چگونه تصاویر دستکاری شده را از تصاویر واقعی تشخیص دهیم؟

رسانه کلیک – در ادامه شما را با روش‌هایی آشنا خواهیم کرد که می‌توانند در تشخیص تصاویر ساختگی از تصاویر واقعی به شما کمک کنند.

چگونه تصاویر دستکاری شده را از تصاویر واقعی تشخیص دهیم؟

تقریبا تمام تصاویر موجود در اینترنت به شکل‌های مختلف ویرایش شده‌اند که از میان این روش‌ها می‌توان به روش برش (crop)، استفاده از فیلترهای مختلف، فشرده‌سازی، اصلاح رنگ و سایر روش‌های که معمولا برای اصلاح نقایص تصویر به کار می‌روند و تغییری در ماهیت تصویر ایجاد نمی‌کنند، اشاره کرد؛ اما برخی از افراد سعی می‌کنند با بهره‌‌مندی از روش‌های متقاعد کننده، تصاویر ساختگی را به عنوان تصاویر واقعی جلوه دهند. معمولا افراد از این شیوه برای کلاه‌برداری یا القای یک باور و عقیده به فرد دیگری استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با روش‌هایی آشنا خواهیم کرد که می‌توانند در تشخیص تصاویر ساختگی از تصاویر واقعی به شما کمک کنند.

ویرایش ضعیف و غیرحرفه‌ای

برخی از ویرایشگران هنگام ویرایش تصاویر اشتباهات فاحشی انجام می‌دهند که به سادگی قابل تشخیص هستند. چنانچه احساس می‌کنید بخشی از تصویر تغییر داده شده است، کافی است اطراف آن را نگاه کنید، چنانچه متوجه شدید که اطراف آن بخش از تصویر، کشیده و یا کج شده است، بدون تردید آن بخش از تصویر دستکاری شده است.

در تصاویری که از اشخاص گرفته شده است، با نگاه کردن به اطراف دست‌ها، پاها و صورت اشخاص به‌‌راحتی می‌توانید متوجه شوید که برخی از بخش‌های تصویر مانند جواهرات شخص، لکه‌ها و خرابی‌های پوست صورت او به شکلی غیرحرفه‌ای پاک شده‌اند. البته تشخیص این موارد در تصاویری که دارای وضوح کمی هستند، کمی دشوارتر است. در ضمن تصاویر و یا فیلم‌هایی که کمی تار شده‌اند، هم ممکن است واقعی نباشند.

متفاوت بودن میزان نور تصویر در بخش‌های مختلف

چنانچه دو شخص در یک تصویر در کنار هم ایستاده باشند؛ اما میزان نور در بخشی از تصاویر با بخش دیگر تصویر تفاوت داشته باشد، احتمالا یکی از اشخاص پس از گرفتن تصویر و با استفاده از تکنیک‌های ویرایشی به تصویر اضافه شده است. در مورد اشیا نیز به همین صورت است؛ چنانچه میزان نور اطراف یک جسم، با میزان نور سایر بخش‌های تصاویر مطابقت نداشته باشد، به احتمال زیاد آن شی نیز با استفاده از تکنیک‌های ویرایشی به تصویر اضافه شده است.

شباهت زیاد چندین پیکسل

چنانچه تصویر شما دربردارنده آسمان آبی روشن باشد و پیکسل‌های آبی قرار گرفته در کنار یکدیگر به میزان بسیار کمی از یکدیگر تفاوت داشته باشند، می‌توان گفت که آن تصویر ساختگی و ویرایش شده است. امکان جایگزینی پیکسل‌ها توسط قلموی (brush) رنگ آبی در نرم‌افزار paint وجود دارد و علاوه بر این، امکان استفاده از ابزار brush یا clone در فوتوشاپ بسته به استفاده از پیکسل‌های مشابه برای بازسازی هر قسمتی از تصویر که در حال رنگ‌آمیزی یا بازسازی آن هستید، نیز وجود دارد.

در دنیای واقعی رنگ هیچ چیزی کاملا یکنواخت نیست و چنانچه در تصویر متوجه وجود چندین پیکسل شبیه به هم در کنار یکدیگر شدید، به احتمال زیاد آن تصویر ساختگی و ویرایش شده است. چنانچه تصاویر به صورت حرفه‌ای بازسازی نشده باشد، بخش‌های مختلف تکراری مانند ابرها زیاد به چشم می‌خورند و حتی ممکن است انگشتان دست فرد نیز به صورت تکراری در دست ایجاد شوند که بدترین حالت ممکن است.

بررسی اطلاعات EXIF

ممکن است فردی به دقت به یک تصویر نگاه کند؛ اما متوجه هیچ گونه تغییر یا ویرایشی در آن نشود. حتی در این صورت هم نمی‌توان گفت که تصویر واقعی است و باز هم احتمال ساختگی بودن آن وجود دارد. زمانی که فرد متوجه هیچ‌گونه تغییر یا ویرایشی در عکس نشد، باید اطلاعات EXIF تصویر را هم بررسی کند. اطلاعات EXIF اطلاعاتی هستند که در هنگام گرفتن عکس در آن ذخیره می‌شوند.

دوربین‌ها اطلاعات EXIF را بسته به مدل و شرکت سازنده خود و تنظیمات مورد استفاده برای گرفتن عکس (که شامل ایزو، فوکوس و سرعت شاتر می‌شود)، به شیوه‌ای متفاوت ذخیره می کنند. ممکن است این اطلاعات در هنگام ویرایش و یا کپی کردن عکس دچار تغییر شوند و اطلاعاتی به آن‌ها اضافه و یا از آن‌ها کم شود. عدم وجود این اطلاعات در عکس به معنای حذف کامل آن‌ها است. عدم دسترسی به اطلاعات EXIF، تشخیص منبع عکس و تایید اعتبار آن‌ را دشوار می‌کند. چنانچه فردی تلاش کرد یک تصویر ساختگی فاقد اطلاعات EXIF را به عنوان یک تصویر واقعی جلوه دهد، حتما به منبع عکس توجه کنید.

شما می‌توانید از سایت‌هایی همانند Exifdata و Metapicz برای بررسی اطلاعات EXIF تصاویر خود استفاده کنید. چنانچه به اطلاعات EXIF یک تصویر شک کردید، باید به جای جستجو برای تاریخی که عکس گرفته شده است، به دنبال تاریخی باشید که تصویر در آن تغییر داده شده است.

ارسال نظر