مجوز تاکسی های اینترنتی صادر می شود

رسانه کلیک - در یک‌سال گذشته مجوز فعالیت تاکسی های اینترنتی یا اپلیکیشن‌های مسافربری به یکی از مسائل روز حمل و نقل در کشور تبدیل شده است، از این رو شهرداری در نظر دارد به این سرویس ها سر و سامان دهد. 

مجوز تاکسی های اینترنتی صادر می شود

این تاکسی‌های اینترنتی از سوی بسیاری از مردم تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر مورد استقبال واقع شده و فعالیت آنها افزایش چشمگیری داشته است. قیمت مناسب و در دسترس بودن از دلایل استقبال مردم از آژانس‌های اینترنتی است و به نوعی تبدیل به انتخاب اول مردم برای رفت‌و‌آمد روزانه آنها شده است.

در این مدت بحث‌های زیادی پیرامون مجوز تاکسی های اینترنتی انجام شده است و به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه به‌دنبال نظارت و مجوزدار شدن فعالیت آنها هستند.

صدور مجوز تاکسی های اینترنتی توسط شهرداری

روز گذشته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از تدوین آیین‌نامه‌ای با هماهنگی وزارت کشور برای نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی خبر داد.

به گفته محسن پورسیدآقایی این آیین‌نامه با هدف مدیریت و نظارت بیشتر بر حمل‌و‌نقل اینترنتی در حال تدوین است که مطابق آن شرکت‌ها به منظور نظارت‌پذیری ملزم به دریافت مجوز خواهند شد.

معاون شهردار تهران فعالیت این تاکسی‌ها را مثبت ارزیابی کرده و گفته است اصل موضوع توسعه حمل‌و‌نقل اینترنتی است که باعث کاهش ترافیک، آلودگی هوا و معضل پارکینگ می‌شود اما تمام مزایای تاکسی‌های اینترنتی دلیل عدم نیاز به نظارت بر آنها نیست.

در این باره محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران به «دنیای خودرو» می‌گوید: «با توجه به اینکه تاکسی‌های اینترنتی در چند سال گذشته شروع به فعالیت کرده‌اند اما تاکنون آیین‌نامه‌ای برای نظارت‌بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل شورای عالی ترافیک و معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی هستند. پیش‌نویس این آیین‌نامه بعد از طی مراحل و تصویب آن توسط وزارت کشور اجرایی خواهد شد و این تاکسی موظف به گرفتن مجوز خواهند بود.»

رئیس کمیسیون حمل‌‌ونقل شورا در ادامه توضیح می‌دهد: «این آیین‌نامه باید با هماهنگی و همکاری وزارت کشور آماده شود، زیرا این آیین‌نامه فقط برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران نیست بلکه شامل فعالیت آنها در کل کشور است. بنابراین پیشنهادها وزارت کشوردر تدوین نهایی آن انجام خواهد شد و در صورت تایید برای اجرا ابلاغ خواهد شد.»

جلوگیری از مشکلات فعالیت تاکسی‌های اینترنتی

چندی پیش برای یکی از مسافران تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران اتفاق ناگواری افتاد که باعث شد نحوه فعالیت این تاکسی‌ها مورد سوال قرار بگیرد و به نظر می‌رسد مسئولان شهری با تدوین این آیین‌نامه و نظارت بر فعالیت این تاکسی‌ها به فکر ساماندهی آنها هستند.

عضو شورا شهر تهران هم با تایید این موضوع می‌گوید: «در چند ماه گذشته مشکلاتی در فعالیت یکی از تاکسی‌های اینترنتی برای مردم به وجود آمد و باعث شد ضرورت نظارت بر نحوه فعالیت آنها هر چه زودتر انجام شود تا دیگر از این قبیل مشکلات برای مردم به وجود نیاید.»

علیخانی با تاکید بر این که طبق قانون حمل بار و مسافر در سطح شهر و حومه تحت نظارت شهرداری است، می‌گوید: «در‌حال‌حاضر شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی در سطح شهر تهران با نظارت سازمان تاکسیرانی مشغول فعالیت هستند. درواقع مدیریت آنها با بخش خصوصی است و شهرداری تهران بر فعالیت آنها نظارت می‌کند و آنها موظف به رعایت چارچوب و ضوابط مشخصی هستند.»

ارسال نظر