معجزه موتور جدید بنزینی شرکت نیسان با نسبت تراکم متغیر
شرکت نیسان به تازگی موتور بنزینی جدیدی را طراحی کرده است که با نسبت تراکم متغیر میتواند باعث ایجاد قدرت و کارایی بالایی شود. این موتور جدید در آینده میتواند جایگزین موتورهای گرانقیمتتر دیزلی توربوشارژ شوند، که تقریبا در حال منسوخ شدن هستند.
با وجود اینکه امروزه بیشتر اخبار خودرو مربوط به خودروهایی با موتور برقی است، اما هنوز موتورهایی که ترکیبی از موتور بنزینی و دیزل هستند، نیروی قسمت عمدهای از خودروهای جهان را تأمین میکنند و هنوز هم شرکتهای خودروساز مطرح و بزرگ جهان، در حال توسعه و ایجاد فناوریهای جدید موتورهای بنزینی و دیزلی هستند.
به گزارش کلیک، طراحان شرکت نیسان به تازگی موفق شدهاند موتور بنزینی جدیدی طراحی کنند که با ایجاد نسبتهای متغیر تراکم، باعث شده است از دیگر موتورهای بنزینی موجود متمایز شود.
قرار است این موتور برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی پاریس به عنوان قلب تپنده یکی از خودروهای شرکت خودروسازی فرانسوی ژاپنی اینفینیتی، در معرض نمایش عموم قرار گیرد. موتور بنزینی طراحی شده توسط نیسان تحت عنوان Variable Compression-Turbo یا VC-T، حجم موتور را پیوسته تغییر دهد و در نتیجه نسبت تراکم نیز تغییر میکند. شرکت نیسان مدت زمان زیادی است که در حال کار کردن بر روی این فناوری است. نویسندگان مجله آمریکایی Motor Trend دریافتهاند که نیسان حق اختراع این فناوری را از سال ۲۰۰۱ به نام خود ثبت کرده است.
مسئولان شرکت نیسان معتقدند این طراحی جدید میتواند در آینده جایگزین موتورهای گرانقیمتتر دیزلی توربوشارژ شود که تقریبا در حال منسوخ شدن هستند. هدف از طراحی این موتور، ایجاد حداکثر کارایی و قدرت در آن و به حداقل رساندن مصرف سوخت است.
نسبت تراکم در موتورهای احتراق داخلی (به موتورهایی گفته میشود که در آنها مخلوط سوخت و هوا در داخل محفظه بستهای واکنش داده و محترق میشوند)، نسبت حجم سیلندر در آغاز تراکم و پایان تراکم (همان نقطه آغاز آتشزایی) است؛ بنابراین اگر نسبت تراکم موتوری ۱۰:۱ باشد، به معنای این است که حجم سلیندر در متراکمترین حالت خود، یک دهم بازترین حالت خود است. نسبت تراکم کمتر به معنای قدرت بیشتر و نسبت تراکم بیشتر به معنای کارایی بیشتر است.
نیسان موتور جدید بنزینی خود را طوری طراحی کرده است که با تغییر یافتن حجم موتور، نسبت تراکم نیز متغیر میشود. اگر موتور مانع پایین آمدن پیستون شود، نسبت تراکم کمتر میشود و در صورتی که پیستون به پایینترین قسمت حرکت کند، نسبت تراکم افزایش پیدا میکند.
نیسان مدعی است قدرت و گشتاوری این موتور VC-T دو لیتری (۲۰۰۰ سی سی) جدید، با یک موتور ۳٫۵ لیتری V6 قابل مقایسه است و مصرف سوخت آن نیز نسبت به موتور V6، به طور متوسط ۲۷ درصد کمتر است. نسبت تراکم موتور VC-T میتواند بین ۸:۱ و ۱۴:۱ تغییر کند.
مدیر عامل شرکت خودروسازی اینفینیتی معتقد است که این طراحی جدید انقلاب بزرگی در نحوه بهینه سازی کارایی موتورهای احتراق داخلی است. این فناوری شگفت انگیز به راحتی میتواند باعث ایجاد قدرت و کارایی بالایی همانند قدرت و کارایی یک موتور بنزینی توربوشارژ ۲ لیتری شود.
با سلام
بنده موفق به کشف متغیر بودن دور و گشتاور بر روی خود میلنگ شده ام،بدون دخالت جعبه دنده.که باعث میشه نسبت تراکم هم از ۱:۷تا ۱:۱۲ در یکه سیلندر داشته باشیم.بعلت نداشتن امکانات در دانشگاه
در عملی نمودن طرح مانده ایم.اگر همکاری کنید ممنون میشویم.
نیسان بهتره روی ماشین های برقی کار کنه و کمتر دودکش بده تو خیابونا