قرار گرفتن تراشه هوشمند در مغز بدون عمل جراحی

قراردادن وسیله ای هوشمند درون مغز بدون عمل جراحی ایده جالبی است که دانشمندان در حال کار بر روی آن هستند و تاکنون به نتایج جالبی نیز دست یافته اند.

قرار گرفتن تراشه هوشمند در مغز بدون عمل جراحی

به گزارش کلیک، در سال های اخیر دانشمندان همواره در تلاش بوده اند که به راه های جدید و خلاقانه ای دست یابند تا بتوان دستگاه های الکترونیکی را داخل مغر به کار گذاشت.
این دستگاه ها برای معلولان جسمی خیلی کاربرد دارد مخصوصا برای حرکت دادن اعضای مصنوعی به وسیله مغز، کارایی آن ها بیشتر به چشم می آید. از دیگر کاربرد های این دستگاه ها می توان به کمک کردن به بیمارانی که قادر به حرکت نیستند و یا کمک به محققان برا پیش بینی زمان تشنج در بیماران صرعی اشاره کرد. با این همه کارگذاشتن این دستگاه ها در بدن مستلزم جراحی و شکافتن استخوان است اما حالا محققان دانشگاه ملبورن دستگاهی اختراع کرده اند که از طریق رگ میتوان آن را درون مغز قرار داد، بدون اینکه به عمل جراحی نیاز باشد. این خبر این هفته در مجله Nature Biotechnology منتشر شد.

این دستگاه یک اینچی اطراف قلب کار گذاشته می شود تا رگ های مسدود را باز کند. محققان برای رساندن این دستگاه به مغز از رگ های گردن استفاده می کنند وقتی که دستگاه به آن قسمت مورد نظر در مغز برسد می تواند اطلاعات عصبی را از تار های عصبی جمع آوری و از طریق سیمی که از رگ های گردن آمده است به کامپیوتر انتقال دهد.
محققان این دستگاه را روی گوسفند آزمایش کردند و نتیجه قابل قبول بود، دستگاه اطلاعات خوبی را با دقت بالا جمع آوری و فرستاده بود و تا 190 روز کارایی داشته است. بنا به گفته محققان این مدت زمان در انسان طولانی تر خواهد بود.

دستگاه های مانند این که داخل مغز کار گذاشته می شوند بدون این که جراحی انجام شود قادرند حتی کارایی ها فراتز از حوزه پزشکی داشته باشند، به طور مثال می توانند طریقه ارتباط ما با کامپیوتر ها را دچار تحول کنند؛ البته تا زمانی که برای انتقال اطلاعات از سیمی داخل رگ های گردن استفاده می کنند برای چنین اموری ایده آل نیستند پس این دستگاه ها ابتدا باید بی سیم بشوند تا استفاده شان در تمامی زمینه ها فراگیر شود.
محققان امیدوارند تا این دستگاه را تا سال آینده بتوانند روی انسان آزمایش کنند.

منبع:Biotech

ارسال نظر