ساخت کلیدی که هرگز کپی نمی شود

ساخت کلیدهای معمولی روند مشابه‌ی دارند و امکان کپی برداری از آنها نیز بسیار آسان است، اما اکنون کلیدی با استفاده از پرینترهای سه بعدی ساخته شده که کپی برداری از آن تقریبا غیرممکن است. در ادامه با کلیک همراه باشید.

ساخت کلیدی که هرگز کپی نمی شود

به گزارش کلیک ، سال‌هاست که ما از کلیدها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌کنیم. چه قفل‌های آویز قدیمی و چه کارت‌های الکترونیکی جدید، همه مکانیزم مشابه‌ای دارند. اولین کلید یافت شده مربوط به ۴۰۰۰ سال قبل و از جنس چوب است، پس از آن رومی‌ها اولین قومی بودند که از فلز برای ساخت کلید استفاده کردند و از آن به بعد بجز کلیدهای کارت الکترونیک، جنس کلیدها همچنان از فلز بوده که بر روی آنها تعداد ی دندانه در شکل‌های متفاوت است.

کلیدهای فلزی همه با روش‌های معمول ساخته می‌شوند، اما با استفاده از چاپگرهای سه بعدی روش جدیدی برای ساخت کلید معرفی شده و استفاده از آن فواید بسیاری را برای مالکان کلیدها به همراه دارد. روش کار ساخت توسط پرینترهای سه بعدی به این صورت است که ماده‌ی اولیه برای ساخت بطور مداوم وارد چاپگر می‌شود و لایه‌های آن ذوب شده و با یکدیگر ترکیب می‌گردند. به بیان دیگر می‌توان ماده‌ای را چاپ کرد که دارای ویژگی‌های پیچیده داخلی است و سپس پوششی از یک ماده سفت برای آن در نظر گرفت. این ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیچیده از چشم پنهان است و به همین دلیل به سختی می‌توان از آن کپی تهیه کرد، چه برسد به این‌که کسی قصد داشته باشد با ابزار معمولی مشابه آن را تولید کند.

آلخاندرو اویدا که دانش آموخته‌ی مهندسی مکانیک است، استفاده از چاپ سه بعدی را بهترین راه برای ساختن کلید دانست. وی دلیل اینکار خود را ساده بودن کپی برداری از کلیدهای معمولی بیان کرد. هر فردی با صرف چند دقیقه وقت در کلید سازی می‌تواند روند کار را یادگرفته و به راحتی از هر کلیدی کپی کند، البته به همین جا ختم نمی‌شود و حتی می‌توانند با گوشی هوشمند خود از آن عکس گرفته و تصویر را تبدیل به فایل کامیوتری کنند، سپس با استفاده از یک پرینتر سه بعدی معمولی و ارزان قیمت از کلید کپی تهیه کنند، اگر چه کپی نهایی از جنس پلاستیک است اما می تواند یکبار قفل را باز کند.

کلیدی که در تصویر مشاهده می‌کنید، همان نمونه‌ایی است که اویدا ساخته است، این کلید با تیتانیوم که یکی از مستحکم‌ترین مواد است چاپ شده. دندانه‌های آن زیر یک لبه خیلی باریک و نازک پنهان گردیده، تا بدین ترتیب قابل اسکن کردن نباشد، در عین حال وقتی وارد قفل می‌شود دندانه می‌تواند مکانیزم مورد نظر را به‌خوبی انجام داده و قفل را باز کنند.

به منظور عرضه‌ی این کلیدها به بازار، دکتر اویدا با فلیکس راینرت که کارشناس چاپ سه بعدی با فلزات است، همکاری خود را آغاز نمود. آن دو، شرکتی را به ‌نام UrbanAlps تاسیس کردند و در ادامه جیری هولدا که طراح قفل است نیز به آن‌ها ملحق شد تا به روند ساخت جدیدی که از یک سیستم چاپ سه بعدی صنعتی به ‌نام SLM استفاده می‌کند، کمک نماید. در حال حاضراز این سیستم چاپ برای ساخت قطعات بسیار قوی و مقاوم برای موتورهای جت و توربین‌های گاز استفاده می‌گردد.

در روش SLM برای گداختن و ترکیب کردن لایه‌های پودر فلز، لیزر بکار برده می‌شود تا محصول مورد نظر چاپ گردد. اگر چه این روش عالی است ولی یک مشکل دارد، خیلی آهسته و کند است. برای ساخت یک کلید فلزی معمولی وقت خیلی کمی نیاز است اما برای ساخت یک کلید با ویژگی‌های پیچیده که قابل کپی نباشد ساعت‌های زیادی زمان لازم است، ولی ماشین SLM شرکت UrbanAlps در یک بازه زمانی ۸۵۰ عدد کلید را چاپ می‌کند که هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است.

این کلیدها قیمت بالایی دارند و برای یک جفت از آن‌ها با مکانیزم قفل مربوطه حدود ۲۰۰ دلارباید هزینه کرد. اما سازندگان آن امیدوارند امنیت بالایی که این محصولات دارند برای مشتریان صنعتی که به دنبال امنیت بیشتر هستند، جذاب باشد. اگر کلید گم شود، برای داشتن کلید جایگزین باید بررسی امنیتی صورت بگیرد زیرا فقط شرکت سازنده فایل طراحی دیجیتالی اصلی را دارد. ساخت نسخه دوم حدود یک روز بطور خواهد انجامید.

ارسال نظر