پایان عمر پلی استیشن 4 فرا می رسد!

رسانه کلیک - بر اساس جدیدترین اظهارات جان کوردا (John Kodera)، مدیر عامل شرکت سرگرمی های تعاملی سونی، کنسول پلی استیشن 4 به پایان چرخه عمر خود نزدیک شده است.

پایان عمر پلی استیشن 4 فرا می رسد!

هیچ شکی نیست که کنسول پلی استیشن 4 یکی از موفق ترین و پرفروش ترین کنسول های تاریخ شرکت سونی به شمار می رود که در همان زمان عرضه نیز توانست از رقیب دیرینه خود یعنی کنسول ایکس باکس وان پیشی بگیرد و نظر غالب منتقدان، تحلیل گران و بازیکنان را به خود جلب کند.

این کنسول بازی که در اواخر سال میلادی 2013 به بازار عرضه شد، در ابتدا از مشکلات نرخ فریم و رزولوشن کنسول ایکس باکس وان استفاده و شکست تلخی را به شرکت سرشناس مایکروسافت و این دستگاه نسل هشتم تحمیل کرد. سپس کمبود بازی های انحصاری کنسول ایکس باکس وان در برابر پلی استیشن 4 به یکی از بزرگ ترین مشکل کنسول نسل هشتم مایکروسافت تبدیل شد و سونی با عرضه بازی های انحصاری بی نظیر و خارق العاده، کار این دستگاه را یک سره کرد. جالب است بدانید این شکست به گونه ای بود که حتی ردموندی ها نیز رسما به شکست خود در برابر کنسول پلی استیشن 4 اعتراف کردند.

اما از آنجا که صنعت بازی سازی روز به روز به پیشرفت خود ادامه می دهد و تکنولوژی های جدیدی در رابطه با این حوزه وارد بازار شده که منجر به افزایش کیفیت عناوین ویدیویی می شوند، قدرت و سخت افزار به کار رفته در کنسول ها به مرور زمان از اجرای بازی های جدیدتر ناتوان می مانند. همین موضوع باعث می شود که یک چرخه عمر برای کنسول های بازی تعریف شود که سازندگان پس از گذشت چندین سال، با عرضه کنسول جدیدتر و قدرتمندتر، دستگاه خود را با تکنولوژی ها و پیشرفت های روز به‌روز کنند.

هرچند، این موضوع در سال میلادی 2016 برای کنسول پلی استیشن 4 اتفاق افتاد و شرکت ژاپنی سونی با ساخت و عرضه کنسول میان نسلی پلی استیشن 4 پرو، قابلیت اجرای عناوین ویدیویی با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را برای بازیکنان و کاربران خود فراهم کرد. لیکن، عرضه پلی استیشن 4 پرو به معنی عرضه کنسول نسل نهم نیست و این دستگاه تنها مدل ارتقا یافته مدل استاندارد PlayStation 4 تلقی می شود.

حال شواهد امر گویای این موضوع است که کنسول پلی استیشن 4 به پایان چرخه عمر خود نزدیک شده است. آقای «جان کوردا» (John Kodera)، مدیر عامل شرکت سرگرمی های تعاملی سونی، به تازگی طی مراسمی به مناسبت «روز روابط سرمایه‌ گذاران شرکت در سال میلادی 2018» که در شهر توکیو برگزار شد، به سرمایه گذاران این شرکت نامدار توضیح داد که به احتمال قوی با کاهش فروش کنسول PS4 رو به رو خواهند شد.

با این حال، این شرکت در نظر دارد درآمدی که از رشد بخش و سرویس پلی استیشن پلاس به دست می آورد، کاهش درآمد حاصل از فروش کنسول پلی استیشن 4 را جبران کند. خبرنگار رسانه «وال استریت ژورنال» (Wall Street Journal) به نام تاکاشی موچیزوکی (Takashi Mochizuki) که در این رویداد ویژه شرکت سونی حاضر بود، بخشی از صحبت ها و سخنرانی آقای جان کوردا را در شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشت.

کنسول پلی استیشن 4

بر این اساس، آقای جان کوردا در این رویداد اعلام کرد:

کنسول پلی استیشن 4 وارد چرخه عمر خود می شود که این موضوع تاثیر منفی بر روی فروش آن و درآمد شرکت سونی می گذارد. از این رو، فروش عناوین ویدیویی و درآمد حاصل از سایر بخش های عضویتی از جمله پلی استیشن پلاس، باید این کاهش فروش را جبران کند.

این صحبت ها به معنی پایان پشتیبانی شرکت سونی از کنسول پلی استیشن 4 نیست، بلکه به این معنی است که تا به امروز تعداد زیادی از این دستگاه در سراسر جهان به فروش رفته است و هم اکنون سونی بجای تمرکز بر روی ادامه فروش آن، بر روی درگیر کردن بازیکنان با کنسول و عناوین ویدیویی متمرکز می شود.

جان کوردا در ادامه صحبت های خود به بازی های فرست پارتی و انحصاری کنسول پلی استیشن 4 نیز اشاره کرد. ایشان در این گفت و گو ادعا کرد که شرکت سرگرمی های تعاملی سونی همچنان به ساخت بازی های فرست پارتی و انحصاری خود ادامه می دهد. البته گسترش عناوین ویدیویی فرست پارتی به معنی ساخت، توسعه و عرضه بازی ها و IP های کاملا جدیدی نیست، بلکه سونی قصد دارد تا مجموعه ها و IP های قدیمی را دوباره زنده کند.

بر خلاف رشد آهسته صنعت واقعیت مجازی، آقای جان کوردا خبر از فروش رضایت بخش واقعیت مجازی پلی استیشن داد. وی در این مراسم اظهار داشت که فروش هدست واقعیت مجازی پلی استیشن رشد خوبی دارد.

کنسول پلی استیشن 4

اما نکته جالب و مهم تر از این صحبت ها، حرف مبهم جان کوردا بود که به شایعه عرضه کنسول نسل نهم یعنی پلی استیشن 5 در سال میلادی 2021 قوت بخشید. به گفته جان کوردا، شرکت سونی از امروز تا ماه مارس سال میلادی 2021 (برنامه میان مدت شرکت سونی) یک بار دیگر قام بزرگی را برای تحقق اهداف و پیشرفت بیشتر برمی دارد.

همانطور که ملاحظه کردید، هنوز مفهوم و منظور دقیق کوردا از این عبارت مشخص نیست، اما برخی از تحلیل گران معتقد هستند که شرکت در این بازه زمانی دست به ساخت کنسول پلی استیشن 5 می زند که با عرضه آن در سال میلادی 2020 و یا 2021، به پیشرفت خود در صنعت بازی های ویدیویی ادامه خواهد داد. با این حال، هم اکنون حدس و گمان های مختلف و گوناگونی پیرامون کنسول پلی استیشن 5 در سراسر فضای مجازی شنیده می شود که سونی هیچ واکنشی از خود نسبت به آن ها نشان نداده است.

البته، با توجه به اظهارات مقامات ارشد شرکت سونی مبنی بر ورود کنسول پلی استیشن 4 به پایان چرخه عمر خود، شکی نیست که کار طراحی و ساخت کنسول پلی استیشن 5 آغاز شده است. به علاوه، عرضه کنسول قدرتمند ایکس باکس وان ایکس شرایط را برای درخشش و خودنمایی کنسول پلی استیشن 4 پرو به شدت دشوار کرده است و چنانچه مایکروسافت بیشتر از همیشه در ساخت و عرضه بازی های فرست پارتی و عناوین ویدیویی انحصاری فعالیت کند، مسلما سونی بخشی از طرفداران و بازیکنان خود را از دست می دهد. بدین خاطر، پیش بینی می شود که شرکت سونی برای جلوگیری از این بروز این اتفاقات، در آینده نه چندان دور به معرفی کنسول پلی استیشن 5 می پردازد.

از دیگر خبرهای مرتبط با کنسول پلی استیشن 4، می تواند به فروش خیره کننده و قابل توجه آن اشاره کرد. به گفته سونی، فروش این کنسول به تازگی از مرز 79 میلیون دستگاه عبور کرده است که در صورت ادامه این روند افزایشی، به نظر می رسد طی چند ماه آینده شاهد شکسته شدن رکورد فروش پلی استیشن 3 توسط کنسول پلی استیشن 4 باشیم.

حال در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با پایان چرخه عمر کنسول پلی استیشن 4 چیست؟ به نظر شما، کنسول نسل نهم شرکت ژاپنی سونی در چه سالی به بازار عرضه خواهد شد؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر