کاهش ارسال پستهای شخصی در فیسبوک
آیا خبرخوان فیسبوک شما تبدیل به محل عرض اندام برندهای تجاری، به اشتراکگذاری الگوهای رفتاری و بازنشر ویدئوها شده است؟
بخشی از این مسئله معلول سیاستهای اعمالی خود فیسبوک بوده، اما مطابق مقاله منتشر شده در وبسایت The information بخش دیگر غیر قابل اغماض آن، مربوط به ارسال کمتر بهروزرسانیهای شخصی توسط کاربران این شبکه اجتماعی است.
به گزارش کلیک، مطابق ادعای سایت The information، مجموع مطالب به اشتراک گذاشته شده از اواسط سال ۲۰۱۴ تا اواسط سال ۲۰۱۵، حدودا ۵٫۵ درصد کاهش داشته است. بنابراین فیسبوک، مطالب کمتری برای نمایش در خبرخوان شما در اختیار دارد. اما مسئله بزرگتر این است که کاربران، به مراتب بهروزرسانیهای شخصی (مطالبی در مورد افکار، زندگی و دیگر امور فردی) کمتری را در فیسبوک به اشتراک میگذارند. طبق یافتههای این گزارش، این نوع از پستهای کاربران در طول بازه زمانی مشابه یاد شده در بالا، ۲۱ درصد کاهش یافته است. این روند کاهشی در سال جاری نیز تا حدی با سرعت کمتر و با نرخی برابر با ۱۵ درصد، ادامه دارد.
فیسبوک بر اساس این نوع از اشتراکگذاریها تاسیس شد و هنوز هم این گونه پستها، بخش اعظمی از آنچه مردم را به صورت روزانه به فیسبوک میکشاند، تشکیل میدهند. احتمالا مدیران فیسبوک به این روند کاهشی به عنوان یک مسئله جدی نگاه میکنند. مطابق گزارش سایت The information، فیسبوک، تیمی را مامور یافتن راهی برای افزایش اشتراکگذاریها کرده است. علاوه بر این، فیسبوک، بهروزرسانیهای شخصی را در خبرخوان، برجستهتر کرده و اشتراکگذاری آنچه مربوط به مسائل شخصی کاربران است را تسهیل نموده است. ظاهرا این تغییرات به کاستن از روند نزولی در اشتراکگذاری مسائل شخصی، کمک کرده اما با معکوس کردن این روند، فاصله زیادی دارد.
فیسبوک طی اظهارنظری در سایت The information این مسئله را کم اهمیت جلوه داده و گفته است:"مردم کماکان، اشتراک گذاشتن پستهای شخصی را در فیسبوک با قدرت ادامه میدهند و سطح کلی به اشتراکگذاری نه تنها بالا بوده بلکه مشابه سطح سالهای گذشته است."
در طی سالیان گذشته، چندین تغییر بزرگ در فیسبوک رخ داده است که هر یک میتواند مسئله کاهش سطح اشتراکگذاری را به خوبی توجیه کند. به عنوان مثال، شبکههای اجتماعی بسیار بهتری از زمانی که فیسبوک، آغاز به کار کرد، راهاندازی شدهاند و این شبکهها توانستهاند از قابلیتهای گوشیهای هوشمند به نحو بسیار کارآمدتری بهرهبرداری کنند. علاوه بر این تا حدود زیادی این مسئله از سیاستهای اعمالی خود فیسبوک ناشی میشود، چرا که فیسبوک به طور مداوم، ذهنیت خود را در مورد آنچه باید باشد، تغییر داده که خود باعث کاهش اندازه و رشد این شبکه اجتماعی شده است. اما شاید مهمترین دلیل، حضور پررنگ شرکتها و اخبار جدید، اگر بیشتر نه اما برجستهتر از پستهای شخصی در خبرخوان فیسبوک است. علاوه بر اینها نمیتوان به اشتراکگذاری فزاینده ویدئوها را نادیده گرفت که بر اساس ادعای فیسبوک به زودی تمامی سرویسهای این شبکه اجتماعی را در بر میگیرند. زمانی که یک شبکه اجتماعی احساس کند که بسیار وسعت یافته است، چندان دور از انتظار نیست که مردم، علاقه کمتری نسبت به اشتراکگذاری زندگی شخصی خود در آن از خود نشان بدهند.
همانطور که سایت The information به آن اشاره کرده است، این کاهش اشتراکگذاری، نشانهای حتمی از پایان عمر فیسبوک نیست. این شبکه اجتماعی هنوز در حال رشد بوده و پایگاهی عظیم از کاربران فعال در اختیار دارد. اما در دراز مدت، بسیار محتمل است که کاهش اشتراکگذاری مطالب شخصی بتواند تبدیل به چالشی جدی برای حفظ کاربران شود.
منبع: theverge
نظرها