با گرم شدن بیشتر قطب شمال با سرعت فعلی حوادث بدی در انتظار ماست

محققان طی گزارشی به این نکته پی بردند که برای دومین سال پیاپی قطب شمال سریع تر از هر نقطه دیگری از جهان در حال گرم شدن است و جمعیت شیر دریایی ها(فک) در مناطق اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس در حال کاهش است.

با گرم شدن بیشتر قطب شمال با سرعت فعلی حوادث بدی در انتظار ماست

دلیل مشکلی که در بالا ذکر شد این است که صفحات یخی که برای نجات زندگی آن ها حیاتی است در حال ذوب شدن است.

به گزارش کلیک،طبق گزارش سالانه وضعیت قطب شمال، منتشر شده از اداره اقیانوسی-جوی دولت فدرال در سال 2015: "به طور کلی چشم انداز پیش روی قطب شمال غم انگیز است، چرا که به گفته آنها دمای زمین طی قرن گذشته به علت گرمایش جهانی 5 درجه افزایش داشته است."

دمای هوای بیشتر موجب ذوب شدن یخ قطب های زمین شده و ضمن افزایش وسعت اقیانوس ها سطح آب های آزاد را افزایش می دهد. به گفته دانشمندان این اتفاق باعث در معرض خطر قرار گرفتن شهرهای مجاور اقیانوس اطلس می شود، از میامی و واشنگتن گرفته تا بوستون.

فک ها و پستانداران دیگری که روی صفحات یخی به دنیا می آیند در حال دست و پنجه نرم کردن با این تغییرات هستند. همچنین ماهی هایی مثل ماهی کاد و هالیبوت گرینلند برای یافتن آب سرد تر در حال مهاجرت به سمت مناطق شمالی و دور شدن از حیوانات و ماهی گیرانی هستند که از آن ها تغذیه می کنند.

میانگین سالانه دمای هوا در زمان ارائه این گزارش، بین ماه اکتبر 2014 تا سپتامبر 2015، حدود 2.5 درجه بالاتر از مدت زمانی بود که دانشمندان به عنوان دوره پایه، از 1981 تا 2010، برای مقایسه دمای هوا استفاده می کنند. در نتیجه آلاسکا در پاییز 2014 و زمستان آن که زمان ذخیره برف و استفاده از آن به عنوان منبعی برای پر کردن رودخانه هاست گرمتر بود و میزان رطوبت زمین به شدت پایین بود.

اصابت رعد و برق به زمین های خشک این ناحیه دومین آتش سوزی هولناک ثبت شده در طول تاریخ این منطقه را راقم زد. طبق گزارش NOAA، ذوب شدن برف ها در بهار 2015 شواهدی را به ثبت رسانده که نشان دهنده آب شدن زود تر برف ها در قطب شمال به دلیل افزایش دمای هواست. همانطور که در اوایل ماه جولای میزان ذوب یخ های قطب شمال نیمی از کل صفحات یخی آن را تشکیل می داد( که از زمان ذوب استثنایی سال 2012 بی سابقه است). طبق این گزارش مدت زمان فصل ذوب یخ ها بیش از 40 روز طولانی تر از میانگین شمال غربی، شمال شرقی و مناطق غربی بوده است.

گزارش امسال به میزان زیادی با گزارش وخیم سال گذشته مطابقت دارد. ده ها تن از دانشمندان از سراسر جهان در تهیه این گزارش مشارکت داشته اند که شامل نیروهای تحقیقات دریایی و مهندسان ارتش آمریکا، موسسه تحقیقات دریایی نروژ، موسسه تحقیقات قطبی شیلات دریایی و اقیانوس شناسی روسیه و دانشگاه ویکتوریای کانادا می شود.

قدمت یخ های قطب شمال سلامت این منطقه را به خطر می اندازد. یخ های قدیمی تر ضخیم تر هستند و در برابر تغییرات جوی مقاوم و سازگار تر است و از پستانداران بهتر حمایت می کند. یخ های جدید نازک و در مقابل ریزش آسیب پذیرند.

walruses

تخمین زده می شود حدود 35000 فک دریایی در این تصویر که در کنار ساحل دهکده پوینت لی آلاسکا، در سپتامبر 2014 به ثبت رسیده حضور دارند.

این گزارش می گوید: "با این حال در تمام مناطق قطب شمال یخ های دریایی در حال کاهش است. در سال 1985 حدود 85 درصد از یخ هایی این منطقه جزو یخ های قدیمی شناخته شده بود ولی این میزان در ماه مارس به 30 درصد کاهش پیدا کرد. سطح یخی دریاها در سال 1980 از یک پوشش قوی و ضخیم در سال های اخیر به پوششی جوان، شکننده و نازک تغییر یافته است."

هر چقدر یخ ها بیشتر محو می شوند جمعیت فک های دریایی روی خشکی بیشتر می شود و یخ های جوان تر در معرض پایمال شدن پیوسته قرار می گیرد. جفت فک های مستقر شده روی لبه های یخی و ماده ها ترجیح می دهند زاد و ولد کنند و جمعیت نوزادان روی یخ های قدیمی را که به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند افزایش دهند. سرویس حیات وحش و ماهیان ایالات متحده در گزارش خود می گوید: اکنون بسیاری از فک ها روی خشکی زندگی می کنند و مسیر های طولانی تامین غذای آنان توسط حیوانات شکارچی مثل کوسه و نهنگ اشغال شده است که این باعث کاهش جمعیت فک ها خواهد شد.

آژانس تحقیقاتی می گوید: ذوب شدن یخ ها یک تهدید فراگیر برای فک ها بوده است ولی میزان این تهدید به قدرت این حیوانات در برابر سازگاری با شرایط جدید، تحمل آن و یا فرار کردن به محل مناسب تر بستگی دارد. دانشمندان تخمین می زنند که جمعیت فک های اقیانوس آرام به خاطر بالا آمدن سطح آب دریا و شکار به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است. اما در مورد فک های اقیانوس اطلس جمعیت آنان به خاطر شکار بی رویه در طی سال های 1900 تا 1960 حدود 80 درصد کاهش یافته و جمعیت آنان حدود 25000 عدد تخمین زده می شود.

منبع: techinsider.io

ارسال نظر