هیچ انسانی نمی تواند بیشتر از ۱۱۵ سال عمر کند

تصور عمر جاودان در حد یک رویاپردازی خواهد ماند و انسان ها نمی توانند بیشتر از ۱۱۵ سال عمر داشته باشند.

هیچ انسانی نمی تواند بیشتر از ۱۱۵ سال عمر کند

به گزارش کلیک، دانشمندان دانشکده پزشکی کالج آلبرت انیشتین نیویورک با بررسی نرخ مرگ و میر و الگوهای طول عمر در سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیده اند که عمر انسان سقف محدودی دارد. قریب به اتفاق مردم تصور می کنند که اگر به درستی زندگی کنند و الگوهای سلامت و تندرستی را رعایت کنیم می توانند عمر بیشتری داشته باشند، اما این محققین معتقدند که انسان در هیچ شرایطی روی سیاره زمین بیشتر از ۱۱۵ سال عمر نخواهد کرد.

بعد از انتشار این تحقیقات برخورد جامعه علمی با این یافته های جدید متفاوت بود در حالی که عده ای آن را پایانی بر باور قدیمی امکان جاودانگی می دانند، برخی دیگر در صحت نتایج آن مشکوک هستند. مخالفین اعتقاد دارند نتیجه به دست آمده نه حاصل یک تحقیق بیولوژیک روی جسم انسان، بلکه حاصل بررسی های آماری روی الگوهای مرگ و میر در سرتاسر جهان است، که احتمال اشتباه نیز در آنها بالاست و نمی تواند قطعی باشد.

لازم به یادآوری است که پژوهش دانشمندان کالج انیشتین توضیحی در خصوص یافته های جدید درباره ارتباط میان طول عمر و DNA افراد ارائه نمی دهند. براساس این یافته ها می توان گفت که مدت عمر انسان در DNA او ثبت شده است ولی این موضوع را نمی توان در قالب یک عدد مشخص یافت، بلکه به واسطه وجود فاکتورهایی که می توان به کمک آنها تعداد دفعاتی که یک سلول توان تقسیم شدن دارد را دارد می توان تخمین زد.

با وجود همه ی این موارد، پیشرفت های هر روزه در علم ژنتیک باعث می شود که تمام دانشمندان از هدف نهایی جاودانگی ناامید نشوند. به خصوص این که هنوز از لحاظ تئوری، امکان برداشتن محدودیت در تعداد تقسیم سلولی وجود دارد.

در خصوص پیشرفت های علم ژنتیک می توان گفت که همین حالا نیز می توان با چنین دستکاری هایی نوع ژنتیکی سرطان خون و بیماری هموفیلی را در نوزادان متولد نشده درمان کرد. و در این میان برخی دانشمندان چون جورج چرچ (George Church) باور دارند که می شود یک DNA تکامل یافته برای انسان ها ساخت تا بتوانند در مقابل بیماری ها آسیب های خارجی مقاومت بیشتری داشته باشند.

البته که باید این را نیز اضافه کرد که چنین ایده هایی فعلاً در حد تئوری باقی مانده اند، اما نگاهی به پیشرفت های علم ژنتیک در همین یک دهه اخیر ما را به این باور می رساند که در این قلمرو وجود واژه هایی چون «ناممکن»، تقریباً ناممکن است و کسی نیز از پیشرفت هایی که در آینده می تواند به دست دانشمندان رقم بخورد خبر ندارد.

ارسال نظر