استفاده مفرط از گوشی های هوشمند عامل جدید افسردگی

بر اساس مطالعه منتشر شده در مرکز مطالعات رفتار شناسی انسان، استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند و سایر وسایل مرتبط با اینترنت می تواند نقش به‌ سزایی در ایجاد افسردگی ایفا کند.

استفاده مفرط از گوشی های هوشمند عامل جدید افسردگی

به گزارش کلیک، اعتیاد به تلفن های هوشمند از جمله متداول ترین اعتیاد ها و مشکلات روز است. نتیجه مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ و از بین ۲۵۶ نفر انجام گرفت نشان می دهد که ۱۳% آن ها علائم اعتیاد را از خود نشان داده اند. بر این اساس، هر کاربر به طور متوسط روزانه ۳٫۵ ساعت از وقت خود را به استفاده از گوشی هوشمند خود اختصاص می دهد. علاوه بر این، مطالعه‌ ای در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که بیش از نیمی از بزرگسالان و حدود دو سوم نوجوانان در هنگام معاشرت های روزانه‌ از گوشی های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

ارتباط میان اعتیاد به تلفن های هوشمند و افسردگی

محققان در یک اقدام پژوهشی، به دانشجویانی از ۳۰۰ دانشگاه سؤالاتی در مورد سلامتی ذهن، کاربرد وسایل الکترونیکی و دلایل استفاده از گوشی های هوشمند شان ارائه کرده اند. به عنوان مثال تعدادی از سؤال ها به ترتیب زیر می‌باشد:

«به نظر شما استفاده از تلفن همراه هوشمند بر عملکرد تحصیلی یا زمینه شغلی شما تأثیر منفی گذاشته است؟»

«آیا شما بر این باورید که زندگی بدون اینترنت بسیار خسته کننده، ناراحت کننده و پوچ به نظر می‌رسد؟»

احتمال وجود نابه هنجاری های مرتبط با گوشی هوشمند در دانشجویانی که علائمی از مشکلات مربوط به سلامت ذهن (مانند افسردگی) از خود گزارش داده‌اند، بیشتر است. با این وجود، محققان تا این لحظه آزمایش یا مطالعه ای خاص در مورد رابطه علت و معلولی میان این دو انجام نداده اند؛ بنابراین همچنان واضح نیست که کدام یک موجب پدید آمدن دیگری می‌شود.

رابطه ی علت و معلولی میان استفاده از گوشی هوشمند و افسردگی در افرادی که از گوشی های هوشمند خود برای جلوگیری از احساس خستگی و احساسات منفی استفاده می‌کردند، بسیار قوی تر بوده است. به علاوه، این امر نمایانگر این مطلب است که احتمالا افرادی که دچار اعتیاد به گوشی های خود هستند، پیش تر درگیر مشکلات و مسائل روحی و روانی نیز بوده اند.

تلفن همراه و کاهش استرس

در مطالعه ای دیگر که از گروهی مشابه (دانشجویان) صورت گرفت، محققان خواستار درک چگونگی ایجاد حس امنیت توسط گوشی های هوشمند، در موقعیت های استرس زا برای کاربران شدند. به همین منظور، برخی از دانشجویان این اجازه را داشتند که در حین موقعیت استرس زایی که توسط محقق به وجود آمده، گوشی خود را در دست داشته باشند ولی در عین حال اجازه‌ استفاده از آن را هم نداشتند. گروه دیگری از دانشجویان از همان ابتدا اجازه به دست گرفتن و نگه داشتن گوشی های خود را نداشتند.

در نهایت هر دو گروه تقریبا عکس العمل های مشابهی در مواجه با موقعیت تنش آمیز یا استرس زا از خود نشان دادند؛ ولی آن گروه از دانشجویانی که گوشی های خود را در دست داشتند، عکس العمل اولیه کمتری نسبت به استرس یا تنش به وجود آمده از خود نشان دادند. محققان بر این باورند که این نتایج نمایانگر این مطلب خواهد بود که تلفن های همراه می تواند به میزان کمی، نوعی خاص از احساس امنیت درون افراد ایجاد کند.

منبع:goodtherapy

ارسال نظر