تشخیص بیماری کبد چرب غیرالکلی توسط MRE سه بعدی

محققان آمریکایی با رهبری یک دانشمند هندی یک ابزار تصویر برداری سه بعدی جدید توسعه داده اند که با روشی بسیار دقیق می تواند بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) را تشخیص دهد. شروع این بیماری معمولا بدون علایم بوده و منجر به بیماری سرطان می شود.

تشخیص بیماری کبد چرب غیرالکلی توسط MRE سه بعدی

به گزارش کلیک، پژهشگران دانشگاه کالیفرنیا روی ۱۰۰ بیمار مبتلا به NAFLD با بیوپسی مطالعه ای انجام داده اند (۵۶ درصد بیماران زن بودند) تا کارایی الاستوگرافی تشدید مغناطیسی (MRE) دو بعدی و مدل جدید ۳ بعدی آن را ارزیابی کنند.
این دانشمندان دریافتند که هر دو فناوری MRE دارای دقت بالایی در تشخیص فیبروز پیشرفته هستند اما شاید نسخه سه بعدی آن دارای قابلیت های بیشتری در مورد برخی بیماران باشد.
سرپرست این پروژه بیان کرد شاید MRE سه بعدی دقیق ترین و غیر تهاجمی ترین روش برای تشخیص فیبروز پیشرفته باشد.
MRE یک نسخه تخصصی از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) است که امواج برشی مکانیکی در کبد منتشر می کند. تصاویری به کمک یک الگوریتم تهیه می شود که به اندازه گیری سفتی کبد (شاخص فیبروز) می پردازد .
نسخه دو بعدی MRE در حال حاضر در بازار موجود است و روی سیستم های بیسیک MRI به راحتی پیاده سازی می شود.
یافته های این مطالعه که در مجله آمریکایی گوارش منشر شد در تشخیص NAFLD که بسیار چالش برانگیز است واقعا کمک کننده است.
روش های غیر تهاجمی رایج از قبیل نشانگرهای زیستی مولکولی در خون برای استفاده های بالینی روزمره به اندازه کافی دقیق نیستند. روش های مبتنی بر سونوگرافی دارای نرخ عدم موفقیت بالا به ویژه در افراد چاقهستند .
به گفته سرپرست این پروژه، یافته ها نشان می دهد می توان از MRE برای ثبت نام بیماران با فیبروز پیشرفته در برنامه های غربالگری سیروز کبدی و همچنین ثبت نام آن ها برای آزمایش های بالینی برای برطرف کردن (reverse) فیبروز در شرایطی که پیشرفته باشد استفاده کرد.
منبع:business-standard

ارسال نظر