کشف ابرهای باران‌زا خارج از منظومه شمسی

ستاره شناسان موفق به کشف ابرهای باران‌زا در یک کوتوله قهوه‌ای خارج از منظومه شمسی شدند. این کوتوله یکی از سردترین ستارگان در نوع خود است.

کشف ابرهای باران‌زا خارج از منظومه شمسی

به گزارش کلیک، یک تیم به رهبری ستاره شناسان دانشگاه کالیفرنیا شواهدی مبنی بر ابرهای باران‌زا در خارج از منظومه شمسی پیداکرده‌اند. اندرو اسکیمر استادیار نجوم و فیزیک نجومی گفت "طیف ما نشان می‌دهد که WISE 0855 پوشیده از بخارآب و ابر است و ظاهر کلی آن به مشتری شباهت دارد."

WISE 0855 یک کوتوله قهوه‌ای است که ۷٫۲ سال نوری با زمین فاصله دارد و پنج برابر مشتری جرم دارد. دمای آن ۱۰ درجه فارنهایت است و اگر بخواهیم کمی غیرتخصصی بیان کنیم، این ستاره یکی از سردترین اجرام در نوع خود است. کوتوله‌های قهوه‌ای ستارگان کوچکی هستند که هنگام تشکیل شدنِ مرکزشان، به‌اندازه کافی داغ نمی‌شوند تا فرایند ذوب یا همجوشی هسته‌ای در آن‌ها به وجود آید.

طبق اظهارات UCSC مشاهدات قبلی این ستاره از سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که ممکن است ابرهای باران‌زا در اطراف آن وجود داشته باشند اما این حدس بر اساس داده‌های محدود فتومتریک(اندازه‌گیری درخشندگی نور) بود. در این مورد تیم کوتوله قهوه‌ای را با استفاده از تلسکوپ جمینی شمالی در هاوایی در طول ۱۳ شب و به مدت ۱۴ ساعت مشاهده کردند و توانستند اولین طیف این ستاره را اندازه‌گیری کنند. این تلسکوپ در بلندترین کوه هاوایی قرارگرفته است و بخار کمی برای تداخل در مشاهدات وجود دارد.

ارسال نظر