مدیر عامل نوکیا: شبکه ۵G در سال ۲۰۱۸ وارد اولین فاز اجرایی خود خواهد شد

رسانه کلیک - شرکت فنلاندی نوکیا در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرده است که شبکه اینترنت پر سرعت ۵G زودتر از انتظار وارد فاز جدید عملیاتی خود خواهد شد.

مدیر عامل نوکیا: شبکه ۵G در سال ۲۰۱۸ وارد اولین فاز اجرایی خود خواهد شد

شرکت نوکیا که تامین‌کننده تجهیزات شبکه در فنلاند است، باعرضه تکنولوژی ۴٫۹G می‌خواهد مسیر را برای عرضه نهایی تکنولوژی ۵G مهیا سازد. البته این شرکت توانسته بخشی از تجهیزات لازم برای ۵G را تولید نماید. برای نمونه می‌توان به ایستگاه رادیویی AirScale اشاره کرد که توانایی انتقال امواج ۲G تا ۵G را دارد. نوکیا با استفاده از پلتفرم رادیویی Air Scale و همکاری با اپراتور U.S. Cellular موفق شد تا ظرفیت شبکه‌ی ۵G توسعه داده شده را مورد آزمایش قرار دهد. براساس اطلاعات ارائه شده این شبکه‌ی مخابراتی با استفاده از زیرساخت‌های یو اس سلولار در باند فرکانس ۲۸ گیگاهرتزی انجام شده که با استفاده از آن این دو کمپانی موفق شده‌اند به نرخ انتقال داده‌ی ۵ گیگابیت بر ثانیه‌ای با تاخیر کمتر از دو میلی ثانیه دست یابند. برای سنجش ظرفیت این شبکه، ۶ ویدیو با رزولوشن ۴K بصورت همزمان استریم شده تا به توانایی این شبکه پی برده شود. آزمایش مورد نظر در داخل و خارج از ایستگاه مورد نظر با استفاده از گجت‌هایی که تمثیلی از گجت‌های مورد استفاده توسط کاربران بوده، انجام شده است. در ابتدا دسترسی به شبکه بدون مانعی بین ایستگاه مرکزی و گجت مورد نظر انجام گرفته است. در مراحل بعدی موانعی نظیر دیوار، پنجره و پنل‌های فلزی اضافه شده تا کاربری این شبکه بصورت عملی مورد آزمایش قرار گیرد. تست‌های درون آزمایشگاهی نیز در مرکز متعلق به U.S. Cellular انجام شده است.

1TH PIC

هر دو طرف از همکاری با یکدیگر برای انجام آزمایش در خصوص توسعه‌ی شبکه‌های ۵G ابراز خوشحالی کرده‌اند. نوکیا اعلام کرده در نظر دارد تا آزمایش شبکه‌های ۵G را در آمریکای شمالی گسترش دهد و در این بین همکاری با یو اس سلولار بسیار کارآمد است. نوکیا مدعی است شبکه‌های ۵G نه تنها نیاز کاربران و مصرف‌کنندگان این اپراتور آمریکایی را مرتفع می‌کند، بلکه این فرصت را نیز در اختیار U.S. Cellular قرار می‌دهد تا خدمات جدیدتری را در اختیار کاربرانش قرار دهد. یو اس سلولار اعلام کرده که در نظر دارد تا آزمایش شبکه‌های ۵G را در باند فرکانسی ۱۵ گیگاهرتزی نیز انجام دهد که البته این آزمایش با همکاری اریکسون خواهد بود.

3TH PIC

این شرکت فنلاندی امیدوار است با راه‌اندازی آخرین تکنولوژی شبکه‌های تلفن همراه، زمان تاخیر انتقال داده را کاهش دهد. رقمی که از لحاظ تئوری ثبت نموده‌اند در حدود ۲ میلی‌ثانیه است که کاهش ۸۶ درصدی را نشان می‌دهد. با کاهش فواصل بین انتقال داده‌ها، اطلاعات سریع‌تر منتقل می‌شود و گیرنده، داده‌های بیشتری را در بازه زمانی مشخصی دریافت می‌کند. طبق گفته نوکیا، این راه‌حل برای مناطق شهری که مقدار داده زیادی جابه‌جا می‌شود، به کار می‌رود. تکنولوژی ۵G به‌احتمال‌ زیاد برای اولین‌بار در مناطق شهری به‌کار گرفته خواهد شد، پس باید کیفیت خود را در هنگام مصرف زیاد مشترکین حفظ کند. البته همچنان می‌توان از راه‌حل‌های قدیمی نیز در نسل جدید استفاده کرد؛ مانند کاهش زمان تاخیر با استفاده از اتصال دو شبکه تلفن همراه. بدین ترتیب با این کار، اپراتورها اولا از تجربیات مشتری در زمینه سرعت شبکه بهره‌مند می‌شوند و دوما این شرکت‌ها می‌توانند زمان تاخیر شبکه را برای مشتریان سازمانی خود کاهش دهند.

2TH PIC

در کنار راه‌اندازی و بسترسازی شبکه ۵G در سراسر اپراتور‌های جهان، راجیف سوری مدیرعامل نوکیا از سرعت بالای پیشرفت و توسعه فناوری ۵G ابراز نگرانی کرده و گفته روند کنونی، ریسک هایی را برای کمپانی فنلاندی به دنبال خواهد داشت. به عقیده آقای سوری، تکنولوژی مورد بحث زودتر از پیش بینی های قبلی تکامل یافته و در سال ۲۰۱۸ وارد اولین فاز اجرایی خود خواهد شد وی همچنین در جمع سرمایه گذاران شرکت اعلام کرده که پیشرفت سریع ۵G الزاماً به سود نوکیا (به عنوان یکی از بزرگترین تأمین کنندگان زیرساخت های مخابراتی) نخواهد بود. البته در نگاه اول عرضه ۵G سود سرشاری را نصیب نوکیا می کند، اما باید در نظر داشت که فعالیت رقبا و ارائه خدمات مذکور در سال ۲۰۱۸، فشار مضاعفی را بر بخش تحقیق و توسعه شرکت فنلاندی (که همین حالا هم برنامه زمانی فشرده ای دارد) وارد خواهد کرد. طبق پیش بینی های قبلی نوکیا، قرار بود بهره گیری از ۵G در سال ۲۰۲۱ آغاز شود که بعدها این تاریخ را یک سال جلوتر کشیده و سال ۲۰۲۰ را به عنوان نقطه آغازین فعالیت عمومی شبکه های نسل پنجم معرفی کرد.اما حالا باز هم موضع نوکیا عوض شده و با توجه به تغییرات اخیر می خواهد برای جلوگیری از عقب ماندگی در رقابت، فشار کاری را در ماه های آتی بیشتر کرده و برای ارائه خدمات ۵G در زمان بهره برداری عمومی آماده باشد. گفتنی است راجیف سوری در جلسه اخیر خود با سرمایه گذاران نوکیا اظهار داشته که نخستین شبکه های ۵G برای استفاده مردم عادی، سال ۲۰۱۹ و در چین و آمریکا راه اندازی خواهند شد و کمپانی مورد بحث نیز تمام تلاش خود را برای باقی ماندن در کورس رقابت به کار خواهد بست.

5TH PIC

در بهمن‌ ماه سال گذشته، نوکیا از راه‌حل جدیدی به نام ۵G First خبر داد؛ که البته به‌صورت پایلوت به اجرا در آمد و امکانات محدودی را ارائه می‌داد. نوکیا اخیرا با شرکت فنلاندی الیزا برای عرضه نسل جدید بر روی باند ۳٫۵ گیگاهرتز همکاری می‌کند. این شرکت امیدوار است هرچه زودتر این تکنولوژی را در خدمت مشتریان در سرتاسر جهان قرار دهد.

ارسال نظر