پیش بینی دنیای آینده در حضور فناوری

آینده نگر بودن به نظر کار خیلی بزرگی است. نه تنها شما را وادار می کند تمام وقت خود را به چگونگی جهان در آینده اختصاص دهید، بلکه حتی کسی نیست که کارهای شما را در آن زمان بررسی کند، چرا که شما مرده اید.

پیش بینی دنیای آینده در حضور فناوری

به گزارش کلیک، هیچ کاری به غیر از آینده نگر بودن وجود ندارد که به احتمالات آن هم بشود افتخار کرد. این کار مانند نویسنده داستان های علمی تخیلی است که کاراکترهایی را خلق می کند ولی حتی خودش هم نمی داند که آیا در دنیای واقعی امکان وجود چنین ابرقهرمانی وجود دارد یا خیر؟ یا مثلا در فیلم های علمی تخیلی رسیدن به سرعت نور، که بشر حالا حالاها به آن دست نخواهد یافت.

با همه این حرف ها، اگر بخواهیم جدی بگوییم، آینده پژوهی یک رشته علمی بسیار واقعی است، البته رشته ای است که واقعا نیاز به تحصیلات زیاد یا آموزش فراتر از تخیل دارد. مطالعه در مورد آینده دارای جایگاه معلومی در نظام اجتماعی است. هدف از آینده پژوهی این است که با استفاده از حرکت فرهنگی و فناوری که در مشاهده از جهان آینده به دست می آید، جهان فعلی را برای مطابقت و برقراری ارتباط با آن آماده کنیم. چرا که جهان آینده متفاوت خواهد بود و ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم.
به منظور این که یک آینده پژوه موثر باشیم، به طور کلی باید درکی قوی از یک صنعت خاص یا رشته داشته باشیم تا بتوانیم هوشمندانه بر روی آن تفکر کنیم و تغییرات احتمالی آن در آینده را پیش بینی نماییم.

آینده پژوهان می توانند رمان نویسان و هنرمندان باشند، اما شما می توانید از تمامی رشته های مختلف مانند انسان شناسان، اقتصاد دانان، مورخان، فلاسفه، مهندسان و روانشناسان در میان آن ها پیدا کنید.
متخصصان این رشته اغلب توسط شرکت ها و دولت برای شناسایی روند احتمالی آن چه کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد و یا پیش بینی نتایج بالقوه از فناوری های جدید و بازارهای در حال ظهور، به کار گرفته می شوند. این آینده پژوهان می توانند کسانی همچون دانشمندان کامپیوتر مانند گریس هاپر افسانه ای، نویسندگان داستان های علمی تخیلی مانند ژن رودنبری و جورج اورول، نویسنده کتاب های کمیک مانند وارن الیس (نویسنده ترنسمتروپلیتن، خواندن این کتاب خالی از لطف نیست) و کارشناسان رباتیک مانند جوآن پرانسکی باشند.

۲

برخی از پیش بینی هایی که این افراد کرده اند واقعا جای شگفتی دارد و انسان را به تعجب وادار می کند. مثلا معتقدند که انسان می تواند در آینده به کمک پرینترهای ۳ بعدی شهرهایی را زیر دریا بسازد و به راحتی در آن زندگی کند. یا در خانه هایی که در هوا پرواز می کنند و توسط هواپیماهای بدون خلبان هدایت می شوند، زندگی کند. یا تا ۱۰۰ سال آینده ماه یکی از مستعمرات زمین خواهد بود. یکی از جالب ترین و در عین حال عجیب ترین پیش بینی ها این است که غذاهای خوردنی، و به همراه آن وعده های غذایی انسان ها تا ۱۰۰ سال آینده تغییر می کند. یعنی مثلا یک تکه شکلات در صبح می خوریم و تا شب احساس گرسنگی نمی کنیم. به نظر باور چنین چیزهایی سخت است و بیشتر به فیلم های علمی تخیلی شباهت دارد. ولی ایده ساخت خیلی از فناوری ها و اختراعات، از همین فیلم ها گرفته می شوند. مانند فیلم "۲۰۰۱ ادیسه فضایی" (محصول سال ۱۹۶۸ است)، که اگر آن فیلم را امروز تماشا کنید از پیش بینی آینده پژوهان آن زمان به خاطر پیش گویی هایشان، و فناوری هایی که در آینده می آید، حیرت می کنید و همین امر باعث می گردد تا پیش بینی های آینده خودمان را هم جدی بگیرید.

منبع: ۳dprint

ارسال نظر