عدد پی و حقایقی در مورد آن

۱۴ مارس روز جهانی عدد پی است؛ مقارن با این روز تعدادی زیادی از دانشگاهیان و اساتید رشته ریاضی تحقیقات خود را در زمینه‌ی معرفی بیشتر این عدد، منتشر کردند.

عدد پی و حقایقی در مورد آن

به گزارش کلیک ، روز عدد پی در بسیاری از کشورهای دنیا به خوبی معرفی نگردیده است، تا جایی که حتی گوگل بعد از سال ۲۰۱۰ تمایلی به معرفی کردن این روز در صفحه معرفی مناسبت‌های خود (Google Doodle) نشان نداده است.

روز جهانی عدد پی برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ توسط لری شاو، فیزیکدان آمریکایی بنا نهاده شد. هدف وی این بود؛ تا با برگزاری هر ساله‌ی این روز دانشمندان به سعی و تلاش خود را در جهت یافتن ابعاد کاربردی این عدد در زمینه‌های مختلف ادامه بدهند، اما هنوز هم عدد پی رموز ناشناخته‌ای داشته که برای دانشمندان علوم ریاضی، فیزیک و شیمی نامشخص است.

بطور قطع در آینده نه چندان دور رابطه‌ی این عدد با ساده‌ترین و معمولی‌ترین نکات در زندگی روزمره ما کشف خواهد شد. به همین دلیل، نکاتی را در مورد عدد پی بیان خواهیم کرد که شاید از آن‌ها اطلاع نداشته باشید.

  • شانزدهمین حرف الفبای یونانی است.
  • در قرن ۱۸ میلادی عدد پی تحت عنوان رقمی گنگ و نامفهوم ثابت شد.
  • در یک میلیون رقم ابتدایی این عدد، توالی اعدا ۱۲۳۴۵۶ وجود ندارد.
  • هیتاچی، یک دانشمند ژاپنی بالاخره موفق شد با بکار بردن یک رایانه قدرتمند عدد پی را شکسته و ۱.۲۴ هزار میلیارد رقم از آن بدست آورد.
  • عدد مرموز فوق می‌تواند تا بینهایت ادامه یابد. برای همین است که در شمار زیادی از فیلم‌ها کدهای مخفی در قالب این عدد ارائه می‌ گردد.
  • ارقام این عدد می‌توانند قسمتی از شماره تلفن، شماره حساب و یا سایر شماره‌های مخفی اشخاص باشند.
ارسال نظر