فناوری فوق مدرن امگا برنده طلای المپیک را تعیین کرد

کتی لدکی شناگر آمریکایی در فینالی بسیار دیدنی نه تنها فاصله خود با نفر اول را در فینال شنای ۲۰۰ متر زنان پر کرد بلکه پیشگام شد. لدکی تنها سه دهم ثانیه زودتر از شناگر سوئدی سارا سوستروم دیوار را لمس کرد و دومین مدال طلایش را برد.

فناوری فوق مدرن امگا برنده طلای المپیک را تعیین کرد

به گزارش کلیک، لدکی ۱۹ ساله بعد از مسابقه در مصاحبه اش با NBC گفت: "دیدم که پیشرو هستم و نمی خواستم آن را از دست بدهم، حضور نفر دیگر را در آن جا احساس می کردم. این خطرناک ترین حالتی بود که من نزدیک بود در میانه مسابقه متحمل شکست شوم."

قسمت razor-close چیزی است که مدیر اجرایی امگا تایمینگ (Omega Timing) آلن زوبریست برایش زندگی می کند. واحد او نزدیک به یک قرن است که زمان دار رسمی المپیک می باشد. هدف امگا هم ساده است و هم پیچیده. می خواهد مطمئن شود که آرایش وسیع فناوری اش برای حدوده ۳۰ بازی از المپیک دقیق و درست باشد. در تجهیزات امگا زمان سنج، تاچ پد، حسگر، دوربین و اسکنرهای لیزری وجود دارد. تاریخ طولانی امگای سوئیسی در تجهیز امکانات زمان گیری المپیک از ۱۹۳۲ شروع شده است، یعنی از زمانی که ۳۰ کرنومتر (گام شمار) دستی را برای دنبال کردن قهرمانان در مسابقات تابستانی لس انجلس تهیه کرد.

اما زوبریست می گوید: "فناوری تغییر کرده است. امگا ۴۸۰ زمان سنج را به ریو فرستاده است، جایی که تمام این تجهیزات را کنترل خواهند کرد که شامل دوربین اسکن او ویژن میریا (Scan'O'Vision Myria) هم است که می تواند در هر ثانیه در خط پایان پس از پیروزی برندگانی که می تواند شک برانگیز باشد، ۱۰۰۰۰ عکس باکیفیت بگیرد. او می گوید: "قبلا دوربینی بود که ۲۰۰۰ تصویر می گرفت ولی حالا ما آن را تا ۱۰ هزار عکس افزایش دادیم."

هم چنین امگا فناوری ۴ فتوسلی را برای دنبال کردن حرکات و تعیین برنده ساخته است. زوبریست می گوید: "ما در پشت قسمت شروع، حسگر فشار قرار دادیم. در نتیجه در صورتی که شروع کار با اشتباه همراه باشد داور سریعا متوجه عملکرد ورزشکار خواهد شد." هم چنین امگا سیستم شناساگر لیزری برای اتفاقات تیراندازی تهیه کرده است. زوبریس می گوید: "این سیستم کل هدف را اسکن می کند، در نتیجه دقیقا متوجه خواهیم شد کمان به کدام قسمت برخورد کرده و نتیجه قطعی حاصل می شود."

امگا هم چنین برای گلف بازها رادار کوچکی ساخته که اطلاعات نوسانی واقعی را مهیا می کند مانند سرعت توپ، محرک گردش و مسافت. این وسیله اطلاعات را در عرض چند میلی ثانیه که گلف باز حرکت می کند محاسبه کرده و اطلاعات را در یکی از اسکوربوردهای ۳۰۰ پلاسی امگا در بازی های ریو نمایش می دهد.

امگا علاوه بر تمام رشته های بالا، برای شنا نیز یک شمارشگر زیرآبی را درون استخر قرار داده و دوربین خاصی را در بالای آنها مستقر کرده است. دوربین می تواند در هر ثانیه ۱۰۰ تصویر بگیرد و می توان از آن در پایان های نزدیک استفاده کرد مانند مسابقه شناگر بزرگ آمریکایی مایکل فلپس که شناگر ژاپنی ماساتو ساکای را در ۴ یک صدم ثانیه در روز سه شنبه در فینال ۲۰۰ متر پروانه شکست داد. نتیجه باعث شد فلپس مدال طلای بیستمین المپیک را بگیرد. (او سپس بیست و یکمین مدال طلایش را در مسابقات آزاد مردان در ۴x200 برای آمریکا گرفت). زوبریست می گوید زمانی که تاچ پدی که شناگران در پایان مسابقه به آن فشار وارد می کنند بی نتیجه بماند و کار نکند دوربین ها به کار می آیند. او می گوید "این تنها وررزشی است که خود ورزشکار زمانش را تمام می کند."

ارسال نظر