جلوگیری از فساد مواد غذایی با لوبیای هوشمند

زمانی که بحث اینترنت اشیا مطرح می‌شود، بیشتر در مورد به کار گیری این فناوری در مورد خودروها، یخچال‌ها و آسمان خراش‌ها بحث می‌شود. اما به تازگی ایده تولید وسایل بسیار پیشرفته که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و به اندازه یک لوبیا است، مطرح شده است.

جلوگیری از فساد مواد غذایی با لوبیای هوشمند

به گزارش کلیک، BeanIoT فناوری جدیدی است که فردی کار آموزده در زمینه فناوری به نام آندرو هولاند آن را مطرح کرده است که به گفته او یک شی در شکل و اندازه یک لوبیا است (ابعاد آن تقریبا در حدود ۴۵ میلی متر در ۱۸ میلی متر است) که به عنوان یک وسیله بسیار کوچک کنترل کننده مناسب به نظر می‌رسد. تصور کنید در حالی که در حال ورزش کردن هستید، یک شی به اندازه یک لوبیا در جیب شما قرار دارد که پیشرفت و علائم حیاتی شما را کنترل می‌کند و مانند گجت‌های مخصوص تناسب اندام روی مچ دست شما سنگینی نمی‌کند. این اشیا با کنترل وضعیت بدن افراد می‌توانند تشخیص دهند که آیا آن‌ها بیمار هستند و یا قبلا بیمار بوده‌اند یا نه. از دیگر کاربردی‌های دیگر این اشیا این است که به صورتی مشخص در سیلوی غلات پخش شوند و برای بررسی بخش‌های مختلف سیلو دما، رطوبت و گاز دی اکسید کربن را اندازه گیری کنند. به این صورت می‌توان از بروز مشکلات بالقوه پیش از اینکه گسترش یابند، جلوگیری شود.

از اواخر تابستان امسال نمونه‌های اولیه BeanIoT در سیلوهای اطراف شهر کمبریج شِر (یکی از شهرهای اطراف انگلستان) قرار خواهند گرفت. دفتر مرکزی شرکت RFMOD که متعلق به هولاند است، در این شهر واقع شده است. هولاند قصد دارد اختراع خود را در حیطه کشاورزی مورد بررسی و آزمایش قرار دهد زیرا کمبریج شر یکی از نواحی بزرگ تولید کننده غله در انگلستان است و برادر او نیز کشاورز است. وی معتقد است کشاورزان می‌توانند در آینده مشتری اصلی این محصول باشند.

هولاند اذعان می‌کنند که کشاورزان منطقی‌ترین افراد در جهان هستند و آن‌ها تا از نتیجه کاری اطمینان نداشته باشند، هرگز در آن فعالیت سرمایه گزاری نمی‌کنند. آن‌ها بهترین داور هستند. هولاند قصد دارد بسته به نتیجه آزمایشات مختلف، این محصول را در سه تا پنج سال آینده به بازار عرضه کند.

این محصول به عنوان یک منبع اطلاعاتی گسترده، در حیطه کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است. شرکت‌هایی همانند مونسانتو در حال سرمایه گزاری بر روی فناوری‌هایی با قابلیت کنترل کیفیت خاک یا ارزیابی تغییرات اقلیمی با دقت بالا هستند. طبق گفته هولاند، در حال حاضر فناوری مرتبط با کیفیت خاک غالبا سیمی هستند و هزینه خرید سیستم‌های بی سیم موجود بالا است و قیمت آن‌ها هزاران دلار است. بنا براین خرید این گونه سیستم‌ها برای کشاورزان خرده پا مقرون به صرفه نیست. هدف نهایی این است که BeanIoT با قیمتی کمتر از ۳۰ دلار به بازار عرضه شود.

همانطور که هولاند پیش بینی کرده است، BeanIoT همانند سیستمی عمل می‌کند که برای جلوگیری از بروز مشکلات بالقوه مانند فساد غلات به کشاورزان هشدارهای لازم را می‌دهد. شبکه‌هایی از این اشیای لوبیا شکل میزان زیاد رطوبت را تشخیص می‌دهند و هشدار می‌دهند (هر چقدر تعداد آن‌ها زیادتر باشد، نتیجه بهتری نیز حاصل می‌شود. کنترل گاز دی اکسید کربن که از تنفس حشرات به وجود می‌آید، می‌تواند از هجوم گسترده حشرات موذی و آفات جلوگیری کند. تمام این اطلاعات می‌توانند از راه دور از طریق یک لپ تاب کنترل شوند.

۸۰۸

این لوبیا که دارای فناوری پیشرفته‌ای است می‌تواند به عنوان یک اختراع کاربردی بین المللی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

البته جمع آوری این لوبیاها که دوباره قابل استفاده هستند، از سیلوهای غلات کار بسیار دشواری است. هولاند دو مرحله برای جمع آوری آن‌ها در نظر گرفته است: این لوبیاها می‌توانند یا در مزارع و یا پس از برداشت در مرکز فرآوری غلات جمع آوری شوند (کشاورزان در دومین مورد می‌توانند در طول فرایند انتقال غلات نیز کنترل اطلاعات را ادامه دهند). اما مشکل این است که چگونه باید در هر دو مرحله این لوبیاها را پیدا و جمع آوری کرد؟

هولاند به این موضوع اشاره می‌کند که این لوبیاها "هوشمند" هستند. او اذعان کرده است که این چنین نیست که شما فقط این اشیای پلاستیکی را در غلات خود پراکنده کنید و دیگر قابل ردیابی نباشند. وی در ادامه افزود این اشیا با ارسال امواج به کامپیوتر موقعیت دقیق خود را مشخص می‌کنند و اگر امواجی ارسال نکنند، به معنای این است که اصلا در آن بخش وجود ندارند.

هولاند از ماه سپتامبر آزمایش این لوبیا را آغاز می‌کند و آن‌ها را در خاک‌هایی که برای آزمایش انتخاب شده‌اند، قرار می‌دهد. RFMOD برای آزمایش این لوبیاها همکاری خود را با دو مزرعه دار محلی آغاز کرده است. همچنین طبق گفته‌های شنیده شده شرکت‌های بزرگتر تولید کننده محصولات کشاورز که برای ارزیابی این فناوری مشتاق هستند، نیز تمایل خود را برای این همکاری نشان داده‌اند.

عرضه این لوبیاها به بازار با قیمت کمتر از ۳۰ دلار می‌تواند خود یک چالش باشد؛ اگر چه اندازه این اشیا کوچک است. اما فناوری به کار رفته در آن‌ها برای کنترل اطلاعات و برقراری ارتباط با کامپیوتر بسیار پیچیده است. مساله خرید یک لوبیا نبست و برای کسب نتیجه دقیق باید تعداد زیادی در آن‌ها در مزارع کشاورزی پراکنده شوند.

هزینه تولید این لوبیاها مانند هر فناوری جدید دیگری در ابتدا زیاد است و تا زمانی که تولید انبوه این محصول میسر نشود، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. اگر چنین امری محقق شود، می‌توان به تحقق پیشرفت‌های زیادی امیدوار بود. هولاند اذعان می‌کند که این لوبیاها همانند یک ترموستات (دما پا) هوشمند خانگی عمل می‌کنند با این تفاوت که به جای اینکه فقط در یک مکان دما را کنترل کنند، این قابلیت را دارند که در چندین مکان پراکنده شوند و دما و سایر اطلاعات را کنترل کنند. وی ادامه می‌دهد که می‌توان این لوبیاها را در یک بسته قرار داد و در طول فرایند انتقال غلات نیز کنترل اطلاعات ادامه پیدا کند.

منبع: theguardian ‌

ارسال نظر