تقویت وجود حیات در مریخ به واسطه کشف میکروب در آن

یک مطالعه یک ساله توسط یک تیم از زیست ـ ستاره شناسان دانشگاه آرکانزاس نشان داده است میکروب ها علی‌رغم شرایط سخت مریخ، می توانند در آنجا زنده بمانند.

تقویت وجود حیات در مریخ به واسطه کشف میکروب در آن

به گزارش کلیک ، مطمئنا این خبر نسبت به اثبات وجود موجودات کوچک سبز رنگ ساکن مریخ هیجان کمتری دارد اما بااین‌حال این احتمال را نشان می دهد که ممکن است روی مریخ زمانی حیات وجود داشته است، ولو اینکه کوچک باشد. زمانی که کاوشگر کنجکاوی وجود متان را روی مریخ شناسایی کرد، دانشمندان کنجکاو شدند تا این آزمایشات را انجام دهند.

بیشتر متان روی زمین توسط موجودات زنده تولید شده است و رهبر تیم، ربکا میکول گفته است همین احتمال نیز می تواند برای مریخ درست باشد.

گروهی از میکرو ارگانیسم ها موسوم به متانوژن موجود در مرداب ها و در دل و روده احشام، در سیاره ما گاز طبیعی تولید می کنند. متانوژن برای زندگی نیازی به اکسیژن یا فتوسنتز ندارد بنابراین احتمال دارد اگر در مریخ زیر سطح قرار داشته و از اشعه ماورا بنفش محافظت شوند، در آنجا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

از آنجا که قادر نیستیم گاوها را برای آزمایش به مریخ بفرستیم، دانشمندان میکروب ها را در لوله های آزمایش کشت دادند و به همراه آن‌ها موادی گذاشتند که نماینده مواد مایع موجود در مریخ در سال‌های دور باشد. آن‌ها همچنین شرایط فشار اتمسفری بیسار کم را بازسازی کردند. علاوه بر این ارگانیسم ها را در معرض دمای منجمد کننده ی این سیاره قرار دادند.

پس از حدود یک سال آزمایش روی چهار گونه مختلف، دانشمندان متوجه شدند که همه آن‌ها توانستند د شرایط سخت به مدت سه تا ۲۱ روز دوام آورند. میکول می گوید که متان روی مریخ ممکن است توسط آتشفشان یا عوامل دیگر نیز تولید شده باشد. مطالعه آن‌ها صرفا برای بررسی احتمال "زندگی ـ باکتری یا میکرو ارگانیسم های کوچک ـ جایی در این جهان" بوده است.

ارسال نظر