دسترسی عمومی به داده‌های تلسکوپ پن استارز

تلسکوپ قدرتمند Pan-STARRS که حجم عظیمی از داده در مورد اجرام سماوی و نقشه های کیهانی را گردآوری کرده است، داده های خود را در دسترس عموم قرار می دهد.

دسترسی عمومی به داده‌های تلسکوپ پن استارز

به گزارش کلیک، در سال ۲۰۱۰ تلسکوپ پیمایش پانورامیک و سیستم واکنش سریع (Pan-STARRS) راه اندازی شد و به سمت آسمان نشانه رفت. این سیستم که مجهز به بزرگ‌ترین دوربین نجومی جهان در دنیا است، و رزولوشن ۱٫۴ گیگاپیکسل دارد، طی چهار سال در طول موج های مختلف بارها آسمان را اسکن کرده است. طی آن زمان داده های گسترده ای در اندازه ۲ پتا بایت گردآوری کرده است و اکنون دانشمندان در تلاش هستند تا این اطلاعات در دسترس عموم قرار گیرد.

رصدخانه Pan-STARRS1 بر فراز هالکالای هاوایی، آسمان را از پنج فیلتر مختلف در طیف نور مرئی و نزدیک مادون قرمز رصد می‌کند. با هرکدام از این فیلترها ۱۲ بار اسکن می‌کند و به این ترتیب قادر است هر شی متحرک، متغیر یا گذرا را شکار کند، مخصوصا سیارک هایی که احتمال بالقوه تصادف با زمین را دارند.

دکتر کن چمبرز می گوید " Pan-STARRS اکتشافات بسیاری در مورد اشیای نزدیک به زمین و کمربند کوپر در منظومه شمسی تا سیارات تنهای بین ستاره‌ای انجام داده است. این تلسکوپ توانسته است نقشه سه بعدی از غبارهای موجود در کهکشان ما تهیه کند و جریان جدیدی از ستارگان کشف کرده و همین‌طور نوع جدیدی از انفجار ستارگان در کوازارهای دوردست یافته است."

نتیجه نهایی داده هایی از ۳ میلیارد منبع مختلف همچون ستارگان، کهکشان ها، و سایر اجرام سماوی است. همه این اطلاعات در آرشیو میکولسکی برای تلسکوپ های فضایی(MAST) نگه‌داری می شود که شامل داده هایی از ماموریت هایی مانند هابل، کپلر، گالکس و سایر طرح های ناسا از دهه ۱۹۷۰ می شود.

داده های Pan-STARRS1 به افراد این امکان را می‌دهد که به میلیون ها تصویر و کاتالوگ دسترسی پیدا کند. به این ترتیب دانشجویان و حتی مردم عادی در سراسر دنیا قادر خواهند بود اکتشافات بسیاری انجام دهند.

ارسال نظر