کبوتران، ناجی مردم لندن از هوای آلوده می‌شوند

لندن حدود ۸٫۶ میلیون نفر جمعیت دارد. این میزان جمعیت با حجم عظیمی از وسایل نقلیه که در خیابان‌ها تردد می‌کنند باعث به وجود آمدن آلودگی هوا می‌شوند. اما نگران نباشید. کبوتران پایتخت آمده‌اند تا شهر را نجات دهند.

کبوتران، ناجی مردم لندن از هوای آلوده می‌شوند

به گزارش کلیک، آزمایشگاه‌های شرکت Plume که برنامه‌ایی تحت عنوان کبوتران گشتی بریتانیا (Pigeon patrol U.K) طرح‌ریزی کرده‌اند، از پرندگان استفاده نمودند. شیوه کار به این صورت است که این شرکت حسگرهای کنترل‌کننده کیفیت هوا را به گروه کوچکی از بهترین پرندگان، که از میان تعداد بی‌شماری از پرندگان دیگر بریتانیا انتخاب شده‌اند، می‌بندد و آن‌ها را به منظور بررسی میزان دی‌اکسید نیتروژن، در آسمان لندن رها می‌کند. در نهایت این شرکت نتایج بدست آمده را در صفحه توییتر PigeonAir@ توییت می‌کند.

اولین پرنده برگزیده از میان آن دسته از کبوتران گلچپین شده، از بریک لین در شرق لندن به پرواز در آمد. وزن حسگر بسیار کوچکی که در پشت این کبوتر نصب شده بود تقریبا ۲۵ گرم بود که به او این قدرت را می‌داد تا به راحتی به اطراف شهر پرواز کند. بر روی کبوتر دیگری یک GPS مسیریاب بسیار کوچک نصب شد تا این دستگاه مسیر کبوتران را به دقت بررسی کند.

اگر شما مشتاق هستید تا از میزان آلودگی هوای اطراف خود مطلع شوید، می‌توانید درخواست خود را به صورت یک توییت برای PigeonAir@ ارسال کنید. فقط لطفا اگر کبوترها را دید که در جایی نشسته‌اند و دوست دارید به آن‌ها غذا دهید، به آن‌ها دست نزنید. گاردین طی گزارشی نوشته است: پیر دوکویزنوی موسس آزمایشگاهای Plume ادعا می‌کند که این ایده از آن‌جایی به ذهنش رسید که در زمان جنگ جهانی اول و دوم از کبوتران به عنوان حامل‌های خبری و اطلاعاتی استفاده می‌شد که دانشمندان آن را به عنوان اولین حیوان مدنی (شهری) نامیدند. دوکویزنوی هم‌چنین تشریح کرد که دو فاکتور مهم در انتخاب کبوترها جهت انجام عملیات مذکور موجو دارد. اول این‌که سرعت آنها باید تا ۸۰ مایل در ساعت باشد. دوم میزان ارتفاع پرواز این کبوتران است که باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ فوت باشد.

دوکویزنوی در ادامه به روزنامه بریتانیا گفت: این یک وضع افتضاح و شرایط محیطی خطرناکی است که برای مردم وجود دارد. در حقیقت ما مسائل غیرقابل دیدن را برای مردم شفاف و آشکار می‌سازیم.

در اکثر مواقع زمانی که ما درباره آلودگی هوا صحبت می‌کنیم مردم به شهر بیجینگ چین یا شهرهای دیگر فکر می‌کنند. اما باید این واقعیت را پذیرفت که در روزهایی از سال میزان آلودگی و مواد سمی موجود در هوای لندن، بالاتر ار بیجینگ است.

آلودگی هوا در لندن روز به روز در حال افزایش است که این مسئله به عنوان یک مشکل جدی به حساب می آید تا جایی که سالانه منجر به مرگ هزاران نفر در این شهر می‌شود.

این یک قضیه برد - برد برای خود پرندگان است. طوری که به شکل عامیانه ما می‌توانیم نام آن‌ها را جاسوسان بالدار بگذاریم که اکنون بخشی از نبرد بریتانیا در مقابل سموم هوایی غیرقانونی می‌باشند. برنامه گشت‌زنی کبوتران برای سه روز آخر هفته تنظیم شده است. تاکنون، تحقیقات به طور کلی نشان داده است که سطح بالایی ار آلودگی در وست مینیستر (که پارلمان کشور نیز در این شهر وجود دارد) و میزان متعادلی از آلودگی در مرکز لندن وجود دارد.

منبع: digitaltrends/

ارسال نظر