وعده های به سرانجام نرسیده در حوزه اینترنت اشیا

در حالی اینترنت اشیا به عنوان وعده و دغدغه از سوی مدیران ICT کشور مطرح می‌شود که کاربران هنوز تصوری از اینترنت با کیفیت و پرسرعت بدون قطعی و اختلال‌ ندارند.

وعده های به سرانجام نرسیده در حوزه اینترنت اشیا

به گزارش کلیک، وعده تاسیس پارک فناوری ICT با تمرکز بر «اینترنت اشیا» بعد دیگری از علاقمندی‌ های مدیران ICT کشور به فناوری ‌های روز در دنیا را نشان می ‌دهد؛ این نوگرایی گرچه مثبت به نظر می‌رسد اما زمانی می ‌تواند شکل واقعی به خود بگیرد که وعده ‌ها در ابتدایی ‌ترین نیازهای این حوزه بر زمین نمانده باشد.
پیش‌ تر هم وزیر ارتباطات اینترنت اشیا را در فهرست مواردی یاد کرده بود که برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی در دستور کار این وزارت خانه قرار دارد. او گفته بود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای آنکه بتوان روی مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کند با استفاده از پژوهشگاه ICT و فضایی، روی خدمات ابری، IOT نسل ۵ تلفن همراه، بیگ دیتا و فناوری ‌های فضایی تحقیق کرده است.
تلاش برای دستیابی به فناوری ‌های نوظهور که هنوز با اما و اگرهای زیادی در دنیا روبه روست، در حالی به عنوان اولویت وزارت ارتباطات در دستور کار قرار گرفته که وزارت ارتباطات پیش‌ تر مسیرهای کوتاه‌ مدتی هم برای رشد و توسعه ترسیم کرده بود که هنوز بسیاری از آنها اجرا نشده است.
اما حالا که اینترنت اشیا برای عقب نماندن از فناوری‌ های نو در جهان در اولویت قرار گرفته است بد نیست نگاهی به سایر برنامه‌ های این حوزه داشت که اتفاقا با نگاه به تجربه‌ های جهانی داده شد: موتور جستجوی ملی، یکی از اولویت ‌هایی بود که برای عقب نماندن از دنیا مطرح شد اما حالا بیش از ۵ سال از عمر کلید خوردن آن به طور رسمی در کشور ما می ‌گذرد بیش از آنکه بتواند نامی آشنا برای کاربران اینترنت باشد و سهمی از جستجوی اینترنتی آنها داشته باشد سوژه‌ای برای دادن وعده ‌های مبهم و برگزاری افتتاحیه از سوی وزارت ارتباطات بوده است و تا به حال ۵ بار افتتاح بی حاصل را در کارنامه خود ثبت کرده است.
هدف اولیه این پروژه تولید محتوا و ارائه آزادانه اطلاعات تولید شده در کشور بدون سانسور و بدون گرایش مالی بنگاه ‌های اقتصادی دنیا عنوان شده بود. سیستم‌ عامل ملی پروژه دیگری بود که سرنوشت مشابه و یا حتی بدتری نسبت به جویشگر بومی داشت و بیش از یک دهه مطرح شد و در نهایت به نقطه نامعلومی رسید.
فیلترینگ هوشمند پروژه دیگری بود که وزارت ارتباطات به آن ورود پیدا کرد و البته خروجی موفقی هم برای خود به ثبت نرساند. حمایت از تولید محتوای داخلی از دیگر وعده ‌هایی بود که حالا از وزارت ارتباطات مطالبه می‌ شود و از همه مهمتر شبکه ملی اطلاعات است به عنوان مهمترین اولویت و پروژه وزارت ارتباطات بعد از یک دهه هنوز در گیر و دار تعریف و مفهوم است. پروژه‌ ای ملی که البته با نگاه به تجربه‌ های روز دنیا و برای ایجاد دسترسی آسان و پرسرعت برای کاربران و گسترش محتوای داخلی و تحقق دولت الکترونیک ضروری مطرح می ‌شد.

ارسال نظر