کنسول پلی استیشن 5 به معماری AMD Navi مجهز می شود!

رسانه کلیک - بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وب سایت «فوربز»، شرکت ژاپنی سونی از پردازنده های سفارشی AMD با معماری Navi در کنسول PlayStation 5 استفاده می کند.

کنسول پلی استیشن 5 به معماری AMD Navi مجهز می شود!

با گذشت پنج سال از عمر کنسول های نسل هشتم به نام پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، کم کم به پایان چرخه عمر این دستگاه ها نزدیک می شویم و این دیدگاه تنها مختص بازیکنان و منتقدان صنعت بازی های ویدیویی نیست و بلکه شرکت مایکروسافت و سونی نیز بر این موضوع اعتقاد دارند و بدین خاطر، به نظر می رسد که این دو شرکت سرشناس مراحل ساخت و توسعه کنسول نسل بعدی را آغاز کرده اند.

طبق رسم همیشگی صنعت تکنولوژی، به مرور زمان به تعداد شایعات و گمانه زنی ها در خصوص نسل بعدی کنسول ها افزوده می شود و از طرفی دیگر، سخنان و پیش بینی های مدیران برخی شرکت های بازی سازی از جمله شرکت یوبی سافت، نگرانی هایی را هم درباره آینده این دستگاه ها در میان بازیکنان و گیمرها به راه انداخته اند.

با این حال، چندی پیش رئیس بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت در جریان کنفرانس رسمی این شرکت در رویداد E3 سال جاری میلادی، به طور کاملا غافلگیرانه و ناگهانی، رسما ساخت و توسعه نسل نهم کنسول ایکس باکس را تایید کرد. فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیر ارشد شرکت ایکس باکس، طی این مراسم اعلام کرد که نسل بعدی کنسول ایکس باکس هم اکنون مراحل توسعه خود را طی می کند و در آینده نه چندان دور با قدرت خارق العاده معرفی و به بازار عرضه خواهد شد.

در طرف دیگر، شرکت ژاپنی سونی بر خلاف تایید رسمی ساخت کنسول نسل نهم ایکس باکس توسط مایکروسافت، هنوز هیچ اشاره ای به کنسول PlayStation 5 نکرده است و به نظر می رسد این دستگاه در حال خاضر در قالب یک پروژه مخفیانه در دست ساخت و توسعه قرار دارد.

اینکه شرکت سونی تا به امروز نسبت به شایعه ها و آغاز مراحل ساخت کنسول نسل بعدی ایکس باکس از خود واکنشی نشان نداده است، به معنای عدم توجه سونی به کنسول نسل بعدی خود نیست، چرا که چندی پیش آقای جان کوردا (John Kodera)، مدیر عامل شرکت سرگرمی های تعاملی سونی، در جریان مراسمی به مناسبت «روز روابط سرمایه‌ گذاران شرکت در سال میلادی 2018»، به صورت رسمی اعلام کرد که کنسول پلی استیشن 4 به پایان چرخه عمر خود نزدیک شده است و در آینده نزدیک شاهد کاهش فروش این دستگاه خواهیم بود.

این صحبت ها به انتشار هر چه بیشتر شایعات و گزارش ها کمک شایانی کرد، به طوری که روزانه گمانه زنی های متعددی در زمینه مشخصات فنی و سخت افزار به کار رفته در کنسول PlayStation 5 در سراسر فضای مجازی به گوش می رسید.

در جدیدترین این شایعات، به تازگی وب سایت معتبر و شناخته شده «فوربز» (Forbes) مدعی است که کنسول پلی استیشن 5 در پردازنده گرافیکی خود از پردازنده سفارشی شرکت AMD با معماری Navi بهره می برد!

نکته قابل توجه این است که گزارش استفاده از معماری Navi در کنسول PlayStation 5 پیش از این توسط وب سایت SemiAccurate در اواسط فروردین ماه امسال منتشر شده بود. به علاوه، چندین گمانه زنی دیگری نیز به بهره مندی این دستگاه از پردازنده های گرافیکی شرکت ای ام دی با معماری ذکر شده اشاره کرده اند. از این رو، احتمال صحت این ادعاها پس از انتشار گزارش وب سایت فوربز به طور چشمگیری افزایش می یابد.

همچنین، شواهد امر گویای این موضوع است که شرکت ژاپنی سونی در پردازنده مرکزی کنسول پلی استیشن 5 از پردازنده های شرکت AMD با معماری Zen استفاده می کند.

بر اساس گزارش وب سایت فوربز، به علت همکاری کوتاه مدت شرکت AMD و سونی، به نظر می رسد پردازنده های شرکت ای ام دی با معماری Zen و Navi به صورت سفارشی و انحصاری برای کنسول PlayStation 5 ساخته می شود. در صورت تحقق این موضوع، ردموندی ها دیگر قادر به استفاده از چنین معماری و پردازنده ها در کنسول نسل بعدی ایکس باکس نخواهند بود و به ناچار باید از سخت افزارهای سایر شرکت ها و یا سایر پردازنده های شرکت AMD با معماری های گوناگون از جمله Vega استفاده کنند. این در حالی است که شرکت AMD در حال توسعه پردازنده های جدید خود با معماری Vega برای محصولات جدید شرکت اپل است و ممکن است این نوع معماری نیز در انحصار شرکت مذکور باشد.

فارغ از عدم امکان استفاده شرکت مایکروسافت از پردازنده های شرکت ای ام دی با معماری Zen و Navi در ساخت کنسول ایکس باکس جدید، ظاهرا این پردازنده ها به صورت جداگانه نیز به بازار عرضه نمی شوند و هدف سازندگان از توسعه این پردازنده ها دستیابی به فروش فوق العاده نیست و به احتمال قوی، مدل رایانه شخصی این دو سخت افزار نیز تولید نخواهد شد.

شایان ذکر است؛ با وجود انتشار این شایعات، شرکت «ای ام دی» تاکنون از نسل جدید کارت گرافیک های خود با معماری Navi رونمایی نکرده و طبع آن هنوز محصولی از این نسل به بازار عرضه نشده است. بنابراین، در حال حاضر اطلاعاتی در رابطه با معماری جدید Navi کارت گرافیک های AMD در دسترس نیست و باید منتظر معرفی رسمی آن از سوی سازندگان باشیم.

در خصوص زمان انتشار کنسول های نسل نهم هم شایعه ها و گمانه زنی های متعدد و متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن ها، سال های میلادی 2020 و یا 2021 را برای عرضه این دستگاه ها مشخص کرده اند.

برخی از تحلیل گران مشهور صنعت بازی های ویدیویی معتقد هستند که دو کنسول PlayStation 5 و ایکس باکس جدید در سال میلادی 2020 معرفی شده و نهایتا در اواخر این سال به دست علاقه مندان و بازیکنان می رسند. در همین رابطه، اواخر اردیبهشت امسال بود که آقای استراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، مدیر عامل شرکت تیک تو اینتراکتیو و ناشر مجموعه پرطرفدار GTA، زمان عرضه «پلی استیشن 5» را افشا کرد!

وی در جریان جلسه ارائه گزارش مالی چند ماه اخیر شرکت Take-Two به عرضه کنسول PlayStation 5 در سال میلادی 2020 اشاره کرد. به عقیده ایشان، بهترین زمان معرفی نسل بعدی کنسول ها، سال میلادی 2020 است و بدین خاطر، زلنیک این سال را به عنوان زمان عرضه کنسول های جدید بازی های ویدیویی دانسته است. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی این لینک کلیک کنید.

در کنار این مورد، با استناد به گزارش وب سایت Wccftech، پردازنده های مرکزی جدید شرکت ای ام دی با معماری Zen و پردازنده های گرافیکی آن با معماری Navi در اوایل سال میلادی 2020 در سطح گسترده و وسیع عرضه خواهند شد. با توجه به این موضوع، این گزارش نیز به نحوی از انتشار دو کنسول PlayStation 5 و ایکس باکس جدید در سال میلادی 2020 خبر می دهد.

در هر حال، شرکت سونی تا به این لحظه هیچ واکنشی نسبت به این گزارش ها نشان نداده است و بدین ترتیب تمامی اطلاعات فوق تا زمان تایید و یا تکذیب سونی، در حد یک شایعه باقی می مانند.

حال در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با کنسول PlayStation 5 و مشخصات فنی آن چیست؟ به نظر شما، آیا در نسل نهم کنسول ها شرکت نامدار مایکروسافت برگ برنده میدان را به دست می گیرد و یا کنسول پلی استیشن 5 به مانند نسل کنونی با اختلاف فروش قابل توجه بار دیگر لقب پرفروش ترین کنسول نسل نهم را از آن خود می کند؟ دیدگاه ها و نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر