در کارخانه ی آینده ی MIT هیچ چیز غیر قابل تصور نیست
مطمئنا تمامی افراد راجع به این دانشگاه ذهنیتی دارند که با تمام ذهنیت های مربوط به دانشگاه های دیگر متفاوت است.
کلیک - هواپیما 50 مایل دورتر، در حال عبور از روی باتلاق کرانبری سابق است که پارادیزو و تیم تحقیقاتی وی در حال نظارت بر آن هستند.میکروفونهای کار گذاشته شده، صدا را در محیط کار جو، در آزمایشگاه مدیای MIT بازپخش میکنند و وقتی به صفحه ی کامپیوتر نگاه میکنیم یک منظره ی مجازی را نشان میدهد.
منظره ی اسکن شده با لیزر از تالاب، دمای وارد شده به وسیله ی تعداد زیادی از سنسورها که با دقت در گسترهی 600 هکتاری قرار داده شده اند را نشان میدهد. ما به زودی قادر به دیدن مقدار رطوبت، سطح نور و داده های دیگر آب و هوایی خواهیم بود. هواپیما به سرعت میگذرد، و ما بهتر می توانیم صدای اتمسفر را، که به وسیله ی جریان داده ها شکل گرفته اند، بشنویم. این مانند یک بازی ویدئویی است که برای پارادیزو و تیم وی طراحی شده است.
پارادیزو گفت، "چیزی که ما دوست داریم انجام دهیم ... ایجاد تجربه های جدید است".
زمین های کشاورزی یکی از پروژه های ماورای تصور در آزمایشگاه مدیا است، یک کارخانهی شش طبقه، که در منطقه ی رودخانه ی چارلز در حاشیه ی شرقی دانشگاه MIT واقع است.
آزمایشگاه مدیا که جایزه ی "antidisciplinary" فرهنگ دانشگاهی را کسب کرده است، روز جمعه 30امین سالگرد خود را جشن میگیرد. شما از تلاش برای دسته بندی کارهایی که اینجا انجام می شود، ناامید خواهید شد. نام گروه های پژوهشی بسیار متنوع و مهیج است: اپرای آینده، مهدکودک مادام العمر، نوروبیولوژی مصنوعی.
بیش از 150 دانشجوی فارغالتحصیل، 40 عضو هیئت علمی و یک جریان دائمی از دانشمندان بازدیدکننده و دانشجویان دوره لیسانس در حال انجام 350 پروژهی جاری هستند.
برای آزمایشگاه مدیا، هیچ چیز خارج از محدوده نیست. از کف تا سقف دیوارهای شیشه ای آزمایشگاه های ساختمان را بدقت نگاه کنید، شما محققان را در حال ساخت پروتز، ربات های شخصی، ویدئوهای هولوگرافیک و اشیاء شیشه ای ایجاد شده توسط پرینترهای سه بعدی خواهید دید.
انجام کارهای جالب
تنوع و آزادی چیزی هستند که ایده ها را بوجود میآورند.جوی ایتو، مدیر آزمایشگاه مدیا گفت: "این واقعا ترکیب هنر، علوم، مهندسی و طراحی است."
این موضوع حامیان مالی شرکت را جذب میکند، که بخش عمده ی بودجه ی عملیاتی سالانه ی آزمایشگاه مدیا را که نزدیک به 60 میلیون دلار است، فراهم کنند.
بیش از 80 شرکت -آزمایشگاه مدیا آنها را "اعضا" مینامد- حداقل 250،000 دلار هزینه برای عضویت در باشگاه پرداخت میکنند.
اعضا که یک تعهد سه ساله دارند، عبارتند از: گوگل، اینتل، توییتر، تویوتا، گلاکسو، استی لادر، IKEA، نیوبلانس و کوکا کولا.
مشارکت در شرکت های بزرگ، به سادگی حمایت از دانشگاه نیست. هزینه تا زمانی که شرکتها عضو هستند، به آنها مجوز حق امتیاز رایگان میدهد.
مایکل هورن، از بنیانگذاران موسسه کریستنسن کلیتون گفت: "این یکی ویژگی طراحی بسیار مهم است." یک مخزن تفکر با تمرکز بر نوآوری.
در غیر این صورت یک جامعه بسته ایجاد خواهد کرد... و به تبع آن ارتباط با مشتری را ایجاد خواهد کرد که منجر به محدود شدن همکاری، که برای آزمایشگاه بسیار مهم است، خواهد شد.
رصدخانه تدمارش داده ها را از باتلاق کرانبری سابق در یک محیط که شبیه به یک بازی ویدیویی است دریافت میکند.
استارت آپ ها
شرکت E-Inkممکن است بزرگترین موفقیت آزمایشگاه مدیا باشد.
در سال 1997، شرکت، صفحه نمایشهای "کاغذ الکترونیکی" و صفحه نمایشهای کم قدرت که مانند صفحات کتاب بودند را توسعه داد. اگر شما صاحب یک آمازون کیندل و یا سونی ایریدر هستید، شما از تکنولوژی E-Ink استفاده می کنید. پروژه های دیگر نیز به موفقیت تجاری تبدیل شده اند.
خدمات پخش موسیقی در سال گذشته مقدار نامعلومی از اکو نست آزمایشگاه مدیا را خریداری کرد. اکو نست به دلیل داشتن ابزارهای نرمافزاری ایجاد حس موسیقی گوش دادن برای خدمات رادیویی آنلاین و رسانه های اجتماعی، طرفداران زیادی پیدا کرد.
EyeNetra، مستقر در سامرویل، ماساچوست، در گروه دوربین آزمایشگاه مدیا در اکتبر 2011 ایجاد شد. یک گروه 15 نفره طرح های ساده بر روی گوشیهای هوشمند برای تست چشم ارائه دادند که می تواند در خارج از دفتر یک چشم پزشک انجام شود. محصول آن، Netra، شبیه به یک دوربین دو چشمی پلاستیکی است.
یک گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S4 از یک طرف کیس عکس میگیرد و شما از طرف دیگر به آن نگاه میکنید.وقتی شما نشانگر را برای پاسخ به الگوهای روی صفحه نمایش میچرخانید، نرم افزار درجه ی نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم شما را اندازه گیری میکند.گوشی های هوشمند به همراه Netra 900 دلار قیمت دارند که کسری از هزینه های دستگاه های تشخیص استاندارد است.
فروش تجاری دستگاه در ماه آگوست آغاز شد، و در حال حاضر یک ابزار کلیدی برای خدمات بلینک شرکت، که در شهر نیویورک برای ارائه ی آزمایش های چشم راه اندازی شد، می باشد. این دستگاه در سرویس Nayantara مشابه، در هند نیز استفاده می شود.
همه ی خلاقیتهای آزمایشگاه مدیا، سریع به نتیجه نمیرسند. چند سال پیش، به عنوان مثال، گروه دوربین آرایهای از 500 سنسور و یک لیزر کبود تیتانیوم که 1 تریلیون فریم در ثانیه را شامل میشد، طراحی کردند.این یک اپلیکیشن ضروری در دنیای واقعی نبود، اما افراد در آزمایشگاه مدیا میگویند میتواند در تصویربرداری پزشکی، طراحی صنعتی و حتی عکاسی مفید باشد.
رامش راسکار، استادیاری که ریاست گروه دوربین را به عهده دارد، گفت: "ما سعی میکنیم جهان را به طور شگفت انگیزی به تصرف خود درآوریم."
داده ها از حیات وحش
دوربین فرهنگ و گروه زیست محیطی پاسخگوی پارادیزو هر دو بخشی از مرکز آزمایشگاه برای سنجش زمینی هستند، که ماموریت آنها پیدا کردن راه های جدید برای"احساس و تجسم محیطهای طبیعی غیر قابل دسترس" است.
در یکی از پروژه های اصلی محیط پاسخگو در رصدخانه ی تدمارش، یک جفت از مزارع کرانبری سابق در نزدیکی منظقهی تاریخی پلایموث، ماساچوست، به حالت طبیعی خود به عنوان باتلاقها دوباره بازسازی شدند.
باتلاقها، یک محیط متمایز تالاب در آمریکای شمالی است که ردیفی از سنسورهای کم قدرت برای اندازهگیری دما، رطوبت و نور در آن قرار گرفته اند.برای پارادیزو، پروژه بیش از ضبط آمار آب و هوا اهمیت دارد.
هدف از این ابتکار عمل تدمارش این است که به مردم اجازه دهد با داده ها در یک محیط سه بعدی از طریق یک "مرورگر تقابل با واقعیت" که ساخته شده بر روی موتور بازی است، در تعامل باشند.
این نرم افزار از طریق داده های حسگر به همان طریقی که موتورهای جستجو از طریق اطلاعات موجود در وب کار میکنند، عمل میکند. از نظر پارادیزو هدف بلند مدت، رها کردن ناظران از قوانین فیزیک است.
پارادیزو در یک ویدئو در مورد پروژه گفت: " آنها میتوانند در اطراف شناور باشند، میتوانند دور و نزدیک شوند و به اطلاعات در همه جا دسترسی دارند". "ما داده های حسگر را به عنوان یک بوم برای خلاق بودن میپنداریم. "
تدمارش از پروژه ی قبلی که از سنسورها برای نگه داشتن شمارش ها در ساختمان آزمایشگاه مدیا استفاده میکند، الهام گرفته است، و نشان میدهد ما چگونه ممکن است با شبکهای از چیزهای اطراف تعامل داشته باشیم، مختصری از چیزهایی که در جهان ما وجود دارد مانند اتومبیل، خانه و پیادهروها، که زندگی ما را تشکیل میدهند.
این هم یک نمونه از تفکرات مهم آزمایشگاه مدیا است: هیچ ایدهای عجیب نیست.با ارجاع به عنوان کتاب استوارت برند که در اواخر دههی 80 در مورد موسسه نوشته شد، همه اینجا در حال ابداع آینده هستند.
پارادیزو گفت: "آینده سریع میآید"
منبع : Cnet