روش های سرکوب پیام های تبلیغاتی در اختیار اپراتورها قرار گرفت/ حذف بیش از 2000 شماره شخصی

رسانه کلیک - یکی از راه‌ های مقابله با پیام های تبلیغاتی شکایت به سامانه و معرفی شماره‌ های فرستنده بود؛ راهی که اگرچه موثر بود اما نمی‌ توانست پیش‌ گیرنده باشد. به همین دلیل تصمیم بر آن شد که جلوی ارسال پیامک‌ های تبلیغاتی از همان ابتدا و توسط اپراتورها گرفته شود.

روش های سرکوب پیام های تبلیغاتی در اختیار اپراتورها قرار گرفت/ حذف بیش از 2000 شماره شخصی

به گزارش کلیک به نقل از ایسنا؛ پیام های تبلیغاتی از آن موارد است که هر یک از مشترکان موبایلی حداقل یک بار تجربه کرده‌ اند. البته این تجربه معمولا به همان یک بار ختم نشده و ارسال این پیامک‌ ها گاهی آنقدر زیاد شده که صدای کاربران را هم درآورده است؛ اینکه گاه و بیگاه و در زمان‌ های نامناسب صدای دریافت پیامک را می‌ شنوند و زمانی که با تصور پیغام شخصی سراغ گوشی خود می‌ روند، با حجم انبوهی از تبلیغات رو به‌ رو می‌ شوند.

این موضوع باعث شد کاربران شکایات خود را از راه‌ های مختلف به گوش مسوولان برسانند. اگرچه پیام های تبلیغاتی ریشه‌ ای عمیق دارد و زمان آن هم محدود به یکی دو سال گذشته نیست، اما در یک سال اخیر عزم جدی برای جلوگیری از آن‌ ها و مزاحمتشان ایجاد شد. البته در حالی که ابتدا ارسال پیامک‌ ها با سرشماره‌ های مشخصی انجام می‌ شد و به نحوی مسدود کردن آنها راحت‌ تر بود، کسب‌ و کارهایی که یکی از مهم‌ ترین راه‌ های تبلیغات خود را ارسال این پیامک‌ ها می‌ دانستند، سراغ شماره‌ های شخصی رفتند.

ارسال پیامک‌ های تبلیغاتی با شماره‌ های شخصی هم در برهه‌ ای به یکی از مشکلات کابران تبدیل شد؛ بنابراین مسوولان ارتباطی راه چاره را در ایجاد مصوبه‌ ای برای مقابله‌ جدی با این پیامک‌ ها دانستند و تصمیم بر آن شد دستورالعملی برای جلوگیری از ارسال آن‌ ها داده شود. اولین راه شکایت کاربران به رگولاتوری و سامانه ۱۹۵ بود که با تعداد مشخصی از شکایت و بررسی موضوع، شماره‌ ای که تنها برای ارسال پیامک‌ های انبوه مورد استفاده قرار می‌ گرفت، مسدود شود.

این بار اپراتورها جلوی پیام های تبلیغاتی را می‌ گیرند

با وجود این، شکایت از شماره‌ های فرستنده‌ ارسال پیامک تنها می‌ توانست از ارسال پیامک‌ تبلیغاتی از این شماره‌ ها در آینده جلوگیری کند، در حالی که ممکن بود شماره‌ های جدید هر روز سبز شوند و پیامک بفرستند. به همین دلیل تنها راه پیشگیری از ارسال پیامک‌ ها از همان ابتدا و توسط اپراتورهای موبایلی در نظر گرفته شد؛ اتفاقی که قبلا هم درباره آن بحث شده و تصمیماتی گرفته شده بود اما در نهایت به گفته رگولاتوری در روزهای اخیر و مطابق با دستورالعمل جدید، توسط اپراتورها در حال انجام است.

حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: شکایت کار سختی بود و گرچه موثر بود اما نمی‌ توانست پیشگیری‌ کننده باشد. رگولاتوری دستورالعملی برای شماره‌ های شخصی به اپراتورها داده است که دیگر خودشان بدون اینکه حتی شکایتی لازم باشد، مسدودیت پیامک‌ های تبلیغاتی را انجام می‌ دهند. در حال حاضر چند روزی است که این کار توسط اپراتورها انجام می‌ شود و تاکنون بیش از ۲۰۰۰ شماره شناسایی و مسدود شده است.

وی درباره نحوه تشخیص پیامک‌ های معمولی از تبلیغاتی عنوان کرد: طبق دستورالعملی که به اپراتورها دادیم، این شماره‌ ها اگر شرایط خاصی داشتند مسدود می‌ شوند؛ مثلا تعداد پیامکشان از یک حدی بیشتر باشد یا چند روز قبل از ارسال پیامک هیچ تماس تلفنی و استفاده اینترنتی نداشته باشند؛ یعنی صرفا سیم‌کارت برای پیامک استفاده ‌شود که بر اساس آن شناسایی و مسدود می‌ شوند.

همچنین به گفته اپراتورها، از آنجایی که هر یک از شماره‌ های شخصی از اپراتورها با اطلاعات شخصی ثبت می‌ شوند، یکی دیگر از راه‌ های پیش‌ گیرنده این است که در صورت شناسایی شماره‌ های شخصی که اقدام به ارسال پیامک‌ های تبلیغاتی می‌ کنند، تمامی شماره‌ های شخص ارسال‌ کننده مسدود می‌ شود. حال به نظر می‌ رسد مجموع چنین اقداماتی بتواند پیامک‌ های تبلیغاتی را به حداقل برساند.

ارسال نظر