نوکیا به بازار تلفن همراه بازگشت

به زودی می توانید دوباره نوکیا بخرید. ممکن است مایکروسافت به آرامی و برای هدفی مهمتر، نامش را از روی این شرکت بردارد.

نوکیا به بازار تلفن همراه بازگشت

به گزارش کلیک، مایکروسافت برندش را، که ارزش آن معادل ۳۰۰ بیلیون دلار بود، در دو بخش تنها با ۳۵۰ میلیون دلار فروخت. این برند به شرکت جدیدی به نام HMD فروخته شد، که توسط کارمندان پیشین نوکیا در فنلاند شکل گرفت. در این میان خط تولید، توزیع و پایانه های فروش نوکیا توسط تولیدکننده آیفون فاکس کان خریداری شد که با ساخت تلفن های نوکیا جدید برای HMD هم موافق است.

این خرید فقط شامل "شاخص تلفن" مایکروسافت است (گاهی اوقات با نام بیرحمانه "تلفن های خنگ" شناخته می شوند، تا خط بطلانی بر آن ها در مقابل تلفن های هوشمند بکشند)، اما شرکت جدید اعلام کرد قصد دارد توسعه تلفن های هوشمند و تبلت اندروید نوکیا را شروع کند.
با وجود این که شرکت جدید می خواهد نیروی تازه نفسی در ساخت تلفن های هوشمند برند نوکیا به کار گیرد، اما به نظر می رسد خاطرات شرکت فنلاندی و عظمتش را به ذهن خواهد آورد. آرتو نوملا مدیر ارشد اجرایی HMD جهانی می گوید: "ما به طور کامل بر ساخت موبایل و تبلت نوکیا باکیفیتی تمرکز خواهیم کرد و می دانیم که با حضور مشتریان تشدید هم خواهد شد. نامگذاری در تلفن های همراه به یک وجه تمایز بسیار مهمی تبدیل شده است، به همین دلیل است که مدل کاری ما بر سرمایه منحصر به فرد مارک نوکیا و تجربه زیادمان در فروش و بازاریابی تمرکز کرده است. ما با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان جهانی کار خواهیم کرد تا حرکتمان تسریع شود و آن چیزی را که مشتری می خواهد به بازار عرضه کنیم."

همچنین دخالت فاکسکان (Foxconn) نشانگر تغییر ماهیت در بازار گوشی هوشمند است. شرکت تقریبا قادر به ساخت همه قطعات مصرف کننده الکترونیکی بازار است، از آیفون گرفته تا پلی استیشن ۴، اما برندش در مقایسه با شرکت هایی که برایشان کار می کند در جایگاه پایین تری قرار دارد. لوگو فاکسکان را در آی پد نخواهید یافت.
اما در سال های اخیر فاکسان به پروفایل های عمومی تر علاقه نشان داده است. در ۲۰۱۴ شرکت تایوانی شروع به توسعه لوازم همراه خود کرده، اما منکر ورود مستقیمش به بازار گوشی هوشمند شده است.

این امر به لحاظ فنی همچنان به قوت خود باقی است. در پی فروش نوکیا، متمم های فاکسکان، FIH، تمام شاخص های باقی مانده از تجارت تلفن مایکروسافت را به دست خواهند آورد. بعد از آرام شدن شرایط HMD برند نوکیا را به همراه فاکسکان با امتیاز انحصاری مدیریت خواهد کرد.
اما بیانیه نشان می دهد فاکسکان دخالت بسیار بیشتری نسبت به شرایط معمول دارد. نوکیا در بیانیه ای گفت: "فناوری های HMD و نوکیا، توافق نامه ای با FIH امضا کردند تا چارچوب همکاری در حمایت از ساخت تلفن و تبلت برند جهانی نوکیا تثبیت شود.

"این توافق نامه مدیریت کامل کنترل فروش، بازاریابی و توزیع موبایل و تبلت نوکیا را به HMD می دهد، با دسترسی انحصاری به شبکه توزیع و فروش جهانی متعالی قبلی که توسط FIH از مایکروسافت گرفته شده، دسترسی به تولید دستگاه پیشرو جهانی FIH، به زنجیره تولید و قابلیت های مهندسی، و به دارایی های رو به رشد فناوری و مولفه های موبایل."

فروش نوکیا می تواند نشانگر برگشت آزمایشی برندی به بازار باشد که متحمل شرایط سختی بعد از ورود گوشی های هوشمند شد. نوکیا در سرمایه گذاری بر توسعه گوشی های هوشمند توسط سیستم عامل خودش، سیمبیان، با شکست روبه رو شد، و در ۲۰۱۱ تنها تولید کننده تلفن های مارک لومیا شد که بر اساس سیستم عامل مایکروسافت، ویندوز فون، تولید می کرد.

در سپتامبر ۲۰۱۳ مایکروسافت اعلام کرد ممکن است تجارت تلفن همراه نوکیا را به قیمت ۵ بیلیون€ (۴٫۲ بیلیون یورو) خریداری کند. این همکاری منجر شد برند نوکیا منحصرا برای تلفن ها باقی بماند، و سپس، وقتی مایکروسافت از آن بازار خارج شد، بلا استفاده ماند.
اما نوکیا فارغ از بازار و فروش و پیشرفت های ممکن، رو به جلو حرکت کرد. این شرکت بیش از ۱۰۰۰۰۰ کارمند دارد که بر زیرساختارهای ارتباطات اینترنتی کار می کنند و بازدهی اش در ۲۰۱۵، ۱٫۵ بیلیون € بود.

منبع: theguardian

ارسال نظر