چرا نباید آیفون X بخریم؟

رسانه کلیک - اپل سرانجام در تاریخ ۱۳ سپتامبر از گوشی جدید خود، آیفون ایکس رونمایی کرد. در این مقاله دلایل برتری گوشی های دیگر در مقایسه با آیفون X تشریح شده است.

چرا نباید آیفون X بخریم؟

رسانه کلیک پیش‌تر مطلبی منتشر کرد مبنی بر اینکه چرا باید آیفون X بخریم؟ حالا در این مقاله قصد داریم به ضعف های این دستگاه نگاهی بیاندازیم و اگر شما تصمیم به خرید این گوشی گرفته اید، بهتر است صبر کنید و کمی بیشتر فکر کنید.

نداشتن ویژگی جدید

آیفون ایکس

آیفون ایکس با آخرین تکنولوژی ساخته شده است. دوربین دوگانه در پشت، صفحه نمایش بدون حاشیه، یک چیپست قدرتمند و همچنین از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند.

مشکل اینجاست که این ها واقعا چیزهای جدیدی نیست، چون در حال حاضر در تعدادی از گوشی های هوشمند اندرویدی حضور دارند. حقیقت این است که آیفون ایکس فاقد حداقل یک ویژگی منحصر به فرد است که آن را از دیگر گوشی ها جدا کند.

فقط به دنیای اندروید نگاه کنید، سامسونگ Galaxy S8 دارای صفحه نمایش منحنی است، سامسونگ Note 8 به قلم S مجهز شده است، OnePlus 5 قابلیت دش شارژ (Dash Charge) دارد. این ویژگی ها باعث می شود که دستگاه ها برتری رقابتی خود را در اختیار داشته باشند و واقعا می توانند بر تصمیم های خرید مشتریان تاثیر بگذارند. این چیزی است که اپل فاقد ان است چون واقعا هیچ ویژگی جدیدی در آیفون ایکس وجود ندارد و نمی تواند از بقیه جدا شود. به نظر می رسد اپل در نوآوری متوقف شده و فقط به دنبال روندهایی است که در بازار ایجاد شده.

مطمئنا اپل فروش گوشی های خود را با توجه به طرفداران وفادار خود انجام می دهد، و من مطمئن هستم که آیفون ایکس در زمان سفارش گیری خیلی سریع فروخته می شود، اما این کار برای همیشه ادامه نخواهد یافت. اپل برای حفظ موقعیت بازار خود، باید بازی خود را تسریع کند و گوشی های خودش را به قطعات و ویژگی هایی که قبلا ندیده ایم مجهز کند.

قیمت

همه ما می دانیم که ۱۰۰۰ دلار پول زیادی برای خرید یک گوشی است که قرار است در جیب شما قرار داشته باشد. درست است که آیفون ایکس به قطعات پیشرفته تجهیز شده است مانند پردازنده A11 اما ۱۰۰۰ دلار است، در حالی که رقبا نمایش مشابهی با قیمت پایین تر دارند. این قیمت به آسانی بیشتر هم می شود، اگر Apple Care و هدفون بخرید یا بخواهید حافظه ذخیره سازی بیشتری در اختیار داشته باشید.

آیفون ایکس گران ترین آیفون تا به امروز است و توجیه قیمت بالای آن غیر ممکن است. چیزی که در مورد ایفون ایکس جلب توجه می کند، این است که قیمت آیفون جدید احتمالا کاهش نخواهد یافت تا زمانی که جانشین آن اعلام شود. به نظرمن قیمت آیفون ایکس خیلی زیاد است، به ویژه هنگامی که شما می توانید یک دستگاه اندرویدی را با مشخصات فنی بهتر و در عین حال با قیمت کمتری دریافت کنید.

گوشی های Galaxy S8 و S8 Plus در ابتدا با قیمت های ۷۲۴ دلار و ۸۲۴ دلار خرده فروشی شد و LG G6 با قیمت ۵۹۹ دلار عرضه شد. در نظر داشته باشید که این گوشی ها دارای مشخصه های بالایی هستند، مثل مقاوم در برابر آب، صفحه نمایش بدون حاشیه و... دقیقا همان مشخصاتی که آیفون ایکس دارد.

این دستگاه در بازار ایران با قیمت نجومی ۱۳ میلیون تومانی به فروش می رسد، آن هم زمانی که قیمت تمام شده برای ساخت این گوشی تنها ۴۱۲ دلار بوده است.

حافظه ذخیره سازی

هر چند نسخه های ۶۴ گیگ و ۲۵۶ گیگ آیفون ایکس اپل بهتر از مدل های قبلی ایفون است اما کافی نیست، مطمئنا یک گوشی ۱۰۰۰ دلاری که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده باید حافظه ذخیره سازی بیشتری نسبت به حافظه ی آی پدی که ۱۰ سال پیش عرضه شده، داشته باشد. آی پد کلاسیک که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد ۸۰ گیگ داشت.

اپل فکر می کند شما نیاز به ذخیره سازی کمتر در گوشی دارید. با وجود این که عکس های ۱۲ مگاپیکسلی می گیرد، برنامه های ۴K پخش می کند، برنامه های واقعیت افزوده اجرا می کند، فیلم های HD پخش می کند، با همه این قابلیت ها اما باز هم اپل فکر می کند شما نیاز به ذخیره سازی کمتر در گوشی دارید.

آیفون ایکس فیلم هایی با کیفیت عالی تولید می کند، اما وضعیت ذخیره سازی آن نقطه ضعفی بزرگ در مقابل آن محسوب می شود.

صفحه نمایش و روشنایی

آیفون ایکس

افرادی که در این مدت از آیفون ایکس استفاده کرده اند، می گویند صفحه نمایش روشن نیست. در مقایسه با Galaxy note 8 یا ایفون ۷، روشنایی ایفون ایکس زیاد به نظر نمی رسد.

با این که اپل از پنل های Super AMOLED در آیفون ایکس استفاده کرده اما باز هم جذابیت خودش را ندارد. تراکم پیکسلی ایفون ایکس ۴۴۸ پیکسل در هر اینچ است، در صورتی که Note 8 دارای رزولوشن QHD است که تراکم بیشتری را ارائه می دهد.

حالا بیایید نگاهی به طراحی ایفون ایکس بیاندازیم. هیچ کسی گوشی هوشمند زشت نمی خواهد. آیفون ایکس زشت نیست، اما خوش قیافه هم نیست. طراحی کلی دستگاه را می توان نرمال توصیف کرد. اولین چیزی که با آن مواجه هستیم، دوربین وسنسورهایی است که در بالای صفحه قرار دارند. من ترجیح می دهم تا کمی بالای صفحه حاشیه داشته باشد درست مانند Note 8 یا V30، که به نظر من خیلی شیک تر است. واقعا چیزهای بدی در جلوی ایفون ایکس وجود ندارد اما به نظر من صفحه نمایش کامل مستطیلی باعث می شود گوشی بزرگ تر به نظر برسد.

البته این سلیقه ای است، به این معنی که ما همه نظرات متفاوت درباره این موضوع داریم. من نظر خودم را به شما تحمیل نمی کنم، و مطمئن هستم که بسیاری از شما ظاهر دستگاه را دوست دارید و آن را عالی می دانید. همانطور که قبلا گفته شد این دستگاه زشت نیست اما قطعا خیره کننده هم به نظر نمی رسد تا من را متقاعد کند.

Face ID

استراتژی کسب و کار اپل کمی عجیب و غریب است. به جای افزودن ویژگی های جدید به دستگاه های خود، این شرکت در واقع آن ها را از بین می برد. سال گذشته اپل جک هدفون را از گوشی های خود حذف کرد، حالا غول تکنولوژی اقدام به حذف حسگر انگشت از روی گوشی جدیدش کرده است.

دکمه هوم یا حسگر اثر انگشت در ایفون ایکس وجود ندارد. اپل در آیفون ایکس حسگر اثر انگشت را حذف و سیستم تشخیص چهره را برای قفل صفحه نمایش جایگزین آن کرده است. باز کردن قفل گوشی، مستلزم نگاه مستقیم و دقیقا روبه رو به دوربین است، مگر این که شما بخواهید از طریق پین کد آن را باز کنید. برخی از کاربران استفاده از Face ID را نمی پسندند چون اعتقاد دارند کار با آن آسان نیست.

اپل بیان کرد Face ID ایمن تر از حسگر انگشت است. مشکل اینجا این است که ما تاکنون شاهد تشخیص چهره چند گوشی هوشمند هستیم و هنوز ثابت نشده که فناوری تشخیص چهره امن است. پیش از این Galaxy S8 در تشخیص چهره فریب خورد و قفل گوشی با نشان دادن عکس صاحب گوشی باز شد. اپل ادعا می کند که این اتفاق در Face ID نمی افتد و Face ID درست عمل می کند و احتمال این که فرد دیگری بتواند گوشی شما را باز کند یک در یک میلیون است.

در ویدیو زیر Face ID را با دو برادر دوقلو امتحان کردند که Face ID شکست خورد.

تشخیص صورت آن نیز قابل اعتماد نیست، همانطور که در روز معرفی آیفون ایکس مشاهده کردید Face ID دو بار شکست خورد.

در زیر نظر نویسندگان نشریات مختلف را در مورد Face ID می‌توانید بخوانید:

اسکات اشتین از سی نت: Face ID بیشتر مواقع چهره من را تشخیص داد، اما گاهی اوقات درست عمل نکرد.

جوفری فولر از واشنگتن پست: فیس‌آی‌دی، ۹ بار از ۱۰ بار درست عمل کرد؛ در تاریکی و در زمانی که عینک داشتم چهره من را تشخیص داد؛ اما زمانی که ریش قلابی گذاشتم، در شناسایی من موفق نبود.

دیوید فیلان از دی ایندپندنت: صد درصد قابل اعتماد است؟ خیر، اما عملکرد آن تقریبا بی‌نقص است. تنها زمانی که کار نکرد، موقعی بود که به‌صورت افقی روی میز بود و من به میز تکیه داده بودم. Face ID برای اینکه درست عمل کند، نیاز دارد چشم‌ها، بینی و دهان شما را ببیند.

جولیان چوکاتو از دیجیتال ترندز: اکثر اوقات خوب کار می‌کند، اما هنوز به اندازه اثر انگشت (Touch ID) که به شما اجازه می‌دهد به محض اینکه گوشی خود را از جیب بیرون می‌آورید قفل آن را باز کنید؛ سریع و قابل اعتماد نیست. در مواردی، چهره را تشخیص نمی‌دهد و ما را مجبور به استفاده از رمز عبور یا دوباره امتحان کردن آن می‌کند. اینکه حتی بعد از باز کردن گوشی توسط Face ID دوباره لازم است برای فعال کردن کامل گوشی از پایین صفحه تا بالا بکشید، آزاردهنده‌ است.

واقعا چگونه فناوری تشخیص چهره اپل درست کار خواهد کرد زمانی که شما یک کلاه، یک عینک آفتابی و یک ریش گذاشته اید؟ آیا Face ID باز هم درست کار خواهد کرد؟ من شک و تردید دارم اما قضاوت نمی کنم تا زمانی که خودم آن را امتحان کنم.

اجبار به خرید لوازم جانبی

آیفون ایکس

اپل در آیفون ایکس شما را مجبور می کند تا برای استفاده بهتر از گوشی لوازم جدیدی بخرید. خبر خوب این است که آیفون ایکس قابلیت شارژ سریع دارد، خبر بد: شما مجبورید برای استفاده از آن یک کابل و یک شارژر اضافی بخرید که قیمت آن ۸۵ دلار ناقابل است. همچنین برای شارژ بی سیم شما باید یک پد Air Power بخرید. یا برای متصل کردن ایفون ایکس به مک بوک شما باید یک کابل یا اداپتور جدید بخرید. یا هدفون درآیفون ایکس به عنوان لوازم جانبی محسوب نمی شود و اگر هدفون می خواهید باید آن را بخرید.

انتقال فایل

مشکل انتقال فایل ها بین آیفون ایکس/ ۸ و کامپیوتر وجود دارد. اپل انتقال مستقیم فایل ها را بین آیفون و کامپیوتر دشوار می کند، مگر این که به iTunes متکی باشید و از آن استفاده کنید. این مشکل در گوشی های دیگر ایفون مثل ۶/۶S/7 وجود دارد.

باتری

آیفون ایکس

تخلیه سریع باتری همیشه یکی از اشکالات آیفون است که آیفون ایکس از این مشکل مستثنا نیست.
حتی با وجود این که آیفون ایکس دارای عمر باتری طولانی تر است اما برخی از کاربران گزارش داده اند زمانی که ۳۰% از باتری باقی مانده شارژ آن از بین می رود و تمام می شود. علاوه بر این باتری غیر قابل تعویض یکی دیگر از معایب آن است، بدین معنی که شما نمی توانید باتری آن را تعویض کنید، حتی زمانی که با آن مشکل دارید.

آیفون ایکس می‌توانست ارزان‌تر باشد

ما قصد نداریم بگوییم آیفون ایکس گوشی بدی است. همه ما در تلاش برای گفتن این هستیم که پولی که در مقابل آیفون ایکس پرداخت می کنید به اندازه قیمت واقعی آن نیست و در این قیمت ارزشی برای خرید ندارد. برای اپل، آیفون یک کسب و کار است. این همه آیفون هایی را که می سازد به فروش می رساند به طوری که می توان گفت اپل می تواند آیفون های جدیدش را با هر قیمتی که می خواهد عرضه کند. تاکنون ما شاهد آن هستیم که مصرف کنندگان حاضر به پرداخت زیادی برای ایفون هستند. در حالی قیمت آن خیلی کمتر از این است، اپل باید این را درک کند.

حجم ویدیو: 3.94M | مدت زمان ویدیو: 00:01:52 | دانلود ویدیو
ارسال نظر