Radeon RX 6800XT شرکت AMD رقیب سرسخت NVIDIA RTX 3080

رسانه کلیک - کمپانی AMD در آخرین مراسم رونمایی از محصولات خود, از کارت گرافیکی قوی 649 دلاری خود به نام Radeon RX 6800XT به همراه محصولات دیگر این شرکت رونمایی کرد.

Radeon RX 6800XT شرکت AMD رقیب سرسخت NVIDIA RTX 3080

پس از سال‌ها تمرکز کمپانی AMD در ساخت کارت‌های گرافیکی میان رده و سطح پایین، اکنون این کمپانی با ساخت Radeon RX 6800XT قدم به دنیای کارت های گرافیکی سطح بالا می‌گذارد. این اولین کارت گرافیک RDNA 2 این شرکت برای رایانه های شخصی است ، اگرچه این معماری در Xbox Series X و PlayStation 5 نیز ظاهر خواهد شد. این کارت گرافیک 649 دلاری قرار است با RTX 3080 قدرتمند کمپانی NVIDIA به قیمت 699 دلار رقابت کند.

البته داستان به همین جا ختم نمی‌شود و کمپانی AMD همچنین از نسخه کمی ارزان‌تر به نام Radeon RX 6800 با قیمت 579 دلار رونمایی کرد، که در کنار مدل 6800XT از 18 نوامبر عرضه خواهد شد. و البته، این شرکت قصد دارد از یک GPU فوق العاده قدرتمند، Radeon 6900XT به قیمت 999 دلار را در تاریخ 8 دسامبر به بازار عرضه کند.‌

اما سوال این‌جا است که این کارت‌های گرافیکی جدید چه ویژگی خاصی دارند؟ کمپانی AMD می‌گوید که در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی سال گذشته موفق به افزایش 30 درصدی عملکرد در هر وات کارت های RDNA 2 شده است. و جای تعجب نیست که شما می توانید در حدود دو برابر عملکرد 4K در مقایسه با Radeon 5700 XT (که فقط یک کارت میان رده تقویت شده بود) انتظار داشته باشید. RX 6800XT دارای 72 واحد محاسبه، 2،015 مگاهرتز ساعت بازی و 16 گیگابایت حافظه GDDR6 است. این کارت گرافیکب موفق شد RTX 3080 NVIDIA را در بسیاری از بازی‌های 4K ، از جمله Call of Duty: Modern Warfare و Battlefield V شکست دهد. این عملکرد بسیار چشمگیر است زیرا این برتری عملکرد همراه با مصرف انرژی کمتری است. و حتی در بازی‌هایی که Radeon RX 6800XT در رقابت عقب مانده بود ، مانند The Division 2 ، به نظر نمی رسد فاصله زیادی با کارت NVIDIA داشته باشد.

Radeon RX 6800XT AMD همچنین حالت Rage Mode را برای کارت‌های گرافیکی جدید خود معرفی کرده است که اساساً برای افزایش کارایی با یک کلیک اورکلاک می کند. و اگر CPU سری Ryzen 5000 دارید، می توانید از "دسترسی هوشمند به حافظه " نیز بهره ببرید تا پردازنده گرافیکی عملکرد بهتری را از طریق پردازنده نشان دهد. و مشاهده اینکه نصب کارت گرافیک Radeon بر روی دستگاه های اینتل چه میزان عملکرد سیستم های AMD را بهبود می‌بخشد باید جالب توجه باشد.

پردازنده های گرافیکی RDNA 2 مجهز به سخت‌افزار‌های تسریع کننده ردیابی اشعه هستند. این چیزی است که AMD سال گذشته درباره آن زیاد صحبت نکرد - و حتی در حین ارائه این موضوع، چیز زیادی در مورد آن ارائه نکرد - اما سرانجام این شرکت کارت های گرافیکی خود را با کارت های RTX NVIDIA در یک رقابت قرار می‌دهد. البته قابل حدس بود که ردیابی اشعه پس از مدتی به RDNA 2 بیاید، به خصوص که شاهد نمایش آن در کنسول های نسل بعدی بودیم.

طبق معمول اما کارت گرافیک Radeon RX 6800 با قیمت 579دلار یک کارت مقرون به صرفه‌تر و سطح پایین‌تر خواهد بود. کارت گرافیک RX 6900 XT حتی غافلگیری‌ بیشتری را به همراه دارد. این کارت گرافیک با دارای 80 واحد محاسبه به جای 72 واحد به ‌کار رفته در 6800 XT، است . چیزی که عجیب است این است که هر دو کارت گرافیک با یک سرعت و حافظه کار می‌کنند، بنابراین کمی جای سوال است که AMD چگونه است کارت‌های گرافیکی گران‌تر خود را تقویت می‌کند. روی کاغذ، پیشرفت آشکاری در این ‌کارت‌ها نسبت به NVIDIA RTX 3090 نیست.

ADM GPU هرچند که در آخر کمپانی AMD از چند پردازنده گرافیکی قدرتمند 4K مخصوص بازی برخوردار است. و همراه با پردازنده های جذاب Zen 3 خود، باید یک دکل بازی حرفه‌ای نیز ایجاد کنند. در همین حال، به نظر می رسد اینتل پس از اعلام اینکه عرضه تراشه های 7 نانومتری خود را تا سال 2022 به تأخیر می‌اندازد، عقب مانده است. و حتی اگر نسل جدید پردازنده های Rocket Lake اینتل برای گیمرها راضی کننده باشد، اما به نظر می‌رسد که اینتل در حال جنگیدن برای رسیدن به اوج خود پس از تولید نسل اول پردازنده های PCIe 4 است.

ارسال نظر