معجزه پلیمرهای شبه اسفنج در درمان آسیب های نخاعی

استخوان‌‌های مهره‌های ستوان فقرات در انسان جزء مهمترین استخوان‌ها هستند که ما را از دیگر گونه‌های موجودات متمایز کرده است و اکنون فناوری و علم به دست هم داده‌‌اند و با پیشرفتی شگفت انگیز توانسته‌اند روش درمان آسیب‌های نخاعی را تغییر دهند.

معجزه پلیمرهای شبه اسفنج در درمان آسیب های نخاعی

به گزارش کلیک، لیکان لو و دیفِنگ لو که در کلینیک مایو در مینه سوتا در حال تحقق و پژوهش هستند، مدعی هستند به یک ماده پلیمری جدیدی دست یافته‌‌اند که این قابلیت جدید را دارد که در بدن کاشته شود و اندازه و شکل آن متناسب با وضعیت بدن تغییر کند.

لو با ارائه تحقق خود در انجمن شیمی آمریکا اذعان کرد "ما به دنبال راه حلی برای بهبود جراحی‌های مربوط به درمان سرطان هستیم. گاهی اوقات لازم است برای از بین بردن تومورهای نخاعی، استخوان‌های مربوط به ستون فقرات و دیسک را از محل جدا کنیم که باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده برای بیماران می‌شود و ما موفق شده‌ایم با ساخت یک قفس اسفنجی شکاف‌های بین ستون فقرات را پر کنیم.

عملکرد این ماده پلیمری به میزان زیادی شبیه به اسفنج است. البته این ماده پلیمری قابلیت تجزیه پذیری زیستی را هم دارد. این ماده پلمری به شکل کپسول حاوی هیدروژل به سادگی در میان شکاف‌های ستون فقرات که یا ناشی از جراحی و یا ناشی از آسیب‌های نخاعی است، کاشته می‌شود و زمانی که این ماده پلیمری فعال شد مایع بدن زمینه ساز رشد و گسترش مناسب آن در بدن می‌شود.

هر دو دانشمند معتقدند که این فناوری برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار ارزشمند است؛ به دلیل اینکه ستون فقرات تحت تاثیر سلول سرطانی متاستاز قرار می‌گیرد. در حال حاضر جراحان برای درمان تومورهای سرطانی چاره‌‌ای جز برداشتن قسمت زیادی از استخوان‌های ستون فقرات ندارند زیرا تومور به نواحی دیگر بدن حرکت می‌کند و آن قسمت‌ها را نیز آلوده می‌کند. با برداشتن استخوان‌های ستون فقرات فضای خالی باید به نحوی پر شود زیرا این فضای خالی مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد می‌کند. جراحان توانسته‌اند با کمک ستون فقرات فلزی و پیوند استخوانی این مشکل را حل کنند اما این روش‌ها قطعا ایده آل نیستند زیرا فرآیند درمان را بسیار طولانی می‌کنند. اما این ماده پلیمری به دلیل اینکه این قابلیت را دارد که ظرف مدت پنج تا ده دقیقه گسترش پیدا کند، می‌تواند جایگزین خوبی برای مواد ذکر شده باشد.

آزمایش این فناوری بر روی اجساد در آینده نزدیک آغاز خواهد شد و هر دو محقق در مورد نتیجه بخش بودن آزمایشات اطمینان کامل دارند و به نظر آن‌ها این ماده باید تحمل وزن بیمار را داشته باشد. لو اذعان کرد که این ماده بسیار قدرتمند است و به خوبی از عهده این کار بر می‌‌آید.

اگر همه چیز خوب پیش برود آزمایشات بالینی در چند سال دیگر آغاز می‌شود و روش درمان آسیب‌های نخاعی برای همیشه تغییر خواهد کرد.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر