پلی استیشن 5 در سال 2019 عرضه می شود؟

رسانه کلیک - بر اساس پیش بینی های تحلیل گران ژاپنی، به نظر می رسد شرکت بزرگ و سرشناس سونی کنسول PS5 را در سال میلادی 2019 به بازار عرضه می کند.

پلی استیشن 5 در سال 2019 عرضه می شود؟

در حال حاضر بیش از پنج سال از عرضه کنسول های نسل هشتم ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 می گذرد و این دو دستگاه هم اکنون سال های آخر عمر خود را سپری می کنند و حتی سازندگان آن ها یعنی مایکروسافت و سونی نیز به این موضوع پی برده اند و گویا به صورت کاملا جدی بر روی خلق، ساخت و توسعه کنسول های نسل نهم کار می کنند.

از زمانی که شرکت سونی رسما به پایان چرخه عمر کنسول پلی استیشن 4 در طی سال های آتی اشاره کرد، روزانه گمانه زنی های مختلفی در رابطه با کنسول PS5 به وجود می آید و تحلیل گران و بازی سازان نیز هر یک بر اساس شواهد موجود و تجربیات قبلی، تاریخ های متفاوتی را برای عرضه این دستگاه پیش بینی می کنند.

پاییز سال آینده میزبان کنسول نسل نهم سونی خواهیم بود؛ البته به یک شرط...!

سال پیش بود که تحلیلگر مشهور صنعت بازی های ویدیویی، آقای مایکل پچر، اظهار داشت که در سال میلادی 2019، تلویزیون های 4K عمومیت بیشتری نسبت به قبل پیدا می کنند و مردمان زیادی به سراغ تهیه این نوع تلویزیون ها می روند. از این رو، وی معتقد بود که شرکت سونی در سال میلادی 2019 کنسول نسل نهم خود یعنی پلی استیشن 5 را عرضه می کند و به صورت رسمی به کار کنسول پلی استیشن 4 خاتمه می دهد.

حال به تازگی یکی از تحلیل گران ژاپنی به نام هیدکی یاسودا (Hideki Yasuda) که هم اکنون در موسسه تحقیقاتی Ace Economic مشغول به کار است، بر این باور است که زمان زیادی به عرضه جهانی کنسول PS5 باقی نمانده است و این دستگاه خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می کنیم، منتشر می شود. هیدکی یاسودا به همراه همکارانش در شرکت Ace Economic با بررسی عملکرد شرکت سونی و گزارش مالی آن به این نتیجه رسیده است که به احتمال قوی، کنسول های نسل نهم در اواخر سال میلادی 2019 به دست بازیکنان و علاقه مندان می رسد.

البته، هیدکی یاسودا مدعی است که عرضه کنسول PS5 در اواخر سال میلادی آینده نیازمند یک سری قطعات و سخت افزارهای اساسی است که متاسفانه نگرانی هایی در خصوص تامین آن ها وجود دارد.

در همین رابطه، این روزها مسئولین و اعضای شرکت های Murata Manufacturing و TDK از دشواری های تامین سخت افزارهای جدید نظیر نوعی خازن تحت عنوان «خازن های سرامیکی یکپارچه» (MLCC) سخن می گویند که این موضوع زنگ خطری برای سازندگان کنسول ها به شمار می رود و ممکن است کسب و کار آن ها را با مشکل رو به رو کند.

تامین خازن های سرامیکی یکپارچه به تعداد مورد نیاز شرط اصلی عرضه کنسول پلی استیشن 5 در سال آینده است!

به بیان ساده تر، در صورتی که شرکت سونی از خازن های سرامیکی یکپارچه در کنسول پلی استیشن 5 استفاده کند، با توجه به گستردگی و تولید تعداد بسیار زیادی از این کنسول، تامین سخت افزارهای آن ها نظیر این نوع خازن ها کار دشواری است و به نظر می رسد که دو شرکت Murata Manufacturing و TDK از پس تولید این حجم از MLCC ها برنمی آیند.

از طرفی دیگر، در حال حاضر تعداد زیادی از قطعات و سیستم ها به خازن های سرامیکی یکپارچه مجهز هستند و به دلیل عملکرد فوق العاده آن ها، روز به روز به تعداد چنین سیستم هایی اضافه می شود. فارغ از این موارد، نسل پنجم شبکه ارتباطات تلفن های هوشمند (5G) هم در تامین MLCC نقش منفی می گذارد، چرا که این شبکه جدید نیز به خازن های سرامیکی یکپارچه نیاز دارد و گسترش و فراگیری آن ها، کار تامین این نوع خازن ها را دشوار می کند.

بر این اساس، چنانچه دو شرکت مذکوز قادر به تولید خازن های سرامیکی یکپارچه به تعداد مورد نیاز سازندگان نباشند و از طرفی کنسول پلی استیشن 5 نیز به این خازن ها مجهز شود، عوامل یاد شده باعث خواهند شد که شرکت سونی عرضه این دستگاه را به عقب بیاندازد که این در حالت، نباید منتظر عرضه کنسول PS5 در اواخر سال میلادی آینده باشیم.

دیگر نکته ذکر شده در گزارش آقای هیدکی یاسودا و همکارانش به عملکرد برند پلی استیشن در ماه های گذشته اشاره دارد. بنا بر بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت Ace Economic، ظاهرا موفقیت این برند تنها به بازی های انحصاری فوق العاده و فرست پارتی محدود نمی شود، بلکه عناوین ویدیویی مولتی پلتفرم (چند پلتفرم مقصد) نظیر Fortnite، ساخته شرکت اپیک گیمز، نیز سهم زیادی از درآمد شرکت سونی را به خود اختصاص داده اند.

پرداخت درون برنامه ای بازی ها سود هنگفتی را نصیب شرکت سونی می کند! فورت نایت همچنان در این زمینه پیشتاز است.

پرداخت درون برنامه ای که در نگاه اول شاید چندان سودآور به نظر نرسد، اما نقش مهمی در درآمد شرکت های سازنده کنسول ها نظیر سونی دارد و سود آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع با توجه به اینکه بازی فورت نایت روزانه بیش از 2 میلیون دلار از بخش پرداخت درون برنامه ای درآمدزایی می کند و سی درصد از این مبلغ به لانچرها از جمله پلی استیشن استور تعلق می گیرد، چندان تعجب آور و غیرمنطقی نیست.

در نهایت، این گزارش نگاهی هم به بخش بازی های ویدیویی و سرویس های شبکه ای شرکت سونی در طول سال جاری انداخته است و در آن پیش بینی شده که درآمد کلی شرکت سونی از این بخش تا پایان سال جاری میلادی به چیزی در حدود 2.18 تریلیون ین می رسد و از این مقدار، 250 میلیارد ین به عنوان سود خالص به جیب سونی می رود. بهتر است بدانید، این درآمد از عددی که شرکت سونی آن را پیش بینی کرده، کمی بالاتر است.

نتایج این بررسی نشان می دهد مشکلاتی که شرکت سونی در گذشته در تجارت و کسب و کار با پلی استیشن و عناوین ویدیویی با آن ها دست و پنجه نرم می کرده، هم اکنون به طور کامل برطرف شده است.

اگر خاطرتان باشد، بازار کنسول های بازی خانگی تحت تاثیر گسترش موبایل های هوشمند در سراسر دنیا قرار گرفت و درآمد و فروش آن ها را به خطر انداخت. اما در حال حاضر به لطف انتشار کنسول هیبریدی نینتندو سوییچ و حمایت های بازی سازان، بار دیگر توجه کاربران و بازیکنان به کنسول های بازی خانگی جلب شده و این خطر از سر کنسول ها برداشته شده است.

از دیگر خبرهای پیرامون کنسول PS5 می توان به استفاده شرکت سونی از پردازنده های سفارشی AMD با معماری Navi در این دستگاه اشاره کرد که البته این موضوع صرفا در حد یک شایعه باقی مانده است. در اواخر خرداد ماه امسال، وب سایت معتبر و معروف «فوربز» ادعا کرد که کنسول نسل نهم پلی استیشن 5 به پردازنده گرافیکی سفارشی AMD با معماری Navi و همچنین پردازنده مرکزی سفارشی با معماری Zen مجهز است. با وجود اینکه بسیاری از شایعه های دیگر نیز این موضوع را تایید می کنند، اما شرکت سونی همچنان در قبال این خبرها سکوت کرده و آن ها را تایید و یا تکذیب نمی کند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، بر روی این لینک کلیک کنید.

حال در پایان این گزارش، دیدگاه شما در رابطه با کنسول PS5 و زمان عرضه آن چیست؟ به نظر شما، آیا طول عمر کنسول های نسل هشتم همان شش سال خواهد بود؟ دیدگاه ها و نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر