شکست رکورد بزرگترین و خالص ترین کوتوله قهوه ای در فضا

یک گروه از ستاره شناسان بین المللی با کشف نوعی کوتوله قهوه ای رکورد را شکستند. آنها نوعی کوتوله قهوه ای یافتند که جرم آن ۹۰ برابر مشتری است و خالص ترین کوتوله قهوه ای است که تاکنون کشف شده است.

شکست رکورد بزرگترین و خالص ترین کوتوله قهوه ای در فضا

به گزارش کلیک ، کوتوله های قهوه ای اجرام شبه ستاره هستند ( اجرام نجومی که جرم آن ها از کوچکترین جرمی که می تواند همجوشی هیدروژن را تحمل کند، کوچکتر است)، این اجرام بسیار بزرگتر از سیاره و بسیار کوچکتر از ستاره هستند. برخلاف ستاره ها یک کوتوله قهوه ای نمی تواند واکنش همجوشی هسته ای هیدروژن معمولی را تحمل کند و حاصل آن ایجاد هلیوم در هسته اش باشد. این اجرام شبه ستاره تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگتر از مشتری هستند. بنابراین این اجرام مشابه ستاره ها از گازهای انباشته ستاره ای تشکیل می شوند. با این وجود هنگامی که گاز و غبار انباشته می شوند، جرمی که به اندازه کافی متراکم باشد که بتواند یک واکنش همجوشی هسته ای در هسته اش ایجاد کند، تشکیل نمی شود.

خالص ترین و بزرگترین کوتوله قهوه ای که تاکنون کشف شده

تقریبا در فاصله ۷۵۰ سال نوری یک کوتوله قهوه ای به نام SDSSS J0104+1535 در صورت فلکی حوت کشف شده است که ترکیبی از گازهایی است که تقریبا ۲۵۰ برابر خالص تر از ترکیبات خورشید هستند. این موضوع نشان دهنده آن است که کوتوله قهوه ای ترکیبی از ۹۹٫۹۹ درصد هیدروژن و هلیوم است. کوتوله های قهوه ای عضوی از هاله ی کهکشان ما و بخشی از ستاره های اولیه هستند.

تصور می شود این کوتوله قهوه ای ۱۰ بیلیون سال پیش تشکیل شده باشد، و جرم آن ۹۰ برابر مشتری است، بنابراین بزرگترین کوتوله قهوه ای است که تاکنون کشف شده است ( معمولا کوتوله های قهوه ای ۸۰ برابر بزرگتر از مشتری هستند). SDSS J0104+1535 در رده طیفی کوتوله های نوع L طبقه بندی می شود و این به دلیل طیف نوری و نزدیک مادون قرمز آن است. کوتوله قهوه ای با استفاده از تلسکوپ خیلی بزرگ در رصدخانه جنوبی اروپا مشاهده شد.

تاکنون تصور نمی شد که کوتوله های قهوه ای توسط چنین گازهای کهنی تشکیل شده باشند. این کشف در را به روی ستاره شناسان گشود تا در جستجوی کوتوله های قهوه ای قدیمی تر باشند.

دکتر زنگهوا ژانگ از موسسه فیزیک نجومی در جزایر قناری تیم تحقیقات را سرپرستی می کرد. آن ها انتظار نداشتند که کوتوله قهوه ای تا این اندازه خالص ببینند و بسیار متعجب شدند که اجرام زیادی مشابه این کوتوله قهوه ای وجود ندارد.

کشف کوتوله های قهوه ای به خصوص نوع نادر آن مانند آنچه که کشف شد به دانشمندان کمک می کند تا از آینده جهان باخبر شوند. حرکت ستاره ها و کهکشان ها تحت تاثیر ماده تاریک نامرئی قرار دارد. ستاره شناسان آن را ماده ناپیدا می نامند. بیشتر این ماده ناپیدا از کوتوله های قهوه ای ساخته شده است. با دانستن اینکه جهان چه مقدار جرم درون خود دارد، می توانیم پیش گویی کنیم که جهان ما چه زمانی به پایان خواهد رسید و ممکن است کوتوله های قهوه ای بتوانند به این سوال ما پاسخ دهند.

ارسال نظر