مروری بر عملکرد کوالکام در سال 2015 و آینده پیش روی این کمپانی

حتما کمپانی بزرگ کوالکام را می‌شناید. این شرکت شناخته شده در زمینه طراحی و تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) موبایلی فعالیت دارد.

مروری بر عملکرد کوالکام در سال 2015 و آینده پیش روی این کمپانی

کوالکام هر ساله از سری تراشه‌های جدیدی رونمایی می‌کند و شرکت‌های زیادی همچون سامسونگ، ال‌جی، سونی، موتورولا و .... در محصولات خود از سری تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کنند. در سال 2014 و 2015 سری چیپ‌های اسنپدراگون 800 این شرکت از جمله پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین سیستم روی چیپ‌هایی بودند که در محصولات متنوعی شاهد به کارگیری آن‌ها بودیم. به عنوان مثال نکسوس 5 گوگل از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 800 بهره می‌برد و نکسوس 5 ایکس و نکسوس 6 پی به ترتیب از تراشه‌های اسنپدراگون 808 و اسنپدراگون 810 بهره‌مند هستند.

سیستم روی چیپ اسنپدراگون 810 در سال 2015 پرچمدار سری تراشه‌های کمپانی کوالکام بود. اما متاسفانه طراحی این محصول با دقت لازم انجام نشد و نهایتا مشکلات عملکردی متعددی در آن مشاهده گردید که تا حدی منجر به از بین رفتن اعتبار شرکت کوالکام در زمینه طراحی و تولید میکروپردازنده‌ها شد. یکی از عمده‌ترین مشکلات اسنپدراگون 810 مربوط به تولید حرارت بیش از اندازه پردازنده مرکزی آن در شرایط بارگذاری اطلاعات سنگین بود. اسنپدراگون 810 از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای تشکل شده که در دو مجموعه چهار هسته‌ای جداگانه خوشه‌بندی شده‌اند. خوشه اول شامل چهار هسته Cortex A53 می‌شود و خوشه دوم شامل چهار هسته Cortex A57 می‌شوند. مجموعه اول که شامل هسته‌های پردازشگر Cortex A53 است به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات در شرایط معمولی و نرمال طراحی شده، اما خوشه دوم آن که از چهار هسته پردازشگر Cortex A57 بهره می‌برد با هدفت تجزیه و تحلیل اطلاعات در شرایط بارگذاری سنگین در این تراشه به کار گرفته شده‌اند.

1

از آنجایی که تراشه اسنپدراگون 810 در شرایط بارگذاری اطلاعات سنگین دچار مشکل شده و گرمای زیادی توسط پردازنده آن تولید می‌شد و نهایتا بازده تراشه کاهش می‌یافت، بدیهی است که معضل ایجاد شده با هسته‌های پردازشگر Cortex A57 این سیستم روی چیپ در ارتباط مستقیم است. چرا که خوشه دوم این تراشه که متشکل از چهار هسته Cortex A57 می‌شود وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات در شرایط بارگذاری سنگین را برعهده داشت. نهایتا کوالکام هم این موضوع را درک کرد و به منظور رفع آن محدودیت‌هایی را برای عملکرد خوشه دوم تراشه اسنپدراگون 810 (هسته‌های Cortex A57) در نظر گرفت. کوالکام ابتدا فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر Cortex A57 تراشه اسنپدراگون 810 را محدودتر کرد و نهایتا عملکرد سیستم روی چیپ را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که هسته‌های پردازشگر Cortex A57 آن در شرایط مورد نیاز با فرکانس کاری محدودتر وارد عمل شده و پس از انجام فرآیند پردازشی در مدت زمان محدود شده‌ای، کاملا خاموش شوند. نهایتا این موضوع منجر شد که مشکلات تولید حرارت بیش از اندازه تراشه اسنپدراگون 810 کوالکام تا حدی برطرف شود، اما با این وجود بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند که پیش از این همواره از مشتریان شرکت کوالکام بودند، ترجیح دادند که پرچمداران سال 2015 خود را به تراشه پردردسر اسنپدراگون 810 این شرکت مجهز نکنند.

ال‌جی و سامسونگ در شرکت کره‌ای بودند که پرچمداران سال 2015 خود را به تراشه اسنپدراگون 810 مجهز نکرند. البته این دو شرکت هیچگاه به طور رسمی اعلام نکردند که دلیل عدم استفاده آن‌ها از تراشه اسنپدراگون 810 ارتباطی با مشکلات عملکردی آن داشته، اما این امر کاملا قابل درک است و به واقع نمی‌تواند دلیل دیگری به منظور عدم استفاده این دو کمپانی از تراشه اسنپدراگون 810 وجود داشته باشد. ال‌جی با مشاهده مشکلات و معضلات به وجود آمده در تراشه اسنپدراگون 810 ترجیح داد که پرچمدار سال 2015 خود یعنی گوشی هوشمند ال‌جی جی 4 (LG G4) را به سیستم روی چیپ بهره‌ورتر و شش هسته‌ای اسنپدراگون 808 مجهز کند. در سمت مقابل سامسونگ هم به کلی از همکاری با شرکت کوالکام صرف نظر کرد و نهایتا پرچمداران سال 2015 خود را به سیستم روی چیپ اگزینوس 7420 خود مجهز ساخت. این موضوع در حالی بود که سامسونگ پیش از این هر ساله سری محصولات گلکسی اس خود را از نظر تراشه در دو نسخه متنوع عرضه می‌کرد که یکی از آن‌ها مجهز به تراشه داخلی و سری محصولات اگزینوس این شرکت بود و نسخه دیگر آن از سری تراشه‌های برتر کوالکام بهره می‎برد. بنابراین مشکلات اسنپدراگون 810 منجر شد که همکاری مابین سامسونگ و کوالکام هم در سال 2015 کاملا قطع شود. به طور کلی در سال 2015 و با بروز مشکلات بسیار سهمگین در تراشه اسنپدراگون 810 دید بساری از افراد نسبت به شرکت کوالکام تغییر پیدا کرد و به نوعی اعتبار و کیفیت محصولات این شرکت زیر سوال رفت. بنابراین کوالکام می‌دانست که به منظور بازگرداندن این اعتبار از دست رفته می‌بایست در طراحی سیستم روی چیپ بعدی و پرچمدار سال 2016 خود نهایتا دقت عمل را صرف کند.

2

کوالکام نهایتا از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 به عنوان پرچمدار جدید سری تراشه‌های موبایلی خود رونمایی کرد. این تراشه نسبت به نسخه‌های پیشین سری تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام ساختاری کاملا متفاوت را ارائه می‌کند. کوالکام در طراحی این تراشه نه از هسته‌های پردازشگر Cortex A53 استفاده کرده و نه از هسته‌های Cortex A57 و یا Cortex A72! کوالکام به منظور بهینه‌سازی عملکرد اسنپدراگون 820، هسته‌های پردازشگر اختصاصی را برای این سیستم روی چیپ طراحی و تولید کرد که به طور اختصاصی هسته‌های پردازشگر Kyro نام دارند. همچنین کمپانی کوالکام در تراشه اسنپدراگون 820 خود از تعداد هسته‌های پردازشگر کمتری نسبت به نسخه‌های پیشین این تراشه بهره گرفت. اسنپدراگون 820 هم اکنون از چهار هسته پردازشگر Kyro با فرکانس کاری حداکثر 2.2 گیگاهرتز بهره‌ می‌برد. این سیستم روی چیپ همچنین از پردازنده گرافیکی آدرنو 530 بهره‌مند است، این موضوع در حالیست که پردازنده گرافیکی تراشه اسنپدراگون 810 پردازنده آدرنو 430 بود.

کمپانی کوالکام در سایت رسمی خود مدعی شده که عملکرد پردازنده بهره‌مند از چهار هسته Kyro تراشه اسنپدراگون 820 نسبت به پردازنده هشت هسته‌ای تراشه اسنپدراگون 810 تا دو برابر قدرتمندتر خواهد بود. همچنین کوالکام در طراحی تراشه اسنپدراگون 820 خود از پردازشگر سیگنال دیجیتال (DPS) Hexagon 680 نیز بهره گرفته است که در شرایط خاصی منجر به افزایش توان پردازشی مجموعه و در عین حال کاهش میزن مصرف انرژی باتری آن خواهد شد. پردازنده گرافیکی آدرنو 530 به کار گرفته شده در تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام هم نسبت به پردازنده گرافیکی آدرنو 430 تا سقف 40 درصد بهبود عملکرد را به همراه دارد. همچنین کمپانی کوالکام در طراحی اسنپدراگون 820 از تکنولوژی‌های دیگری همچون Symphony System Manager و ... نیز بهره گرفته که منجر به بهبود عملکرد و قابلیت‌های این سیستم روی چیپ می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد که تراشه اسنپدراگون 820 از هر نظر یک سیستم روی چیپ قدرتمند و بهره‌مند از طراحی دقیق و حساب شده‌ای باشد. ظاهرا این تراشه می‌تواند اعتبار از دست رفته کوالکام را بازگرداند و در سال 2016 خود را به عنوان قدرتمندترین تراشه موبایلی موجود در بازار معرفی کند.

اما تا پیش از نمایشگاه CES 2016 خبری از به کارگیری رسمی تراشه اسنپدراگون 820 در هیچ گوشی هوشمندی نشد. پیش از برپایی این رویداد، برخی از منابع خبری مدعی شدند که سامسونگ تا چندین ماه تنها مشتری تراشه اسنپدراگون 820 خواهد بود و این تراشه تا ماه آوریل به طور اختصاصی برای گوشی هوشمند گلکسی اس 7 تولید می‌شود! اما با برپایی نمایشگاه CES 2016 شاهد رونمایی رسمی از اولین گوشی هوشمند مجهز به تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام بودیم، این گوشی هوشمند LeMax Pro نام داشته و محصولی از شرکت چینی LeTV است. گوشی هوشمند LeMax Pro از صفحه نمایشی 6.33 اینچی با وضوح تصویر QHD بهره‌مند بوده و رم آن ظرفیت 4 گیگابایتی را ارائه می‌کند. به طور کلی این محصول از نظر خصوصیات و ویژگی‌های سخت افزاری یک گوشی پرچمدار و باکیفیت محسوب می‌شود و در واقع اولین گوشی مجهز شده به تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام نیز خواهد بود. اما انتظار داریم که در آینده و طی سال 2016 کمپانی‌های بسیار زیادی از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 در محصولات و پرچمداران جدید خود استفاده کنند. بدون تردید یکی از این کمپانی‌ها، شرکت کره‌ای سامسونگ خواهد بود. سامسونگ قصد دارد که استراتژی‌های مرتبط با عرضه گلکسی اس 7 خود را مانند قبل در نظر بگیرد و این محصول را از نظر تراشه در دو نسخه مختلف عرضه کند که یکی از این دو نسخه به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 مجهز می‌شود. در سمت مقابل مطمئنا کمپانی‌های دیگری همچون سونی، اچ‌تی‌سی، گوگل و ... نیز در پرچمداران آینده خود از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 بهره خواهند گرفت. همچنین در جریان نمایشگاه CES 2016 هدست واقعیت مجازی NextVR نیز با بهره‌گیری از تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام معرفی شد. در واقع تکنولوژی‌های مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به قدری پیشرفت داشته‌اند که هم اکنون کمپانی‌های سازده‌ این محصولات به منظور پیاده‌سازی بهینه آن‌ها ملزم به استفاده از پردازنده‌های قدرتمندی هستند. از اینرو چندان دور از انتظار نیست که در سال 2016 شاهد به کارگیری تراشه اسنپدراگون 820 در این زمینه‌ها نیز باشیم. بنابراین به طور کلی و با توجه به این موضوعات، پیش بینی می‌شود که کوالکام سال بسیار خوب و پرمشتری را پیش روی داشته باشد.

3

اما در نمایشگاه CES 2016، شرکت کوالکام تنها از گوشی هوشمند LeMax Pro به عنوان اولین گوشی مجهز شده به تراشه اسنپدراگون 820 صحبت نکرد. این شرکت از دو تراشه دیگر با نام‌های اختصاصی اسنپدراگون 820A و اسنپدراگون 820Am نیز رونمایی کرد که به طور اختصاصی برای خودروها و سیستم‌های جهت‌یابی طراحی شده‌اند. تفاوت مابین تراشه اسنپدراگون 820A و اسنپدراگون 820Am در بهره‌مندی اسنپدراگون 820Am از مودم LTE 4G خلاصه می‌شود. کمپانی کوالکام مدعی شده که هر دوی این تراشه‌ها از طراحی ماژولار بهره‌مند هستند، بدین معنا که به روز رسانی و ارتقاء اجزای مختلف سخت افزاری آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820A کوالکام از سیستم‌های هوش مصنوعی ابتدایی بهره می‌برد و قادر به تشخیص علائم و نشانه‌های جاده‌ای و همچنین نشانه‌گذاری‌های خطی است. عرضه این تراشه هم آغاز شده و کوالکام در نمایشگاه CES 2016 علاوه بر رونمایی رسمی این تراشه‌ها، عرضه اسنپدراگون 820A را نیز آغاز کرد. بنابراین ظاهرا در سال 2016 کوالکام با شرکت‌های تولید کننده خودرو نیز وارد همکاری می‌شود و سری تراشه‌های جدید اسنپدراگون 820A و اسنپدراگون 820Am خود را به این کمپانی‌ها واگذار می‌کند. این موضوع هم می‌تواند از سوی دیگر منجر به افزایش درآمدهای کوالکام شود. ضمنا باید در نظر داشته باشیم که بدون تردید کولکام در سال 2016 از سری جدید تراشه‌های میان رده و پایین رده خود نیز رونمایی خواهد کرد. این سری از تراشه‌های کوالکام هم همواره مشتریان اختصاصی خود را داشته‌اند. بنابراین و با توجه به موضوعاتی که به آن‌ها اشاره داشتیم، پیش بینی می‌شود که کوالکام در سال 2016 رشد چشمگیری پیدا کند و در واقع عدم موفقیت خود در سال 2015 را کاملا جبران کند. نظر شما در رابطه با شرکت کوالکام، سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 و آینده این کمپانی در سال 2016 چگونه است؟

منبع: androidheadlines

ارسال نظر