فاز اول موتور جستجوی بومی پایان یافت/ واگذاری به شبکه ملی اطلاعات

رسانه کلیک - دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی از اتمام فاز نخست پروژه ملی و واگذاری آن به شبکه ملی اطلاعات برای عملیاتی شدن خبر داد.

فاز اول موتور جستجوی بومی پایان یافت/ واگذاری به شبکه ملی اطلاعات

به گزارش کلیک به نقل از مهر؛ علیرضا یاری دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی اظهار داشت: فاز نخست پروژه جویشگر بومی که در قالب ۴۰ زیر پروژه و محصول تعریف شده بود به اتمام رسیده و هم اکنون این پروژه در زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پروژه جویشگر بومی در ۳ فاز تعریف شده است که فاز نخست آن مربوط به تولید محصول و ایجاد دیتاسنتر بود که توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران به اتمام رسید عنوان کرد: اجرای فازهای بعدی این پروژه با هدف توسعه بازار و حمایت از محصول، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و در ذیل شبکه ملی اطلاعات انجام می شود.

رییس پژوهشکده IT مرکز تحقیقات مخابرات ایران با بیان اینکه موتورهای جستجوی بومی (پارسی جو و یوز) در قالب این طرح، آماده بکارگیری توسط دستگاه های اجرایی هستند، ادامه داد: باید استفاده از این محصولات در میان دستگاه های دولتی ترویج شود و اعتماد لازم به آنها صورت گیرد.

یاری با تاکید بر اینکه این دو پروژه هم اکنون به سطح قابل قبولی از ارائه سرویس رسیده اند، اضافه کرد: در صورت حمایت از این پروژه ها و توسعه آنها، امکان پیشرفت آنها وجود دارد. به نحوی که قرار است در فاز دوم عملیاتی شدن این پروژه، جذب سرمایه گذار برای این محصولات در دستور کار قرار گیرد.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی بیان کرد: قرار است برنامه مدنظر برای توسعه محصولات پایه ای این حوزه از جمله موتور جستجوی بومی، سرویس ایمیل و نقشه بومی در شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات که ریاست آن با شخص وزیر ارتباطات است، مطرح شود که در صورت تصویب این طرح ها، تدوین دستورالعملی برای استفاده دستگاه ها از این محصولات در دستور کار قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این مرحله موتورهای جستجوی بومی نیازمند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و تجاری سازی توسط شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات هستند، تصریح کرد: برای کل پروژه جویشگر ملی که موتورهای جستجوی بومی تنها یکی از محصولات آن است، در مجموع ۵۰ میلیارد تومان از سوی وزارت ارتباطات هزینه شد. از این میزان سهم موتورهای جستجوی بومی هر یک حدود یک میلیارد تومان بوده است. به طور کلی در این پروژه ملی، ۴۰ زیر پروژه تعریف شد. اما در صورت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، تامین مالی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای هر پروژه دور از ذهن نیست.

یاری یادآور شد: ۴۰ پروژه و حدود ۲۰ محصول از جمله دستاوردهای طرح جویشگر بومی است که این دستاوردها برای استفاده همگان هم اکنون در دسترس قرار گرفته است. از جمله این محصولات می توان به گراف دانش، دادگان زبان فارسی، فارس نت و موتورهای جستجوی پارسی جو و یوز اشاره کرد. این سرویس ها برای بسیاری از شرکت ها قابل استفاده است و با وجود آنها، دیگر نیاز به طراحی نرم افزارهای جدید نخواهد بود.

ارسال نظر