راز تولد منظومه شمسی فاش می شود

این هفته یک راکت با محموله‌ای پیشرو پرتاب شد: اولین فضاپیمای طراحی‌شده برای بازگرداندن نمونه‌های از خرده سیارک‌های دوردست.

راز تولد منظومه شمسی فاش می شود

به گزارش کلیک، مقصد نهایی آن خرده سیارک Bennu، یک سفر ۵۱۰ میلیون مایل است که انتظار می‌رود دو سال به طول بیانجامد. ماموریت ۸۰۰ میلیون دلاری OSIRIS-Rex تنها منحصر به جمع‌آوری نمونه نمی‌شود. این فضاپیما دو سال در مدار سیارک می‌گردد تا آن را بررسی کند و سپس در جولای ۲۰۲۰ به آن نزدیک می‌شود تا کمی رگولیت جمع‌آوری کند که نام علمی برای خاک و سنگ‌های سطح سیارک‌ها است.

اگر همه‌چیز خوب پیش رود، کاوشگر در سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین بازمی‌گردد. محفظه آن کمتر از ۲٫۵ کیلوگرم نمونه را در خود جای می‌دهد اما دانشمندان امیدوارند آنچه در رگولیت پیدا می‌کنند به توضیح دوران اولیه تشکیل منظومه شمسی ما کمک کند.

نمونه‌برداری و بازگشت کار کوچکی نیست. دانشمندان کنترل‌کننده کاوشگر باید آن را دقیقا در ۳ متری سطح نگه‌دارند و سپس یک بازو به همراه یک دیسک مدور به سطح ارسال کنند. زمانی که دیسک، سطح را لمس کند نیتروژن پرتاب می‌کند که باعث مکش و فرودادن رگولیت به مخزن می‌شود.

بسته به اینکه اوضاع تا چه حد خوب پیش رود، بین ۵۶ گرم تا ۲ کیلوگرم گردوخاک جمع‌آوری می‌شود و سپس به زمین بازمی‌گردد. اگر ماموریت با موفقیت انجام شود، این بیشترین میزان ماده‌ای خواهد بود که از زمان ماموریت ماه آپولو در دهه ۱۹۶۰ به زمین بازگشته است.

این‌یک پروژه هیجان‌انگیز است، پروژه‌ای که می‌تواند تفکر ما را نسبت به روزهای آغازین منظومه شمسی تغییر دهد. دانشمند سرپرست، دانته لورتا از دانشگاه آریزونا می‌گوید "ما قرار است دور شده و برای تحلیل‌های علمی گنجی به ارمغان بیاوریم. این سیارک مراحل اولیه منظومه شمسی را ثبت کرده است و واقعا مانند یک کپسول زمان از سپیده‌دم تاریخ منظومه شمسی است."

ارسال نظر