راهکار جدید معترضین در خیابانها برای برقراری ارتباط در زمان قطعی اینترنت بین الملل

به نظر می رسد سیاست مسدود کردن پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی و اختلال در پهنای باند اینترنت بین الملل توسط نهادهای امنیتی در ایران با شکست مواجه شده است چرا که اکنون در شرایطی قرار داریم که معترضین بدون نیاز به اینترنت بین الملل و حتی پیام رسان های داخلی یا خارجی به سادگی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

راهکار جدید معترضین در خیابانها برای برقراری ارتباط در زمان قطعی اینترنت بین الملل

هنوز سپر سایبری کشور از شوک حملات گروه هکری انانیموس بیرون نیامده بود که متوجه این قضیه شد که قطع کردن اینترنت بین الملل نیز اخلالی در روند ارتباطگیری معترضین در خیابان ها ایجاد نکرده است و نه تنها از حجم تظاهرکنندگان کاسته نمی شود بلکه هر روز با قرارهایی که با یکدیگر می گذارند، بر شدت اعتراضات خیابانی افزوده می شود.

به نظر می رسد این اتفاق از دو کانال ارتباطی در حال انجام است که قابل رهگیری نیز حداقل در مقطع فعلی نیست. در روش اول، کانال های ماهواره ای آن ور آبی که عموماً بر روی ماهواره یاه ست قرار دارند، با سازماندهی و آدرس دهی به معترضین، آنها را به نوعی از راه دور سازماندهی می کنند. همانطور که احتمالاً می دانید، ایجاد پارازیت هزینه زیادی برای عامل ارسال پارازیت در فرکانس ماهواره ای در بر دارد و با توجه به نزدیکی ماهواره یاه ست به کشورمان(تقریباً بر فراز آسمان ایران قرار دارد) ایجاد پارازیت نیز تاثیری دریافت فرکانس های کانال هایی که روی این ماهواره قرار دارند، ندارد و در بدترین حالت یک پرش کوتاه روی تصویر مشاهده می شود. در روش دوم سازماندهی معترضین، آنها به جای استفاده از پیام رسان های داخلی به سراع اپلیکیشن ها و سایتهای داخلی رفته و در کامنتها و گپ های آزاد برخی اپلیکیشن ها به سادگی و به دور از چشم نهادهای اطلاعاتی، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. دو روش فوق تا اینجای کار سیاست اینترنت ملی برای جلوگیری از ارتباط معترضین را با شکست مواجه کرده است و همین موضوع کار مدیریت اعتراضات خیابانی این روزها را برای نیروهای امنیتی بسیار سخت تر کرده است.

ارسال نظر