیمت بالا در بازارهای خارج از ایالات متحده

منبع: gsmarena

ارسال نظر