حس لمس واقعی ربات ها به کمک پوست مصنوعی

محققین مدتهاست به‌دنبال ایجاد پوست مصنوعی هستند که قادر باشد فشار را همانند یک موجود زنده لمس کند و به ربات‌ها درتماس با دنیای اطراف کمک کند. مشکل این است که این "پوست هوشمند" انرژی و هزینه زیادی نیاز دارد اما ممکن است ربات‌ها به‌زودی به لطف یک گروه تحقیق که یک پوست ارزان‌تر و ساده‌تر ساخته‌اند، راه‌های کم هزینه و کم انرژی برای درک اطرافشان داشته باشند.

حس لمس واقعی ربات ها به کمک پوست مصنوعی

به گزارش کلیک، یک تیم چینی به رهبری مایوئی شی یک پوست مصنوعی ساخته است که خود به خود شارژ می‌شود. این پوست مصنوعی دارای سنسورهای پوشیدنی است که موقعیت تماس و فشار یک تماس را تعیین می‌کند. این ویژگی‌ها در زمینه پوست هوشمند چیز جدیدی نیستند. محققین کره جنوبی یک پوست ساخته‌اند که میزان رطوبت را تشخیص می‌دهد و دارپا(سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی) نیز برای ساله‌ها اسپانسر ساخت پوست هوشمند برای درک فشار به اندازه یک انگشت واقعی بوده است. اما این طراحی‌ها نیز گران و انرژی‌بر بوده‌اند. حساسیت بیشتر به معنی سیم، الکترود و هزینه بیشتر است. مایوئی شی و تیمش مدعی هستند پوست مصنوعی آن‌ها با دقت زیاد فشار و محل تماس را با پایانه‌های لمسی کمتر و انرژی کمتر تعیین می‌کند.

این پوست توسط توربو الکتریک انرژی می‌گیرد که از اصطکاک دو ماده به‌دست می‌آید و چهار الکترود نانوسیم نقره به این وسیله قادرند به دقت ۱٫۹ میلی‌متری دست یابند. طرح‌های دیگر نیاز به ۳۶ الکترود با حساسیت مشابه دارند. محققین می‌گویند علی‌رقم طراحی ساده آن، این پوست پلاستیکی فوق نازک می‌تواند حتی تماس کوچک یک زنبور را نیز حس کند. دوام این پوست می‌تواند تا ۳۰،۰۰۰ بار لمس با همان کیفیت ادامه یابد.

مجهز کردن ماشین‌ها با پوست مصنوعی حساسقدم منطقی بعدی برای درک و تعامل آن‌ها با دنیای واقعی است اما پوست هوشمند برای انسان‌ها نیز سودمند است. افراد ناتوان با استفاده از اندام‌های مصنوعی قادرند با محیط ارتباط برقرار کنند اما قادر به درک و لمس آن نیستند. پوشش دادن اندام‌های مصنوعی با یک پوست ساده و ارزان هوشمند می‌تواند به حس لامسه افراد کمک کند.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر