همکاری انویدیا، هواوی و علی بابا برای توسعه پلتفرم شهر هوشمند

رسانه کلیک - انویدیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌های هواوی (Huawei) و علی بابا (Alibaba) به عنوان شرکای رسمی در توسعه پلتفرم شهر هوشمند با این شرکت همکاری می‌کنند.

همکاری انویدیا، هواوی و علی بابا برای توسعه پلتفرم شهر هوشمند

هوش مصنوعی (AI) در حال وارد شدن به گوشه و کنار زندگی ما است و به هر کجا که می‌نگریم، از گوشی های تلفن همراه گرفته تا بازی های ویدئویی و حتی مغز ما ردپایی از آن مشهود است.

نظارت تصویری می تواند گام بعدی باشد که نیاز به ورود هوش مصنوعی در آن احساس شود و حال در همین زمینه، شرکت انویدیا با ساخت پلتفرم جدید مربوط به تجزیه و تحلیل فیلم در سطح کلا­ن­شهرها وارد میدان شده است. این ابتکار، در این پلتفرم شهر هوشمند از یادگیری AI برای تجزیه و تحلیل مقدار عظیمی از اطلاعات مربوط به نظارت تصویری شهرهای هوشمند استفاده می‌ شود.

پلتفرم شهر هوشمند متروپلیس شرکت انویدیا بیشتر شبیه به داستان‌های کمیک استریپ سوپرمن DC است، اما در واقع یک ابزار مانیتورینگ هوشمند مبتنی بر GPU است که می تواند چگونگی کاهش ترافیک، تخصیص خدمات شهری و حتی یافتن افراد گمشده را آنالیز، تجزیه و تحلیل و بررسی کند و در نهایت نسبت به اصلاح ایرادات اقدامات لازم را انجام دهد.

حال، شرکت انویدیا برای تکمیل پلتفرم شهر‌های هوشمند Metropolis شرکت های علی بابا (Alibaba) و هواوی (Huawei) را به عنوان شرکای خود انتخاب کرده است و همچنین انویدیا اعلام کرد که این شرکت‌ها کیت توسعه نرم افزار DeepStream را برای ارائه نسخه کامل و عمومی متروپلیس (Metropolice) در اختیار خواهند داشت.

پایه و اساس سیستم پلتفرم شهر‌ هوشمند Metropolis را ویدیوها تشکیل داده‌اند و انتظار می‌رود بیش از ۱ میلیارد دوربین هوشمند تا اواخر سال ۲۰۲۰ به اکثر نقاط شهر‌های جهان نصب شود و به دنبال آن انواع برنامه های کاربردی تجزیه و تحلیل AI (هوش مصنوعی) فعال شود. همه این‌ها کمک می‌کنند تا قانونگذاری و برنامه‌ریزی‌های شهری با یک سیستم و اتوماسیون کاملا هوشمند و دیجیتالی اجرا شود.

انویدیا همچنین برخی از برنامه های کاربردی تکنولوژی را در کنفرانس GTX خود در پکن امروز معرفی کرد. از جمله پروژه ای از موسسه تحقیقاتی Hikvision چین که با استفاده از ترکیب فناوری‌های Jetson، Tesla P4 و DGX-1 به نرخ ۹۰ درصد در شناسایی چهره و تطبیق تکنیک ها رسیده‌اند.

قطعا یک عنصر نظارتی بر روی این پروژه بزرگ شرکت انویدیا وجود دارد. در حالت کلی می‌توان گفت این پروسه یک گام کلیدی برای رسیدن به مواردی مانند خودکار سازی یا حداقل نیمه اتوماتیک کردن شبکه حمل و نقل شهری است. به عنوان مثال Alibaba با استفاده از تکنولوژی‌های پلتفرم شهر هوشمند برای بهبود قابلیت های خدمات دولتی و برنامه‌ریزی‌های شهری فعالیت خواهد کرد، اما Huawei و دیگران قطعا در برنامه های اجرای قانون متمرکز شده اند که در واقع نقش‌های ترکیبی متنوعی در این زمینه خواهند داشت.

جالب است بدانید یک شهر متصل به فضای ابری با سیستم های نظارتی AI می تواند محل افراد گم شده را پیدا کند، مشکلات اضطراری مردم را اطلاع رسانی کند، وقوع یک جرم را به پلیس خبر دهد و حتی می تواند وضعیت ترافیک را به لحظه گزارش دهد. همچنین می تواند بر کلیه رفتارهای شهروندان - قانونی و غیر قانونی - نظارت داشته باشد و این کار می تواند با جمع آوری اطلاعات شخصی برای پخش پیام های بازرگانی و تبلیغاتی نیز استفاده شود.

بنابراین فناوری های آینده در عین هیجان انگیز بودن می‌تواند کمی ترسناک هم باشد و از طرفی امنیت شهرهای ما را دوچندان کند؛ همه چیز بستگی به این دارد که در حال حاضر چگونه فناوری های جدید را پیاده سازی کنیم.

ارسال نظر