تماشا کنید؛پهپادی متفاوت و منحصر به فرد به نام Parrot Disco

این پهپاد برخلاف پهپادهای متداول از بال‌های ثابت برای پرواز استفاده کند که خود گام جدیدی در تولید پهپادها است. این پهپاد از آیرودینامیک خوبی نیز برخوردار است.  

تماشا کنید؛پهپادی متفاوت و منحصر به فرد به نام Parrot Disco

کلیک - پهپاد Disco را می‌توان یکی از جالب‌ترین پهپادها در عصر حاضر در نظر گرفت. در حال حاضر پهپادهای چهار پره‌ای و شش پره‌ای مرسوم و متداول هستند؛ اما در طراحی پهپاد Disco از بال‌های ثابت استفاده شده است که نوعی سنت شکنی است.

شرکت Parrot پهپاد جدید خود را در نمایشگاه فناوری (CES) امسال معرفی کرد؛ اما در آن زمان قادر به پرواز نبود و اخیرا در یک پرواز آزمایشی آن را به پرواز درآورد.

عرض این پهپاد ۱۱۴٫۳ سانتیمتر است و ارتفاع آن ۵۵٫۸۸ سانتیمتر است. بدنه آن از جنس پلی پروپیلن گسترده (که ویژگی فشاری خوبی دارد و پس از اعمال فشار به حالت اول خود باز می‌گردد) و لوله‌های کربنی ساخته شده است که باعث افزایش مقاومت آن می‌شود. استفاده از این مواد در ساخت این پهپاد موجب شده است که با وزن ۷۲۵ گرم نسبت به اندازه آن کاملا سبک وزن باشد. بیشتر قطعات بدنه با استفاده از همین مواد و با استفاده از همین روش ساخته شده است و تمام قطعات را می‌توان در کمتر از ۳ دقیقه مونتاژ کرد. این پهپاد در نگاه اول شکننده به نظر می‌رسد و اینگونه به نظر می‌رسد که یک ضربه کوچک می‌تواند آسیب مهلکی به این پهپاد وارد کند؛ اما اصلا این چنین نیست و دوام فوق‌العاده آن به خوبی ثابت شده است.

MjgwMzg4Nw

پروانه‌ای که در عقب این هواپیمای بدون سرنشین تعبیه شده است، باعث می‌شود که این وسیله به راحتی به سمت جلو حرکت کند و هر دو بال این پهپاد وظیفه بلند کردن این پهپاد را بر عهده دارند. دو بال کوچک عمودی نیز برای افزایش پایداری پهپاد و همچنین کنترل و هدایت بهتر، در دو قسمت پهپاد قرار داده شده‌اند.

یک دوربین ۱۴ مگاپیکسلی نیز تقریبا در قسمت جلویی پهپاد نصب شده است. یک وسیله الکترونیکی که Parrot C.H.U.C.K نام دارد نیز برای کنترل و هدایت این پهپاد از راه دور طراحی شده است. یک باتری ۲۷۰۰ میلی آمپری که به صورت جداگانه به این وسیله متصل می‌شود و نیروی آن را تامین می‌کند. این وسیله دارای حسگرهای مختلفی است که موجب می‌شود پهپاد پرواز خوبی داشته باشد.

parrot-disco-camera-1500x1000

این دسته برای برقراری ارتباط با SkyController 2 از امواج وای فای با قدرت ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند. SkyController 2 نسل جدیدی از ریموت کنترل‌ها است که اندازه و وزن آن ۵۰ درصد (یا کمتر) از نسل اول ریموت کنترل‌ها است و از ظاهر خوبی نیز برخوردار است.

parrot-disco-open-hull-720x720

skycontroller-2-720x720

Parrot C.H.U.C.K مجهز به ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است و از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. این جعبه الکترونیکی دارای یک پورت میکرو USB است که همانند هر وسیله‌ای برای انتقال تصاویر و فیلم‌ها به کار می‌رود. کاربران می‌تواند برای انتقال اطلاعات از روش دیگری نیز استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند ابتدا اطلاعات را به گوشی خود انتقال دهند و سپس آن‌ها را در سیستم ذخیره‌سازی ابری شرکت Parrot بارگزاری کنند.

عملکرد باتری پهپاد نیز بسیار خوب است و استفاده از تنها یک پروانه می‌تواند باعث صرفه جویی زیاد در مصرف باتری شود و پهپاد تنها با یک بار شارژ می‌تواند ۴۰ دقیقه پرواز کند.

باد در هنگام آزمایش پهپاد با حداقل سرعت می‌وزید؛ بنابراین در مورد عملکرد پهپاد در زمان وزش باد اطلاعات دقیقی نمی‌توان ارائه کرد؛ اما آیرودینامیک این پهپاد قطعا نسبت به پهپادهای چهار پره‌ای بهتر است و اگر آن را به دقت به پرواز درآوریم، قطعا بیشتر از ۵۰ دقیقه در هوا خواهد ماند.

parrot-disco-propeller-720x720

نحوه به پرواز درآوردن این پهپاد

نحوه به پرواز در آوردن و فرود Disco با سایر پهپادهایی که تاکنون ساخته شده است، تفاوت دارد. این پهپاد هنگامی که با ریموت کنترل SkyController 2 ارتباط برقرار کرد، روشن می‌شود و چراغ سبز روی کنترل نیز روشن می‌شود و به این ترتیب آماده به کار می‌شود. سپس با زدن دکمه پرواز/ فرود، ملخ هواپیما شروع به حرکت می‌کند و هنگامی که سرعت آن افزایش پیدا کرد و به بیشترین حد خود رسید، پهپاد را به هوا پرتاب کنید. چنانچه آن را به آرامی به هوا فرستادید، اصلا نگران نباشید چون پهپاد سریعا تعادل خود را حفظ می‌کند و به پرواز ادامه می‌دهد. حتی اگر این پهپاد را برعکس کنید، باز هم می‌چرخد و به سمت بالا حرکت می‌کند. این پهپاد طوری طراحی شده است که هنگامی که به پرواز درآمد، تا ارتفاع ۵۰ متری به سمت بالا حرکت کند، پس از آن حالت هدایت خودکار را با حرکت چرخشی را که تحت عنوان Loiter mode مشخص شده است، روی ریموت کنترل فعال کنید. با انجام این کار تا زمانی که فردی که پهپاد را هدایت می‌کند، آن را به اطراف حرکت ندهد، به حرکت چرخشی خود ادامه خواهد داد. کنترل این پهپاد و حرکت دادن آن به سمت پایین و بالا و یا به سمت چپ و راست بسیار ساده است و پس از مدتی کار کردن با ریموت کنترل می‌‌توانید با تسلط کامل پهپاد را هدایت کنیم. البته مراقب باشید پهپاد را به سمت یک درخت هدایت نکنید، زیرا با این کار ممکن است بال‌های آن به شدت آسیب ببیند! البته اگر بال‌های آن را تعمیر کنید دوباره می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد.

بیشترین مسافتی که این پهپاد می‌تواند به سمت جلو حرکت کند، به صورت پیش‌فرض روی ۴۸۷٫۶۸ متر تنظیم شده است و ارتفاع پیش‌فرض این پهپاد حدودا ۱۵۲ متر است. این موارد قابل تنظیم هستند (البته باید محدودیت‌های قوانین مرتبط با پرواز را نیز در نظر بگیرید). برای مثال شما می‌توانید این پهپاد را حتی تا ۱٫۹ کیلومتر نیز به سمت جلو حرکت دهید؛ البته افزایش ارتفاع تا این حد در مناطق بسیار وسیع و بدون مانع توصیه می‌شود. حداکثر سرعت این پهپاد نیز در حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

حتی اگر با اطلاعات مربوط به پهپادها آشنایی کامل داشته باشید، باید اطلاعاتی را در مورد پهپاد Disco بدانید، نخست اینکه این پهپاد دارای بال ثابت است و نمی‌تواند در مکان‌هایی که پهپاد‌های چهار پره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، به پرواز درآید. دوم اینکه قطعه‌ای نمی‌تواند به قسمت‌های کناری یا پشتی آن متصل شود. این پهپاد نمی‌تواند در هوا معلق بماند و دائما در حال حرکت است و فردی که هدایت آن را در دست دارد، باید برای کنترل صحیح آن دید خوبی داشته باشد. کنترل این پهپاد به کمی مهارت نیاز دارد. با فشار دادن یک دکمه روی ریموت کنترل، پهپاد تا ارتفاع از پیش تعیین شده بالا می‌رود. این ارتفاع به اندازه‌ کافی زیاد است و درختان و موانع دیگر مانع حرکت پهپاد نمی‌شود.

البته راه دیگری نیز برای به پرواز درآوردن Disco وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از ریموت کنترل SkyController 2 و عینک مخصوص شرکت Parrot به نام FPV CockpitGlasses کنترل پهپاد را در دست بگیرید طوری که انگار در خود پهپاد نشسته‌اید. البته تصاویر پهپاد با تأخیر ۲۵۰ میلی ثانیه‌ای به عینک ارسال می‌شوند و باید هنگام هدایت پهپاد این مسأله را نیز در نظر گرفت.

cockpitglasses-with-skycontroller-2-720x720

ممکن است این وسیله هنگام فرود کمی با مشکل مواجه شود. مزیت پهپادهای چهار پره‌ای این است که پرواز و فرود آن‌ها به صورت عمودی است و همین موضوع باعث شده است برای فرود احتیاج به فضای کمی داشته باشند، اما در مورد پهپاد Disco این چنین نیست و شخصی که هدایت این پهپاد را بر عهده دارد، برای فرود آن باید کمی صبور باشد. فرود این پهپاد نیازمند کمی صبر، هماهنگی و حدودا ۱۸۰ متر فضا است. در این صورت این پهپاد می‌تواند در فاصله‌ای ۹ متری از شما متوقف شود. بهترین مکان برای فرود این پهپاد زمین‌های چمن کاری شده است و فرود پهپاد در آسفالت و یا هر مکان سخت دیگری می‌تواند به بدنه آن آسیب وارد نماید. از فرود این پهپاد بر روی آب نیز باید اجتناب شود، زیرا هیچ یک از قطعات تشکیل دهنده این هواپیمای بدون سرنشین ضد آب نیستند؛ شن نیز مکان مناسبی برای فرود این پهپاد نیست. در هنگام فرود این پهپاد باید دقت زیادی داشته باشید؛ زیرا این کار یکی از سخت‌ترین قسمت‌های هدایت آن است.

کالیبره کردن به وسیله اپلیکیشن

طراحان اپلیکیشن FreeFlight Pro که بر روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS قابل اجرا است، ابتدا قصد داشتند آن را تنها برای پهپاد Disco طراحی کنند؛ اما برای پهپاد جدید چهار پره‌ای Parrot یعنی Bebop 2، نیز می‌توان از آن استفاده کرد. رابط کاربری جدید ظاهری جدید به اپلیکیشن داده است و ویژگی‌های جدید کارایی آن را افزایش داده‌اند. حالت FPV اطلاعات پهپاد در حین پرواز را در اختیار فرد قرار می‌دهد. استفاده از این حالت بسیار خوب و لذت‌بخش است و می‌توانید پهپاد را همانند یک جت جنگی به پرواز درآورید و در عین حال هدایت و کنترل هواپیما در این حالت بسیار راحت است. هنگامی که پهپاد با اپلیکیشن جفت شد، اپلیکیشن تنظیمات را به صورت خودکار ذخیره می‌کند.

شرکت Parrot برای خلبانانی که می‌خواهند نقشه پرواز را تهیه کنند، افزونه‌ای تحت عنوان "Flight Plan" نیز به اپلیکیشن اضافه کرده است که کاربر برای استفاده از آن ۲۰ دلار باید بپردازد. کسانی که می‌خواهند پهپاد را با کنترل بیشتری هدایت کنند، می‌توانند از یک ریموت کنترل با قابلیت کنترل کامل دستی برای هدایت هواپیما استفاده کنند. شرکت Parrot یک کیت توسعه نرم افزار جهت طراحی اپلیکیشن‌های جدید در اختیار طراحان اپلیکیشن قرار داده است.

به نظر می‌رسد کیفیت تصاویر و فیلم‌های ثبت شده توسط دوربین پهپاد، از زمان رونمایی آن تا کنون پیشرفت زیادی داشته است و دلیل آن استفاده از نرم افزارهای جدید پردازنده تصویر است. استفاده از این نرم افزارها کیفیت تصاویر را به میزان محسوسی افزایش داده است.

سخن آخر

به جرأت می‌توان گفت که Disco یکی از جالب‌ترین پهپادهایی است که تا کنون ساخته شده است. قطعا پهپادهایی با بال ثابت در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت و Parrot برای نخستین بار این کار را انجام داده است و توانایی خود را در این زمینه ثابت کرده است.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که هر فردی نمی‌تواند از Disco استفاده کند و آن را به هیچ وجه نمی‌توان یک پهپاد شهری در نظر گرفت. زیرا نمی‌توان آن را در مکانی پر از ساختمان‌های بلند امتحان کرد و برای لذت بردن از آن، آن را باید در یک مکان باز و بدون مانع به پرواز درآورد. چنانچه در فضای شهری زندگی می‌کنید، تنها می‌توانید این پهپاد را در مکان‌هایی همچون زمین فوتبال یا پارک‌ها به پرواز درآورید.

قیمت این پهپاد ۱۳۰۰ دلار است که نسبت به پهپاد‌های چهار پره‌ای رده بالای شرکت‌های DJI و Yuneec کمی گران‌تر است؛ البته ریموت کنترل SkyController 2 و عینک CockpitGlasses نیز با این قیمت همراه پهپاد عرضه می‌شوند.

مزایا

  • سبک وزنی
  • پرواز دقیق
  • مونتاژ آسان در مدت زمان کم
  • عرضه شدن SkyController 2 و عینک CockpitGlasses همراه با پهپاد

معایب

  • عدم توانایی برای معلق ماندن در هوا
  • فرود کمی دشوار
  • قیمت بالا

برای آشنایی بیشتر با این پهپاد کلیپ زیر را تماشا کنید.

ارسال نظر