شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند تا چه اندازه کارایی دارد؟

همانگونه که می‌دانید سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور داریم. هم اکنون پیشرفت تکنولوژی در هر زمینه‌ای قابل مشاهده است.

شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند تا چه اندازه کارایی دارد؟

کلیک- یکی از این زمینه هم صنعت موبایلی و گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند. طی چند سال اخیر میزان پیشرفتی که در قطعات سخت افزاری و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند ایجاد شده، بسیار جالب توجه بوده و است و ظاهرا این سیر صعودی پیشرفت‌ها همچنان ادامه دارد.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که هم اکنون در کنار پیشرفت‌های ایجاد شده در بسیاری از گوشی‌های هوشمند و پرچمداران کمپانی‌های گوناگون به آن توجه می‌شود، مربوط به قابلیت پشتیبانی دستگاه از شارژ بی‌سیم یا وایرلس (Wireless Charging) است. منظور از شارژ بی‌سیم در واقع قابلیتی است که به موجب آن شما بدون نیاز به اتصال سیم شارژر به گوشی خود می‌توانید باتری دستگاه را شارژ نمایید.

به طور کلی شاید در نگاه اول قابلیت شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند یک قابلیت جالب به نظر برسد، اما فکر می‌کنید که این قابلیت تا چه اندازه کاربردی خواهد بود؟ ما در این مقاله با دیدی دقیق‌تر به بررسی این موضوع می‌پردازیم و به نوعی ثابت می‌کنیم که کارایی قابلیت شارژ بی‌سیم و پکیج‌های شارژر بی‌سیم در حال حاضر چندان زیاد نبوده و در برخی از جنبه‌ها حتی شارژ سیمی دستگاه نسبت شارژ بی‌سیم آن بازده بهتری خواهد داشت. بنابراین با کلیک همراه باشید.

محدودیت‌های مربوط به قابلیت شارژ بی‌سیم دستگاه‌های هوشمند

به منظور شارژ بی‌سیم یک گوشی، شما باید دستگاه خود را بر روی صفحه‌ یا پنل اختصاصی مربوط به مجموعه‌ی شارژر بی‌سیم قرار دهید، در غیر این صورت گوشی هوشمند شما به طور بی‌سیم شارژ نخواهد شد. این موضوع در حالیست که خود پنل شارژر بی‌سیم مجموعه از طریق یک سیم شارژر به برق متصل می‌شود. در این شرایط اگر شما تبلت یا گوشی خود را در درون پنل مخصوص شارژ بی‌سیم قرار دهید، باتری دستگاه شما شروع به شارژ شدن خواهد کرد. اما شما اجازه‌ی حرکت دادن دستگاه خود را ندارید و باتری دستگاه تنها در شرایط شارژ می‌شود که بر روی پنل اختصاصی شارژر بی‌سیم قرار داشته باشد. همانطور هم که اشاره کردیم، پنل شارژر بی‌سیم مجموعه با استفاده از یک سیم رابط به پریز برق متصل می‌شود. بنابراین شما در حین شارژر بی‌سیم دستگاه به هیچ وجه نمی‌توانید گوشی هوشمندتان را از داخل پنل شارژ خارج کنید. حال به نظر شما تفاوت مابین این روش و اتصال مستقیم سیم شارژر به گوشی هوشمندتان در چیست؟ تنها تفاوت مابین این دو روش در این موضوع است که در تکنولوژی شارژ بی‌سیم، کابل شارژر دستگاه به پنل اختصاصی مجموعه متصل شده و گوشی شما به منظور شارژ می‌بایست بر روی آن پنل قرار گیرد، اما در هنگام شارژ سیمی دستگاه کابل شارژ مستقیما به گوشی هوشمندتان متصل خواهد شد و هیچ نیازی هم به ساکن ماندن دستگاه وجود ندارد و شما می‌توانید در حین متصل بودن کابل شارژر به آن دائما از گوشی خود استفاده کنید. در این شرایط فرآیند شارژرسانی به باتری دستگاه نیز مختل نمی‌شود.

Wireless charging of modern black glossy metal touchscreen smartphone on wireless power charger isolated on white background

بنابراین پشتیبانی از شارژ بی‌سیم بدین معنا نیست که شما بتواند در هر شرایطی از گوشی خود استفاده کرده و همزمان باتری آن را نیز شارژ کنید. بلکه در این قابلیت محدودیت‌های ویژه‌ای تعریف شده است که عمده‌ترین آن ساکن بودن دستگاه در داخل پنل شارژر محسوب می‌شود. بنابراین قابلیت شارژ بی‌سیم باتری گوشی‌ها و تبلت‌ها هنوز به آم مرحله نرسیده که به واقع کارایی لازم را داشته باشد. تصور کنید که مودم وایرلس شما شبیه به تکنولوژی کنونی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند عمل می‌کرد! در این شرایط شما به منظور استفاده از اینترنت بی‌سیم می‌بایست لپ‌تاپ خود را بر روی مورد قرار می‌دادید تا اتصال مابین این دو دستگاه برقرار شود! این امر دقیقا مانند شرایطی است که هم اکنون در قابلیت شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌کنیم.

بنابراین محدودیت‌هایی که در قابلیت شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند پیش رویتان قرار می‌گیرند، بیشتر از محدودیت‌های موجود کنونی در شرایط اتصال کابل شارژر به دستگاه است. شما هم اکنون می‌توانید سیم شارژرهای بلندتری را خریداری کنید و با اتصال آن‌ها به شارژر دستگاه و گوشی هوشمندتان در هر شرایط و فاصله‌ای همزمان به استفاده از گوشی و شارژ آن بپردازید. ضمنا فراموشی نکنید که خرید یک کابل شارژر بلندتر بسیار مقرون به صرفه‌تر از خرید یک پکیج شارژر بی‌سیم خواهد بود.

2

همچنین در هنگام استفاده از شارژرهای بی‌سیم همراه باید وضعیت شارژ شدن باتری دستگاه خود را بررسی کنید تا از قطع نشدن آن مطمئن شوید. به عنوان مثال تصور کنید که گوشی شما بر روی پنل اختصاصی شارژر بی‌سیم قرار دارد و در حال شارژ شدن است. حال به طور ناگهانی تماسی دریافتی خواهید داشت و گوشی خود را از پنل شارژر بی‌سیم برداشته و به مکالمه می‌پردازید. در این شرایط هنگامی که صحبت‌های شما به پایان رسید و گوشی را مجددا بر روی پنل شارژ بی‌سیم قرار دادید، حتما می‌بایست نسبت به عملکرد شارژر بی‌سیم و شارژ شدن باتری دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. پیکیج‌های شارژر بی‌سیم گاها از این نظر با مشکلاتی همراه هستند و این موضوع هم از دریگ محدودیت‌های استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم دستگاه محسوب می‌شود. در سمت مقابل اگر گوشی شما به کابل شارژر سیمی متصل باشد، از این نظر هیچ نگرانی نخواهید داشت چرا که باتری دستگاه در هر شرایطی و حتی در حین مکالمه‌ی شما نیز می‌تواند به فرآیند شارژ شدن ادامه دهد. بنابراین در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توانیم مدعی شویم که تکنولوژی شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند هنوز به مرحله‌ای نرسیده که چندان کارآمد باشد و در حال حاضر محدودیت‌های زیادی را به همراه دارد.

زمان شارژ بیشتر و همچنین مصرف انرژی تولید گرمای بیشتر

استفاده از شارژرهای سیمی از سه نظر دیگر هم نسبت به شارژر‌های بی‌سیم بهتر عمل می‌کنند. این سه نظر در واقع مربوط به سرعت شارژ، مصرف انرژی و تولید گرما هستند. هنگامی که از شارژرهای سیمی استفاده می‌کنید، باتری گوشی هوشمند شما سریع‌تر شارژ می‌شود. طبق بررسی سایت بسیار مطرح و شناخته شده‌ی Anandtech گوشی هوشمند گلکسی اس 6 سامسونگ در حین اتصال به شارژر سیمی ظرف مدت زمان 1 ساعت و 48 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ شد. این موضوع در حالی بود که همین گوشی در شرایط استفاده از شارژ بی‌سیم ظرف مدت زمان 3 ساعت و 1 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ شد. بنابراین اگر از افرادی هستید که به شارژ شدن سریع باتری گوشی هوشمندتان اهمیت می‌دهید، استفاده از شارژرهای سیمی به مراتب گزینه‌ی بهتری برایتان محسوب می‌شود.

اما استفاده از شارژهای سیمی علاوه بر افزایش سرعت شارژ مجدد باتری، مصرف انرزی کمتری را نیز نسبت به شارژرهای بی‌سیم به همراه دارند. اصطلاحا شارژ باتری گوشی با استفاده از شارژرهای سیمی روشی بهره‌وتر از شارژ باتری دستگاه با استفاده از شارژرهای بی‌سیم است. همچنین هنگامی که از شارژرهای بی‌سیم استفاده کنید گرمای بیشتری توسط مجموعه تولید می‌شود. شدت این گرما به قدری نیست که به بدنه‌ی اصلی دستگاه آسیبی برساند، اما ممکن است تا حدی بر روی کیفیت عملکرد و عمر باتری دستگاه تاثیر بگذارد. بنابراین از این نظر هم توصیه‌ می‌شود که از شارژرهای سیمی استفاده کنید.

3

بنابراین ظاهرا از بسیاری جنبه‌ها، استفاده از شارژهای سیمی نسبت به شارژرهای بی‌سیم نتیجه‌ی بهتری را به همراه خواهد داشت. به بیان دیگر شاید بتوان گفت که تکنولوزی شارژ بی‌سیم هنوز به قدری که می‌بایست پیشرفت نکرده و مطمئنا در آینده شاهد بهبود هرچه بیشتر آن خواهیم بود. بدون تردید در آینده و طی چند سال دیگر استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم و شارژرهای بی‌سیم جایگزین تمام و کمال شارژرهای سیمی خواهد شد، اما از نظر ما هنوز تا آن هنگام فاصله‌ی زیادی باقی مانده است. بنابراین شاید بهتر باشد که در حال حاضر از همان شارژرهای سیمی به منظور شارژر باتری گوشی‌ها و تبلت‌های خود استفاده کنیم. نظر شما در این رابطه چگونه است؟

منبع: howtogeek

ارسال نظر