شکایت های مردمی از کیفیت اینترنت بالا گرفت!

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات به افزایش شکایت های مردمی از کیفیت اینترنت ایران اشاره و تاکید کرد که اپراتورها موظفند نسبت به این مساله با جدیت پیگیری و اقدام های لازم را انجام دهند.

شکایت های مردمی از کیفیت اینترنت بالا گرفت!

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا؛ پس از اعمال محدودیت بر روی یکی از پیام رسان های خارجی که به دستور مقام قضایی و در روز های اخیر رخ داد مردم شاهد بروز اختلال هایی در سرویس های اینترنتی خود بودند و برخی مواقع نیز افت کیفیت اینترنت ایران موجب افزایش نارضایتی ها شده بود.

همین موضوع افت کیفیت اینترنت ایران واکنش رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران را به همراه داشت به گونه ای که حسین فلاح جوشقانی به دریافت گزارش هایی مبنی بر اختلال در برخی فعالیت های اینترنتی با اجرای دستور قضایی مسدودسازی تلگرام عنوان کرد: مردم این اختلال ها را به سامانه 195 گزارش کنند ( اختلال های اینترنتی ناشی از فیلترینگ تلگرام قابل پیگیری است ).

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز امروز (دوشنبه) در آیین بهره برداری از مرکز عملیات شرکت مخابرات در تهران به بروز مشکلات در کیفیت اینترنت ایران اشاره کرد و گفت: اپراتورها باید با جدیت برای برطرف کردن افت کیفیت اینترنت ایران تلاش کنند.

آذری جهرمی با انتقاد مجدد از انحصار صدا و سیما در مقررات گذاری صوت و تصویر فراگیر، به رشد فراگیر ویدئو به دلیل تلاش های دولت در این زمینه اشاره کرد و در عین حال این توسعه را جایگزینی برای ارتباطات ثابت ندانست.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید منابع فرکانسی را محدود برشمرد و اظهار کرد: توسعه شبکه همراه همواره با محدودیت مواجه است، بنابراین باید نسبت به توسعه شبکه ثابت اقدام کرد.

آذری جهرمی به تلاش برای توسعه ارتباطات در مناطق روستایی و کمتر برخوردار اشاره کرد و ادامه داد: قرار است تا پایان امسال همه روستاهای بالای 20 خانوار دارای ارتباطات باشند.

وی افزود: در هفت ماه گذشته تنها ۳۵ درصد روستاهای کشور دارای ارتباطات بودند که با اقدام های انجام شده این مقدار به ۵۵ درصد رسیده است و باید با همکاری بخش های اپراتوری و مخابرات 35 درصد دیگر به آن افزوده شود.

به گفته وی، سرمایه گذاری ها در این زمینه صورت خواهد گرفت و با استفاده از ظرفیت شرکت مخابرات و اپراتورها کار پیش خواهد رفت تا توسعه ارتباطات در مناطق روستایی محقق شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفدهم بهمن ماه پارسال گفت: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور را به شبکه های ارتباطی متصل کند.

آذری جهرمی روز نخست بهمن ماه نیز گفت: بر اساس بررسی صورت گرفته در سامانه اطلاعات ارتباطی روستاهای کشور از مجموع روستاهای مورد بررسی قرار گرفته 34 درصد دارای سه سرویس ارتباطی هستند و 3 درصد روستاها دسترسی به هیچ نوع خدمات ارتباطی ندارند.

عضو هیات دولت در ادامه با بیان اینکه جهان با سرعت بسیار زیادی رشد کرده و به صورت پیوسته نیاز مردم نیز توسعه پیدا کرده است، گفت: در برهه‌ ای از زمان اقتضائات ایجاب می‌ کرد که به صورت استانی اقدام ها صورت گیرد اما امروز پیشرفت ها، مفاهیم سابق را بی معنا کرده است.

وی به ساختار شرکت مخابرات ایران در بخش ارایه خدمات داده در ۳۱ استان کشور اشاره کرد و افزود: اکنون نیاز به سرمایه‌ گذاری‌ ها و صرف هزینه ‌های جداگانه وجود دارد، در حالی که با یک کیفیت غیریکپارچه مواجه هستیم.

وزیر ارتباطات مشکلات موجود در شبکه شرکت مخابرات را مشکلات شبکه ارتباطی کشور دانست و اظهار کرد: اگرچه شبکه مادر مخابراتی به شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت گفته می‌ شود اما وزن شبکه شرکت مخابرات از آن کمتر نیست زیرا کل شرکت‌ های دارنده پروانه خدمات ارتباطی ثابت (FCP) که خدمات اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) ارایه می دهند و شبکه علمی کشور و سازمان‌ های دولتی و خصوصی از شبکه شرکت مخابرات ایران استفاده می کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه درآمد شرکت مخابرات ایران در حوزه ثابت به رغم نرخ پایین مکالمه، رشد داشته است، اظهار کرد: از طرفی شرکت مخابرات ایران خصوصی شده و هرچند درخواست داشتیم که برای دوره‌ ای تغذیه سود صورت نگیرد اما سهامداران از سود خود نمی‌ گذرند که البته دلایل منطقی نیز دارند.

آذری جهرمی راهکار خروج از این شرایط را همچون دیگر کشورها افزایش بهره‌ وری دانست و خاطرنشان کرد: در مناطق جدید توسعه یافته و مسکن های مهر شهروندان زیادی هستند که در انتظار تلفن ثابت هستند درحالی که در همان مناطق نسل چهارم تلفن همراه وجود دارد و به جای کشیدن سیم مسی می توانیم از ظرفیت شبکه ۴G استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه به طور متوسط در شبکه مخابرات شاخص تاخیر (pocket latency) سه درصد و تاخیر مداری (Jitter) چهار میلی ثانیه است، گفت: ارزش مرکز عملیات شبکه مخابرات این است که با اتصال به شبکه مرکز تماس این شرکت پیگیری مشکلات کاربران، روند اجرایی پیدا می کند.

وی یکپارچه‌ سازی شبکه را با یکپارچه‌ سازی مخابرات و همراه اول را جداگانه دانست و افزود: امیدواریم روند یکپارچه سازی شبکه مخابرات انجام شود.

سید مجید صدری مدیر عامل شرکت مخابرات ایران نیز در این آیین با تشریح ویژگی‌ های مرکز پیشرفته و یکپارچه عملیات شبکه مخابرات ایران گفت: این مرکز هم‌ راستا با ایجاد سامانه‌های متمرکز و یکپارچه برای پایش عناصر شبکه و پارامترهای کیفی سرویس‌ های موجود و آتی طراحی‌ شده است که با بهره‌ برداری از آن سیستم پشتیبانی عملیات (OSS)، سامانه سنجش کیفیت باند پهن، سامانه پایش کیفیت سرویس صوت و سامانه پهنای باند مصرفی راه‌ اندازی می‌ شود.

به گفته وی، احداث مرکز عملیات (NOC) متمرکز مخابرات ایران برای همه لایه‌ های شبکه در مرکز نهری به مساحت بالغ‌ بر ۸۰۰ مترمربع علاوه بر امکان پایش یکپارچه، امکان تسهیل اطلاع‌ یابی از منشاء خطرات و حملات سایبری، کنترل عملکرد، پایداری و کارایی شبکه را به‌ صورت آنی فراهم می‌ آورد.

وی با تشریح وضعیت موجود مدیریت و وضعیت نگهداری شبکه در سطح شبکه و استان‌ ها تصریح کرد: با تعاملات به‌ عمل‌ آمده امکان اندازه‌گیری کیفیت تجربه مشتری (QOE) و شاخص‌ های تأثیرگذار در آن فراهم می‌ شود.

ارسال نظر