آزمون آتش لانچر فضاپیمای اوریون توسط شرکت Orbital ATK

فضاپیما Orion سازمان هوا و فضا ناسا یک فضاپیمای تحقیقاتی است که برای کشف آخرین رویدادهای منظومه شمسی به فضا پرتاب می شود. به تازگی آزمون آتش لانچر موشک این فضاپیما توسط شرکت Orbital ATK انجام شده است.

آزمون آتش لانچر فضاپیمای اوریون توسط شرکت Orbital ATK

به گزارش کلیک، اوریون جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست از جمله سیاره مریخ است. مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام پروژه شاتل و بازنستگی ناوگان شاتل کلید خورد و نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در ۵ دسامبر ۲۰۱۴ با موفقیت انجام داد. این فضاپیما مانند فضاپیمای آپولو از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده است که می‌تواند به فضای ماورا زمین به اکتشاف در سیارات دیگر و همچنین سیارکها بپردازد و پس از آن با فرود به زمین به وسیله چتر نجات در اقیانوس سقوط کند. اولین ماموریت سرنشین دار این فضاپیما کم کم به واقعیت نزدیک می شود. شرکت Orbital ATK خبرهای جدیدی را در این باره دارد. این شرکت با همکاری سازمان ناسا و شرکت Lockheed Martin آزمایش موفقیت آمیزی را در زمینه راه اندازی سیستم لانچر موشک فضاپیما انجام داده است.

در ١۵ ژوئن شرکت Orbital ATK آزمایشی را با هدف بررسی تاسیسات راه اندازی فضاپیما، صلاحیت و قدرت موتور، آزمون شعله های آتش تا یک صد فوت به هوا و تایید توانایی تحمل موتور در میلی ثانیه و در درجه حرارت های بالا، انجام داد.

موتور راه انداز جز اجزای کلیدی سیستم راه انداز فضاپیمای اوریون محسوب می شود چرا که وظیفه این سیستم و موتور راه انداز، ایمن نگه داشتن کپسول های حمل شده توسط فضاپیما اوریون و خدمه آن در سکوی پرتاب و هنگام پرواز است. طراحی این موتور با کامپوزیت های به کار گرفته شده در موتور و کپسول های آتشی در نوک راکت ها دقیقا برای ماموریت های فضاپیما آپولو استفاده شده بود اما این بار سیستم کنترل موتور بسیار پیچیده تر شده و موتور نسبت به قبل قدرتمند تر شده است.

موتور لانچر فضاپیما با ١٧ فوت (۵.٢ متر) ارتفا و ٣ فوت (١ متر) بلند قامت ترین راکت لانچر در میان راکت هاست. راکت جامد موتور ٣ الی ۴ بار می سوزد به همان سرعتی که موتور به همان اندازه فشار ۴٠٠٠٠٠lb را در کمتر از سه ثانیه تولید می کند. این میزان یک اندازه کافی برای بلند کردن ٢۶ فیل از روی زمین و افزایش سرعت فضاپیما اوریون در ١٠ گرم به سرعت ۶۴۵ تا ٨٠٠ کیلومتر در ساعت در عرض دو ثانیه، ارسال فضاپیما به ٣٠٠٠٠٠ فوت (٩١٠٠٠ متر) از هر لانچ پد و برگشت از این ارتفاع به هر لانچ پدی از دنیا با چتر نجات، است.

در آزمایش روز پنچ شنبه، موتور همراه با چهار اگزوز شتاب دهنده به صورت وارونه نصب شده بود. با توجه به مشخصات فنی اش پاسخ خوبی به آزمایش داد و توانست برای پنچ ثانیه آتش بگیرد.نتایج حاصل از آزمون در حال تجزیه و تحلیل است اگرچه هیچ ناهنجاری دیده نمی شود. در ادامه مرحله بعدی آزمایشات QM-2 در ایالت Utah آمریکا سال آینده انجام خواهد شد به دنبال آن در سال ٢٠١٩ آزمایشات مربوط به پرواز فضاپیما و Ascent Abort-2 در کیپ کاناورال نیروی هوایی آمریکا در فلوریدا صورت خواهد گرفت.

شرکت Orbital ATK بسیار مفتخر است که با سازمان هوا و فضا ناسا و شرکت Lockheed Martin همکاری موثری را در زمینه سیستم لانچر فضاپیما اوریون ناسا دارد. این شرکت با هدف ارائه یک موتور بهینه سازی شده در جهت ایمنی کامل فضانوردان تلاش می کند. آقای چارلیس پریکورت معاون رئیس و مدیر کل بخش سیستم های پیشرانش مداری شرکت Orbital ATK و فضانورد سابق ناسا بر اهمیت کیفیت موتور سیستم لانچر فضاپیمای اوریون تاکید ویژه ای را دارد چرا که این موتور در جهت ایمنی فضانوردان و خدمه فضاپیما فعالیت خواهد کرد. اهمیت ایمنی خدمه فضاپیما اوریون در اولویت اول است.

ارسال نظر