مقایسه‌ نکسوس 6 پی گوگل و گلکسی نوت 5 سامسونگ

اگر از طرفداران و علاقمندان به تبلت‌های اندرویدی باشید، مطمئنا می‌دانید که نکسوس 6 پی گوگل و گلکسی نوت 5 سامسونگ دو نمونه از برترین فبلت‌های سال 2015 میلادی هستند.

مقایسه‌ نکسوس 6 پی گوگل و گلکسی نوت 5 سامسونگ

به گزارش کلیک، گلکسی نوت 5 سامسونگ در ماه آگوست سال 2015 رسما معرفی شد و نکسوس 6 پی گوگل هم در ماه سپتامبر همین سال معرفی گردید. هر دوی این محصولات از نظر کیفیت ساخت فوق‌العاده هستند.سامسونگ که همواره سری محصولات گلکسی نوت خود را با بهترین کیفیت ممکن طراحی و عرضه می‌کند در تبلت گلکسی نوت 5 هم از استراتژی مشابهی استفاده کرده است.

در سمت مقابل گوگل برای اولین بار به منظور تولید یکی از سری محصولات نکسوس خود با شرکت چینی هوآوی وارد همکاری شد و نتیجه‌ی این همکاری از نظر بسیاری از کارشناسان، تولید بهترین گوشی از سری محصولات نکسوس گوگل بوده است. نکسوس 6 پی گوگل از هر نظر فوق‌العاده بوده و جای نقد چندانی در این محصول وجود ندارد. کیفیت تولید هوآوی در نکسوس 6 پی ظاهرا منجر شده که گوگل تصمیم بگیرد تا تولید نکسوس بعدی سال 2016 خود را نیز به این شرکت چینی بسپارد.

1 اما اگر به عنوان فردی علاقمند به فبلت‌های اندرویدی قصد خرید یک محصول باکیفیت و برتر را داشته باشید، مطمئنا انتخاب دشواری مابین فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ و نکسوس 6 پی گوگل خواهید داشت. ما در این مقاله قصد داریم که با دیدی دقیق این دو گوشی هوشمند را با یکدیگر مقایسه کنیم و نهایتا برتری‌های هر از آن‌ها نسبت به دیگری را در دو دسته بندی جداگانه خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. بدون تردید با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید انتخاب معقولانه‌تری داشته باشید و فبلتی را انتخاب کنید که بیشتر با معیارهای شما سازگاری دارد. بنابراین با مجله‌ی اینترنتی کلیک همراه باشید.

طراحی و ظاهر

هر دو محصول نامبرده شده از نظر طراحی محصولاتی بی عیب و نقص هستند و کیفیت فوق‌العاد‌ه‌ای را ارائه می‌کنند. بدنه‌ی نکسوس 6 پی گوگل از مواد آلومینیومی ساخته شده، اما بدنه‌ی فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ از ترکیب مواد فلزی و شیشه‌ای تشکیل شده است. البته منظور از شیشه در واقع پنل‌های گوریلاگلاس است که به منظور افزایش مقاومت بدنه‌ی دستگاه در قبال خراشیدگی و ضربه در آن به کار گرفته شده است.

ابعاد کلی بدنه‌ی گلکی نوت 5 سامسونگ 7.6 در 76.1 در 153.2 میلیمتر بوده و وزن آن معادل با 171 گرم است. این موضوع در حالیست که نکسوس 6 پی گوگل ابعاد 7.3 در 77.8 در 159.3 میلیمتری را ارائه کرده و وزن آن 178 گرم است. بنابراین از نظر ابعاد تفاوت چندان محسوسی مابین این دو گوشی وجود ندارد، اما با این وجود باید اشاره داشته باشیم که ضخامت بدنه‌ی نکسوس 6 پی گوگل به اندازه‌ی ناچیز 0.3 میلیمتر کمتر از کمتر از ضخامت بدنه‌ی گلکسی نوت 5 بوده و از نظر طولی هم تقریبا 6 میلیمتر از این محصول بلندتر است.

2

سامسونگ در طراحی پنل پشتی فیلت گلکسی نوت 5 انحنای خاصی را در نظر گرفته که شدت آن در دو لبه‌ی دستگاه بیشتر می‌شود و در تصویر هم محسوس‌تر است. ایجاد این انحنا منجر شده که گلکسی نوت 5 به طرز بهتری در دست کاربر جای بگیرد و اصطلاحا قابلیت هندلینگ آن افزایش یابد. اما به کارگیری ترکیب شیشه و فلز در طراحی بدنه‌ی گلکسی نوت 5 منجر شده که حساسیت آن در قبال جذب چربی و اثرات دست کاربر افزایش پیدا کند، این موضوع در حالیست که نکسوس 6 پی گوگل در این زمینه چندان حساس عمل نمی‌کند.

گلکسی نوت 5 سامسونگ و فبلت نکسوس 6 پی گوگل هر دو از سنسور اثر انشگت کاربر بهره‌مند هستند، اما محل قرارگیری این سنسورها در این دو محصول کاملا متفاوت انتخاب شده است. سامسونگ اسکنر اثر انشگت کاربر فبلت گلکسی نوت 5 در بخش جلویی و پایین دستگاه و درست زیر صفحه نمایش آن تعبیه کرده، اما گوگل و هوآوی محل قرارگیری اسکنر اثر انشگت کاربر نکسوس 6 پی را در پنل پشتی دستگاه در نظر گرفته‌اند. همچنین یکی از قابلیت‌هایی که در گلکسی نوت 5 به طور پیش فرض لحاظ شده و نکسوس 6 پی از آن بی‌بهره است مربوط به قلم نوری اختصاصی S Pen فبلت گلکسی نوت 5 خواهد بود.

به طور کلی اگر بخواهیم از نظر طراحی و ظاهر یکی از این دو محصول را نسبت به دیگری بهتر خطاب کنیم، به واقع تصمیم‌گیری دشواری خواهیم داشت. هر دو محصول نامبرده شده از نظر کیفیت و سبک طراحی منحصر به فرد و بسیار دقیق و باکیفیت هستند، بنابراین بهتر خطاب کردن یکی از این دو محصولات نسبت به محصول دیگر، بیشتر وابسته به جنبه‌های ظاهری و سلیقه‌ی شخصی کاربر دارد.

3

صفحه نمایش

گلکسی نوت 5 سامسونگ و نکسوس 6 پی گوگل هر دو از صفحه نمایشی 5.7 اینچی با وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسل یا همان QHD بهره‌مند هستند. اما نمایشگر نکسوس 6 پی گوگل از نوع AMOLED بوده و نمایشگر گلکسی نوت 5 سامسونگ از نوع Super AMOLED است. ضمنا صفحه نمایش هر دو گوشی هوشمند مد نظر توسط پنل گوریلاگلاس 4 پوشانده شده است.

با توجه به یکسان بودن اندازه و وضوح تصویر صفحه نمایش این دو گوشی، کاملا مشخص است که تراکم پیکسلی آن‌ها هم یکسان خواهد بود. نمایشگر این دو فبلت تراکم پیکسلی 518 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کنند. به طور کلی در حین تماشای ویدئو، عکس و استفاده از هر یک از این دو گوشی به واقع کیفیت نمایشگر آن‌ها شما را مجذوب خواهد کرد. نمایشگر هر دو گوشی نامبرده شده از هر نظر فوق‌العاده عالی عمل می‌کنند، اما اگر عملکرد نمایشگر این دو گوشی را زیر ذره‌بین قرار دهیم، متوجه موضوعات خاصی می‌شویم.

4

در تصویر فوق نتایج به دست آمده از بررسی مرتبط با ماکسیموم توان روشنایی یا اصطلاحا Brightness صفحه نمایش این دو گوشی ضمیمه شده است. همانطور که می‌بینید نکسوس 6 پی گوگل از نظر ماکسیموم روشنایی چندان عالی عمل نکرده، اما فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ از این نظر برتری محسوسی نسبت به نکسوس 6 پی داشته است. این موضوع سبب شده که عملکرد نمایشگر Super AMOLED فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ در شرایط تابیش نور مستقیم آفتاب به آن نسبت به نمایشگر نکسوس 6 پی بهتر باشد.

5

اما در سمت مقابل، نکسوس 6 پی گوگل از نظر زاویه‌ی دید نسبت به گلکسی نوت 5 سامسونگ بهتر عمل می‌کند. اعداد درصدی نشان داده شده در ستون اول چارت فوق مربوط به ضریب انحراف وضوح تصویر نمایشگر در زاویه‌ی دید 45 درجه است. همانطور که مشاهده می‌کنید ضریب انحراف نمایشگر نکسوس 6 پی گوگل 56.2 درصد بوده، اما نمایشگر گلکسی نوت 5 سامسونگ ضریب انحرافی معادل با 60.4 درصد را به ثبت رسانده است.

سیستم عامل و رابط کاربری

فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید 5.1 آب نبات چوبی بهره‌ می‌برد که در کنار آن رابط کاربری اختصاصی TouchWiz سامسونگ نیز راه‌اندازی شده است. عملکرد این سیستم عامل در گلکسی نوت 5 سامسونگ بسیار روان و بی عیب و نقص است، اما همانطور که می‌دانید جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید گوگل اندروید 6.0 با لقب مارشمالو محسوب می‌شود که متاسفانه هنوز به روز رسانی مربوط به این سیستم عامل برای فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ ارائه نشده است.

6

اما در سمت مقابل سری محصولات نکسوس گوگل همواره از جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید گوگل بهره‌مند می‌شوند و به روز رسانی مربوط به نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید هم در سریع‌ترین زمان ممکن برای این محصولات ارائه خواهد شد. نکسوس 6 پی گوگل هم از این موضوع مستثناء نیست. این فبلت به طور پیش فرض از نسخه‌ی استاک و رسمی سیستم عامل اندروید 6.0 مارشمالو بهره می‌برد. بنابراین اگر استفاده از جدیدترین نسخه‌های اصلی سیستم عامل اندروید از جمله اولویت‌های شما محسوب می‌شود، خرید نکسوس 6 پی گوگل بهتر از خرید فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ خواهد بود.

7

سیستم روی چیپ (SoC) ، عملکرد پردازشی و حافظه‌ی داخلی

گلکسی نوت 5 سامسونگ به سیستم روی چیپ اگزینوس 7420 این شرکت کره‌ای مجهز شده است. تراشه‌ی اگزینوس 7420 از پدازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که چهار هسته‌ای پردازشگر آن از نوع Cortex A57 و چهار هسته‌ی دیگر آن از نوع Cortex A53 هستند. پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در آن پردازنده‌ی Mali-T760 MP8 بوده و رم دستگاه ظرفیت 4 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

اما در سمت مقابل نکسوس 6 پی گوگل از سیستم روی چیپ پر حاشیه‌ی اسنپدراگون 810 کوالکام بهره‌مند است که پردازنده‌ی مرکزی آن هم از هشت هسته‌ی پردازشگر نوع مشابه با تراشه‌ی اگزینوس 7420 سامسونگ تشکیل شده است (چهار هسته‌ی Cortex A53 و چهار هسته‌ی Cortex A57). همچنین پردازدنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در این تراشه، پردازنده‌ی آدرنو 430 بوده و رم آن ظرفیت 3 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

8

در تصویر فوق نتایج مقایسه‌ای بنچمارک‌های اعمال شده بر روی این دو گوشی هوشمند را مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید از نظر قابلیت پردازشی هر دو فبلت نامبرده شده فوق‌العاده عالی عمل می‌کنند، اما فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ در این زمینه تا حد کمی نسبت به نکسوس 6 پی برتری دارد. همچنین عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی هر دو گوشی در بنچمارک‌های اعمال شده بسیار رضایت‌بخش بوده است. در مجموع شاید بتوان از نظر قابلیت‌های پردازشی یک برتری جزئی برای گلکسی نوت 5 سامسونگ نسبت به نکسوس 6 پی در نظر گرفت.

همچنین باید اشاره داشته باشیم که هر دو فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ و نکسوس 6 پی گوگل از نظر ظرفیت حافظه‌ی داخلی در سه نسخه‌ی متنوع 32، 64 و 128 گیگابایتی عرضه می‌شوند و هیچ یک از این نسخه‌ها قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی را ندارند.

دوربین

دوربین اصلی گلکسی نوت 5 سامسونگ از سنسوری 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F1.9 تشکیل شده که از قابلیت‌هایی همچون OIS (لرزشگیر اپتیکال تصویر)، تشخیص اتوماتیک چهره، تشخیص اتوماتیک لبخند، زوم دیجیتال، تایمر سلفی، فوکوس اتوماتیک، قابلیت BSI، فوکوس لمسی، کنترل سرت شاتر دوربین، قابلیت ضبط تصاویر خام (Raw)، پانوراما، HDR و ... پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا در کنار لنز دوربین اصلی این گوشی چراغ فلش LED نیز تعبیه شده است.

9

در سمت مقابل سنسور دوربین اصلی نکسوس 6 پی گوگل سنسوری 12.3 مگاپیکسلی با دیافراگم F2.0 بوده که از فلش LED دوبل بهره می‌برد. این سنسور دوربین هم از قابلیت‌های تشخیص اتوماتیک چهره، فوکوس لیزری اتوماتیک، فوکوس لمسی و ... پشتیبانی به عمل می‌آورد.

شما با استفاده سنسور دوربین اصلی و 16 مگاپیکسلی فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ می‌توانید به ضبط تصاویر بسیار باکیفیتی بپردازید. این سنسور همچین قادر به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 4K و نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه خواهد بود. همچنین آپشن‌های ضبط ویدئوی با وضوح تصویر QHD، فول اچ دی، اچ دی و VGA نیز در آن موجود هستند. در سمت مقابل سنسور دوربین اصلی نکسوس 6 پی گوگل هم قابلیت ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 4K و نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه را ارائه می‌کند. سنسور دوبین اصلی این محصول همچنین قابلیت ضبط ویدئوهای فول اچ دی و اچ دی را نیز به همراه دارد.

از نظر کیفیت عکسبرداری، هر دو محصول نامبرده شده در بررسی‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و به واقع نمی‌توان مدعی شد که عملکرد سنسور دوربین اصلی کدام محصول نسبت به دیگری برتری تمال و کمال داشته است. از اینرو ما از نظر عملکرد سنسور دوربین اصلی برتری برای هیچ یک از این دو گوشی هوشمند نسبت به گوشی دیگر در نظر نمی‌گیریم، چرا که عملکرد سنسور دوربین هر دو محصول بسیار عالی و کم عیب و نقص است.

دوربین سلفی فبلت گلکسی نوت 5 هم از سنسوری 5 مگاپیکسلی تشکیل شده است. در سمت مقابل نکسوس 6 پی گوگل هم از سنسور دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی بهره می‌برد که هر دوی این سنسورهای عملکرد بسیار مطلوبی را ارائه می‌کنند.

باتری

با توجه به تجهیز دو فبلت مد نظر ما به صفحه نمایش‌های بزرگ 5.7 اینچی و با وضوح تصویر افراطی 1440 در 2560 پیکسلی و همچنین تراشه‌های هشت هسته‌ای، انتظار می‌رود که عملکرد باتری آن‌ها تحت تاثیر این موضوعات قرار بگیرد. از اینرو بررسی و مقایسه‌ی نحوه‌ی طراحی و عملکرد باتری نکسوس 6 پی و گلکسی نوت 5 سامسونگ می‌تواند از جمله موارد بسیار حائز اهمیت این مقایسه‌ی جامع محسوب شود.

کمپانی سامسونگ برای فبلت گلکسی نوت 5 خود باتری با توان و ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت را در نظر گرفته که شاید از نظر عددی تا حدی کم ظرفیت به نظر برسد. این باتری قابلیت جداسازی از دستگاه را نداشته و از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند. در سمت مقابل در نکسوس 6 پی گوگل از باتری جدانشدنی با توان و ظرفیت 3450 میلی آمپر ساعت استفاده شده است، از اینرو حداقل از نظر عددی انتظار می‌رود که باتری نکسوس 6 پی توانمندتر از باتری فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ باشد. اما نتایج به دست آمده از بررسی‌های سایت Phonearena نشان دهنده‌ی عکس این موضوع بوده است.

در بررسی‌های انجام شده، باتری 3000 میلی آمپر ساعتی فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ توانست دوامی معادل با 9 ساعت و 11 دقیقه را به ثبت برساند. این موضوع در حالی بوده که باتری 3450 میلی آمپر ساعتی نکسوس 6 پی گوگل در همین بررسی دوامی معادل با 6 ساعت و 24 دقیقه را به ثبت رساند.

11

همچنین مدت زمان مورد نیاز به منظور شارژ مجدد باتری 3000 میلی آمپر ساعتی گلکسی نوت 5 سامسونگ هم نسبت به مدت زمان مورد نیاز به منظور شارژ باتری نکسوس 6 پی گوگل کمتر بوده است. به بیان دیگر باتری گلکسی نوت 5 سامسونگ سریع‌تر از باتری نکسوس 5 پی شارژ می‌شود. به طور کلی از نظر باتری فبلت گلکسی نوت 5 برتری محسوسی نسبت به نکسوس 6 پی گوگل دارد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی و مقایسه‌ی دو فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ و نکسوس 6 پی گوگل پرداختیم. در این بررسی برتری‌های هر یک از این دو محصول نسبت به محصول دیگر مشخص شد. اما موضوع دیگری که باید آن را در نظر بگیریم مربوط به مسئله‌ی قیمت این دو گوشی است. هم اکنون قیمت نکسوس 6 پی که هنوز وارد بازارهای داخلی کشور ما نشده در حدود 499.0 دلار است. در سمت مقابل نسخه‌های متنوع فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ با قیمتی مابین 650 ال 750 دلار به فروش می‌رسد. خوشبختانه فبلت گلکسی نوت 5 هم اکنون در بازارهای داخلی کشورمان نیز موجود بوده و نسخه‌ی 32 گیگابایتی آن قیمتی در حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان را به همراه دارد. بنابراین از نظر قیمتی نکسوس 6 پی گوگل بسیار مقرون به صرفه‌تر از فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ محسوب می‌شود. در ادامه طی دو دسته بندی جداگانه به ذکر برتری‌های هر یک از این دو فبلت نسبت به محصول دیگر خواهیم پرداخت.

10

برتری‌های گلکسی نوت 5 نسبت به نکسوس 6 پی:

  • بهره‌مندی از فلم نوری اختصاصی
  • ماکسیموم روشنایی صفحه نمایش بیشتر و عملکرد بهتر آن در قبال تابش نور مستقیم آفتاب
  • برتری جزئی قابلیت‌های پردازشی
  • رم 4 گیگابایتی (رم نکسوس 6 پی 3 گیگابایتی است)
  • توان شارژدهی بسیار عالی‌ت باتری دستگاه
  • سرعت شارژ مجدد بیشتر باتری

برتری‌های نکسوس 6 پی نسبت به گلکسی نوت 5:

  • عملکرد بهتر صفحه نمایش از نظر زاویه‌ی دید
  • بهره‌مندی ازنسخه‌ی اورجینتل یا استاک سیستم عامل اندروید 6.0 مارشمالو
  • بهره‌مند شدن از به روز رسانی‌های جدید سیستم عامل اندروید در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • قیمت مقرون به صرفه‌تر
ارسال نظر