بررسی تخصصی نوکیا ۵؛ ارزان و کارآمد

رسانه کلیک – در این مطلب به بررسی گوشی Nokia 5 از ابعاد مختلف می‌پردازیم. این گوشی دارای قیمتی مقرون‌به‌صرفه، مشخصات سخت‌افزاری و امکانات نسبتا مناسب و طراحی زیبا است.

بررسی تخصصی نوکیا ۵؛ ارزان و کارآمد

نوکیا در MWC امسال با دستی پر حاضر شد و از گوشی‌های Nokia 3، Nokia 5، Nokia 6 و نوکیا ۳۳۱۰ رونمایی کرد و این حضور پر قدرت نشان از بازگشت مقتدرانه این شرکت به بازار موبایل بود. در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی گوشی Nokia 5 بپردازیم که یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود و امکانات آن از گوشی پایین‌رده Nokia 3 به میزان قابل توجهی در سطح بالاتری قرار داد؛ اما نسبت به گوشی Nokia 6 از امکانات و ویژگی‌های کمتری برخوردار است.

از امکانات این گوشی می‌توان به صفحه‌نمایش ۵٫۲ اینچی HD، پردازنده اسنپدراگون ۴۳۵، رم ۲ گیگابایتی، حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی، حسگر اثر انگشت، دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی و باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپری اشاره کرد.

می‌توان گفت که برخورداری این گوشی که قیمت آن تنها ۲۰۰ دلار است، از امکاناتی همچون صفحه‌نمایش HD، بدنه تمام فلزی و پردازنده هشت هسته‌ای واقعا توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند.

البته این گوشی و سایر گوشی‌های نوکیا توسط شرکت نوکیای سابق تولید نشده و تمام گوشی‌های نوکیا توسط شرکت نوپایی HMD Global و با مشارکت شرکت چینی Foxconn طراحی و ساخته شده و تنها با نام نوکیا به بازار عرضه شده‌اند.

طراحی

یکی از ویژگی‌های Nokia 5 که باعث شده است طرفداران زیادی پیدا کند و کاربران تمایل بیشتری برای خرید این گوشی نسبت به Nokia 6 داشته باشند، طراحی ارگونومیک این گوشی است. گوشه‌های گرد این گوشی باعث شده است که به راحتی در دست جای گیرد و با انگشت شصت خود بتوانید به راحتی به تمام قسمت‌های صفحه‌نمایش دسترسی داشته باشید.

بدنه این گوشی از آلومینیوم باکیفیت ساخته شده است که برای یک گوشی ۲۰۰ دلاری مزیت بسیار خوبی محسوب می‌شود و باعث شده است ظاهر آن همانند گوشی‌های گران‌قیمت به نظر برسد. یکی از مزیت‌های دیگر این گوشی، قرار گرفتن حسگر اثر انگشت آن در زیر صفحه نمایش است که استفاده از آن را آسان می‌کند. می‌توانید از این حسگر به عنوان دکمه هوم گوشی نیز استفاده کنید و با دوبار ضربه زدن بر روی آن به صفحه اصلی گوشی بازگردید. Nokia 5 در چهار رنگ مسی، آبی، نقره‌ای و سیاه به بازار عرضه می‌شود که تنوع رنگ خوبی است.

صفحه‌نمایش

همانطور که قبلا گفتیم این گوشی دارای صفحه‌نمایش ۷۲۰p HD است که جزییات در سطح نسبتا خوبی در آن نمایش داده می‌شوند. کابران می‌توانند تصاویر، متون و بازی‌ها را با وضوح خوبی در این صفحه‌نمایش مشاهده کنند و برای خواندن ایمیل‌‌ها نیز مشکلی نخواهند داشت. روشنابی صفحه‌نمایش و سطح بازآفرینی رنگ‌ها در آن، عالی نیست و چنانچه نمایشگر LCD این گوشی را با نمایشگر OLED مقایسه کنید، سرد و بی‌روح بودن رنگ‌ها کاملا محسوس است؛ اما کیفیت آن در سطح خود و برای یک گوشی میان‌رده کاملا مناسب است.

عملکرد و رابط کاربری

اول از همه باید بگوییم که عملکرد این گوشی چندان سریع نیست؛ اما در حد قابل قبولی است و در هنگام کار با آن کمی باید صبور باشید. برخورداری این گوشی از پردازنده اسنپدراگون ۴۳۵ و رم ۲ گیگابایتی، با توجه به میان‌رده بودن آن و قیمت ۲۰۰ دلاری آن، یک مزیت خوب برای آن محسوب می‌شود. در مورد حافظه داخلی هم باید گفت که حافظه داخلی این گوشی تنها ۱۶ گیگابایت است و ۷٫۵ گیگابایت آن نیز به سیستم عامل اندروید اختصاص داده شده است؛ بنابراین با توجه به پشتیبانی آن از کارت حافظه، استفاده از یک کارت حافظه با حداقل حافظه ۸ گیگابایت در این گوشی تقریبا ضروری است. در ضمن کاربران این گوشی می‌توانند از کارت حافظه به عنوان بخشی از حافظه داخلی گوشی هم استفاده کنند. این قابلیت باعث می‌شود ذخیره‌سازی اطلاعات در کارت حافظه سریع‌تر و آسان‌تر شود.

Nokia 5 مجهز به اندروید ۷٫۱٫۱ است و شرکت HMD Global هم رابط کاربری سنگینی برای این گوشی طراحی نکرده است. به جزء چند نرم‌افزار گوگل، نرم‌افزارهای از پیش نصب‌شده زیادی بر روی این گوشی وجود ندارند؛ بنابراین به نظر می رسد که کاربران این گوشی از لحاظ نرم‌افزاری مشکل چندانی با این گوشی نداشته باشد. همچنین احتمالا اندروید O نیز اواخر سال جاری برای این گوشی عرضه می‌شود.

نتایج آزمایشات چند هسته‌ای این گوشی در بنچمارک Geekbench امتیاز ۲۷۶۵ است که نتیجه متوسطی است و نشان‌دهنده این است که این گوشی با گوشی‌های Moto G5 ،honor 6x و Wiley Fox Plus 2 در یک سطح قرار داد.

عملکرد Nokia 5 برای انجام کارهای روزمره مانند خواندن ایمیل، وب‌گردی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان عالی است؛ اما برخی از نرم‌افزارها همانند اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین در این گوشی کمی با تأخیر اجرا می‌شوند؛ البته می‌توان گفت که Nokia 5 تقریبا از عهده اجرای هر نرم‌افزاری برمی‌آید.

حسگر اثر انگشت این گوشی که در زیر صفحه‌نمایش آن قرار دارد، معمولا سریعا به لمس کاربر واکنش نشان می‌دهد؛ اما عمل کردن آن و باز شدن قفل گوشی توسط آن کمی با تاخیر انجام می‌شود. حتی شاید گاهی اوقات مجبور باشید این حسگر را چندین بار لمس کنید تا قفل گوشی باز شود. به هر حال استفاده از یک حسگر زیست‌سنجی در یک گوشی ارزان‌قیمت، مزیت خوبی برای آن محسوب می‌شود.

یکی از مزایای دیگر Nokia 5 برخورداری از دستیار مجازی Google Assistant است. این دستیار مجازی که با بهره‌مندی از هوش مصنوعی طراحی شده است، می تواند به سوالات شما پاسخ دهد، برنامه‌های روزانه شما را سازماندهی کند و برنامه رفت‌وآمد شما را به‌روز‌رسانی کند. برای استفاده از این دستیار مجازی تنها کافی است حسگر اثر انگشت گوشی را برای چند ثانیه لمس کنید.

پخش فایل‌های چند‌رسانه‌ای

به دلیل اینکه Nokia 5 با نسخه خام اندروید عرضه می‌شود، تنها موزک پلیری که امکان سفارشی‌سازی آن وجود دارد، اپلیکیشن پیش‌نصب‌شده Play Music است. شما می‌توانید برای پخش‌های فایل‌های موسیقی خود و همچنین فایل‌های دانلود شده از گوگل پلی استور، از این اپلیکیشن استفاده کنید. همچنین در صورتی که عضو سرویس‌های Spotify، Apple Music یا Tidal هستید، می‌توانید اپلیکیشن آن‌ها را نیز به راحتی از گوگل پلی استور دانلود کنید.

Nokia 5 تنها دارای یک بلندگو است که کیفیت صدای تولید شده توسط آن در سطح عالی نیست و فاقد باس است. بلندگوی این گوشی قادر نیست حجم زیادی از صدا را تولید کند و تنها برای تماشای ویدیو مناسب است. در ضمن وقتی گوشی را در حالت افقی می‌گیرید، دست شما به صورت ناخودآگاه بر روی بلندگو قرار می‌گیرد؛ بنابراین استفاده از هدفون دارای جک هدفون در هنگام استفاده از گوشی تقریبا ضروری است.

فرمت‌های مختلف ویدیویی نیز به‌راحتی بر روی این گوشی پخش می‌شوند و شما می‌توانید ویدیوهای یوتیوب و برنامه‌های تلویزیونی را به راحتی بر روی این گوشی تماشا کنید. اجرای بازی‌های سنگین هم بر روی این گوشی کمی طول می‌کشد؛ اما آن‌ها پس از بارگزازی شدن، به صورت کاملا روان اجرا می‌شوند و هیچ تاخیر یا لگی در هنگام اجرای آن‌ها مشاهده نمی‌شود؛ البته گوشی پس از گذشت مدت کوتاهی از اجرای بازی داغ می‌شود و چنانچه بیش از یک ساعت با گوشی بازی کنید، حتی امکان هنگ کردن آن نیز وجود دارد.

عمر باتری

همانطور که قبلا گفتیم این گوشی دارای باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری است و چنانچه از گوشی برای انجام بازی یا تماشای ویدیو استفاده نکنید، با یک بار شارژ آن می‌توانید در حدود یک روز از آن استفاده کنید. اما در صورتی که از گوشی خود برای پخش موسیقی یا بازی استفاده کنید، مجبورید در طول روز نیز آن را شارژ کنید.

در یک آزمایش عمر باتری این گوشی، در حالی که وای فای آن وصل بود و روشنایی صفحه‌نمایش آن نیز در حداکثر میزان ممکن بود، یک فیلم HD نود دقیقه‌ای نیز توسط آن پخش شد. پس از پایان پخش فیلم، ۳۷ درصد شارژ گوشی کم شده بود. این در حالی است که شارژ باتری گوشی Moto G5 در آزمایش عمر باتری با همین شرایط، تنها ۲۲ درصد کاهش یافت.

این گوشی همانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیگر توسط پورت میکرو USB شارژ می‌شود. البته این گوشی فاقد فناوری شارژ سریع است؛ بنابراین اگر می‌خواهید چند ساعتی بیرون از منزل باشید و گوشی شارژ کافی داشته باشد، باید حداقل یک ساعت آن را شارژ کنید.

دوربین

دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی این گوشی از کیفیت خوبی برخوردار است؛ اما عملکرد آن در هر شرایطی عالی نیست. حتی زمانی که حالت HDR دوربین فعال باشد، تصاویر کمی تیره هستند و جزییات و کیفیت رنگ‌ها در سطح خوبی نیست.

چنانچه کمی صبور باشید و اجازه دهید فوکوس به درستی انجام شود و نور محیط هم در شرایط خوبی باشد، می‌توانید تصاویر خوبی بگیرید، می‌توان گفت عملکرد دوربین این گوشی در گرفتن تصاویری با نمای بسته خوب است؛ اما در کل دوربین آن از عملکرد روانی برخوردار نیست.

اپلیکیشن دوربین این گوشی دارای تنظیمات دستی یا حالت‌های حرفه‌ای برای تنظیم مواردی همچون سرعت شاتر یا تنظیم توازن نور سفید نیست؛ البته فقدان چنین تنظیماتی در گوشی‌های میان‌رده چندان هم تعجب‌برانگیز نیست. اپلیکیشن دوربین طراحی ساده‌ای دارد و کار با آن زیاد سخت نیست. در وسط قسمت راست صفحه‌نمایش گوشی دکمه شاتر بزرگی دیده می‌شود که در بالای آن تنظیماتی برای سوییچ کردن بین دوربین اصلی و سلفی و فعال و غیرفعال کردن فلش، تایمر و حالت HDR وجود دارد. امکان استفاده از دکمه‌های تنظیم صدا برای عکس گرفتن نیز وجود دارد که آسان‌تر از استفاده از دکمه شاتر اپلیکیشن دوربین است؛ مخصوصا هنگام گرفتن تصاویر سلفی.

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی سلفی این گوشی هم از کیفیت خوبی برخوردار است و تصاویر گرفته شده توسط آن برای به‌اشتراک‌گذاری در اینستاگرام و اسنپ‌چت مناسب است. در ضمن دوربین سلفی این گوشی دارای حالت Beauty mode نیز است و درصورتی‌که صورت شما ظاهر خوبی نداشته باشد، می‌توانید از این حالت برای زیباسازی صورت خود استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

Nokia 5 دارای ظاهر خوبی است و مجهز بودن به امکاناتی همچون بدنه تمام فلزی، صفحه‌نمایش HD، حسگر اثر انگشت و همچنین جدیدترین نسخه اندروید، برای یک گوشی ۲۰۰ دلاری واقعا عالی است؛ اما از سویی دیگر این گوشی عملکرد خوبی ندارد و در اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین کمی با تأخیر عمل می‌کند. البته این گوشی برای افرادی که می خواهند از گوشی تنها برای انجام کارهای روزمره مانند وب‌گردی، استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف و خواندن ایمیل‌ها استفاده کنند، یک گوشی کاملا ایده‌آل است. مشکل دیگری که Nokia 5 با آن مواجه است این است که تنوع گوشی‌های هم‌رده این گوشی در بازار زیاد است و این گوشی رقبای زیادی دارد.

این گوشی برای افرادی که به دنبال یک گوشی مقرون‌به‌صرفه با طراحی زیبا از یک برند قابل‌اعتماد هستند، گوشی ایده‌آلی محسوب می‌شود؛ نوکیا برندی است که بسیاری از افراد با گوشی‌های باکیفیت آن خاطرات زیادی دارند و کمتر برندی را می‌توان یافت که چنین سابقه درخشانی داشته است. نوکیا با طراحی و عرضه Nokia 5 ثابت کرد که ارزان‌قیمت بودن این گوشی لزوما به معنای طراحی نامناسب آن گوشی نیست. البته از سویی دیگر باید گفت که عملکرد این گوشی با عملکرد پرچم‌داران و حتی برخی از گوشی‌های میان‌رده نیز قابل مقایسه نیست که با توجه به قیمت آن، غیر از این هم انتظار نمی‌رود.

همانطور که گفتیم گوشی‌های زیادی در بازار وجود دارند که عملکرد و مشخصات آن‌ها با Nokia 5 در یک سطح است؛ اما ما به دو دلیل خرید Nokia 5 را توصیه می‌کنیم. اول اینکه این گوشی با برند نوکیا عرضه می‌شود که هم برند قابل‌اعتمادی است و هم تعداد زیادی از افراد هنوز به آن وفادار هستند و دوم اینکه این گوشی از طراحی کاملا زیبایی برخوردار است.

تعداد کمی از گوشی‌های هم‌رده Nokia 5 همانند این گوشی دارای بدنه فلزی باکیفیت هستند. اگر چندان اهل استفاده از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین نیستید و به عملکرد سریع نیز اهمیت زیادی نمی‌دهید، حتما خرید این گوشی را به شما توصیه ‌می‌کنیم. در ضمن طبق اطلاعات منتشر شده، عرضه این گوشی از ماه آینده میلادی آغاز می‌شود.

مزایا و معایب گوشی Nokia 5 به صورت مختصر

مزایا

  • برخورداری از طراحی زیبا و بدنه تمام فلزی باکیفیت
  • برخورداری از جدیدترین نسخه اندروید
  • برخورداری از حسگر اثر انگشت

معایب

  • تیره بودن تصاویر دوربین گوشی به میزان کم
  • کافی نبودن حافظه داخلی و لزوم استفاده از کارت‌ حافظه
  • عملکرد نه چندان سریع و اجرای با تاخیر اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سریع

در پایان به مقایسه کاملا مختصر سه گوشی رقیب Nokia 5 با آن می‌پردازیم

Nokia 6

قیمت این گوشی تفاوت زیادی با Nokia 5 ندارد؛ اما سطح مشخصات آن کمی از Nokia 5 بالاتر است؛ به عنوان مثال دارای عمر باتری بیشتر است، عملکرد سریع‌تری دارد و از دوربین با کیفیت‌تری نیز برخوردار است.

این گوشی دارای صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی Full HD است و مجهز به رم ۴ گیگابایتی، پردازنده اسنپدراگون ۴۳۰، دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی، حسگر اثر انگشت و باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری است.

Moto G5

این گوشی هم قیمت Nokia 5 است؛ اما از طراحی شیک‌تری نسبت به آن برخوردار است و عملکرد آن نیز نسبت به Nokia 5 در سطح بالاتری قرار دارد؛ اما از نظر کیفیت ساخت، برتری کامل با Nokia 5 است؛ زیرا کیفیت بدنه تمام فلزی آن به مراتب بیشتر از بدنه پلاستیکی Moto G5 است.

چنانچه عملکرد سریع گوشی برایتان مهم است، Moto G5 را به شما توصیه می‌کنیم؛ اما اگر به ظاهر و کیفیت ساخت بدنه گوشی اهمیت می‌دهید، Nokia 5 انتخاب بهتری برای شما است.

Honor 6x

برند چینی Honor برند چندان نام‌آشنایی نیست؛ اما چندین سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. گوشی Honor 6X این شرکت در حال حاضر یکی از رقبای گوشی Nokia 5 است.

این گوشی مجهز به صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی Full HD، پردازنده Kirin 655، رم ۴ گیگابایتی، دوربین دوگانه با دو لنز ۱۲ و ۲ مگاپیکسلی، حسگر اثر انگشت و باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپری است.

یکی از نکات قابل‌توجه در مورد این گوشی این است که در هنگام ساخت آن موارد زیادی در نظر گرفته شده و با توجه به این موضوع می‌توان گفت که تا چند سال دیگر هم گوشی به‌روزی خواهد بود.

ارسال نظر