تولید باتری های شارژی خودرو توسط چینی ها در آمریکا

خارج از دیترویت، یک شرکت چینی به سرعت در حال تولید باتری­های یون لیتیوم برای بیش از 30،000 وسیله­ نقلیه در سال جاری است.

تولید باتری های شارژی خودرو توسط چینی ها در آمریکا

به گزارش کلیک، این کارخانه که با مساحت 200،000 فوت مربع، در لیونیا، میشیگان واقع شده و برای ساختن نوارهای VHS بهره ­برداری می شود، تنها 24 نفر در هر شیفت فعالیت می کنند. عملیات به تعداد افراد زیادی نیاز ندارد؛ باتری­ها واکنش خوبی به رطوبت نشان نمی ­دهند و پایین نگه­داشتن رطوبت با تعداد افراد کمتر راحت­تر است. بسیاری از مدل­های با ولتاژ بالا برای اتومبیل­ ها و اتوبوس­ های چینی و ولتاژ پایین برای فرستادن به اروپا هستند.

نکته­ قابل توجه: این شرکت سیستم 123A دارد، که یک نمونه­ از برنامه­ وام دوران تحرک در دولت اوباما برای وسایل نقلیه الکتریکی است. زمانی که کارخانه­ لیونیا در سال 2010 افتتاح شد، رئيس جمهور اوباما تلفنی به کارگران مونتاژ گفت: "این ایجاد یک صنعت جدید در آمریکا برای نسل بعدی اتومبیل­ ها مهم است. کاری که شما انجام می ­دهید به قدرت گرفتن اقتصاد آمریکا را برای سال ­های آینده کمک خواهد کرد."

اما در سال 2012، پس از دو سال ضرر و زیان، A123 برای حفاظت از ورشکستگی بایگانی و به دنبال یک خریدار گشت.

بهترین پیشنهاد از بخش گروه وانژانگ کنگلومرای چینی از ایالات متحده شد، که وعده داد عملیات آمریکا تعطیل نشود. وانژانگ شانس بهتری دارد. در این سال، جیسون فروسیر ، مدیر اجرایی A123 می­ گوید، درآمد 300 میلیون دلار خواهد شد و این شرکت برای اولین بار بی سود و زیان خواهد شد.

A123 در نظر دارد در طول چهار سال آینده 800 میلیون دلار برای گسترش کارخانه ­های خود در شمال آمریکا و چین و ساخت کارخانه در اروپا سرمایه­ گذاری کند.

این شرکت یک رقیب جدی برای پاناسونیک، تامین انرژی وسایل نقلیه، و یا LG نیست، اما یک پیشرو در بازار در حال ظهور برای سخت­ افزارهای ولتاژ پایین است. A123 یکی از نمونه های اولیه از یک سرمایه گذاری موفق چینی در امریکا است.

در ابتدا، استاد MIT از بنیان گذاران A123 در سال 2001 استفاده از پودرهای الکترودی خیلی ریز که امن­تر و قوی­تر از بقیه بودند را توسعه داد.

فروسیر که در صنعت تغذیه­ خودرو تجربه داشته و در سال 2009 برای اجرای کسب و کار خودرو درA123 استخدام شد می گوید: "بهترین چیزی که برای A123 اتفاق افتاد، بحران اقتصادی آمریکا بود"

برای کاهش نیاز به واردات نفت و انتشار کربن و بهبود رشد کار دولت اوباما 1 میلیون اتومبیل برقی در جاده­ های آمریکا در سال 2015 درخواست کرد.

وزارت انرژی ایالات متحده، 249 میلیون دلار کمک مالی به A123 برای ساخت کارخانه­ های باتری اعطا کرد. A123 برای پرداخت سهم خود، 100 میلیون دلار از سرمایه گذاران از جمله جنرال الکتریک و کوالکام دریافت کرده است. در آن زمان جنیفر گرانهلم، فرماندار میشیگان، این شرکت را با 100 میلیون دلار معافیت مالیاتی به لیونیا جلب کرد. پس از افزایش 380 میلیون دلاری در عرضه عمومی اولیه در پاییز سال 2009، A123 بیش از 2 میلیارد دلار ارزش کاغذی داشت، اما عملیات خودروی آن به طور عمده از توافق باتری سازی برای کرایسلر تشکیل می ­شد. مشکلات خود کرایسلر معامله را سر به نیست کرد. فروسیر می­ گوید: "در حال حاضر ما این کارخانه ­های بزرگ و بسیاری از انتظارات را داریم، اما ما نیاز به یک مشتری داریم. "او با یکی دیگر از شرکت­ های دولت فدرال، فیسکر، که برای شروع تولید 100،000 دلار پلاگین هیبریدی کراما عجله داشت، معامله کرد. متاسفانه کراما برای A123 بد بود. فیسکر نمی­ توانست به برنامه­ خود ادامه دهد و باتری A123 در طول آزمایش گزارش­ های مصرف­ کنندگان شکست خورد. A123 در اکتبر 2012 در حالی که دچار کمبود نقدینگی بود، اعلام ورشکستگی و برای باتری ­ها فراخوان صادر کرد.

وانژانگ با پرداخت 257 میلیون دلار این شرکت را در اوایل سال 2013 خریداری کرد. وانژانگ در ایالات متحده از سال 1994 فعالیت می ­کند. وانژانگ بیش از 20 شرکت، که بسیاری از آن­ ها توقیف شده بودند را خریداری و آن ها را به عنوان یک شرکت سهام خصوصی مدیریت می ­کند.

فروسیر مسئول A123 برای اداره هزینه­ ها بود. در آن زمان، A123، حدود 500 کارمند آمریکایی داشت.

در میان مرگ و تولد دوباره A123، این شرکت قراردادهای بزرگ آمریکا برای وسایل نقلیه الکتریکی را از دست داد. LG، باتری­ های جنرال موتورز و اتومبیل های برقی فورد، و تسلا با علامت پاناسونیک را تامین می ­کرد. بنابراین A123 باید بر روی باتری های ولتاژ کم که در ماشین­های اسپرت بسیار سبک وزن، استفاده می ­شوند تمرکز کند. در میان اولین مشتریانش مک لارن بود. دیگران در حال حاضر عبارتند از فراری و دایملر، که از باتری­­ها، در خودروهای هیبریدی استفاده می­ کنند.

دین فرانکل، یک تحلیلگر در موسسه­ تحقیقاتی لوکس می­ گوید: برای خودروسازانی که به دنبال افزایش استانداردهای اقتصاد سوخت دولت های مختلف هستند، باتری A123 می تواند مصرف سوخت یک وسیله نقلیه را از 3 درصد به 5 درصد کاهش دهد.

باتری­ های سربی اسیدی هنوز هم بر بازار باتری مسلط هستند، به این دلیل که مدل­ های لیتیومی یونی به طور معمول به خوبی در هوای سرد کار نمی­ کنند.

در ماه آوریل A123، آلترافسفات را معرفی کرد، یک مدل لیتیومی کم ولتاژ که می ­تواند قدرت بیشتری در دمای پایین تر نسبت به مدل­های اسیدی سربی داشته باشد، دمای پایین­تر از -30 درجه­ سلسیوس.

فرانکل می ­گوید: A123، یک موقعیت خوب برای گذر کسب و کار از سازندگان باتری­ های اسیدی سربی و بستن قرارداد با سازندگان میکروهایبریدها است. اتومبیل­ های کوچک که موتورهای خود را هنگامی که در تقاطع متوقف می ­شوند خاموش می کنند و از باتری­ های الکتریکی برای شروع حرکت موتورها، هنگامی که چراغ سبز رنگ می ­شود استفاده می ­کنند.

فرانکل اشاره می­ کند که این بازار می تواند از 1.4 میلیارد دلار در سال 2015، به 2 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یابد.

در حال حاضر، بزرگترین سفارشات A123، از چین است که باتری­ های با ولتاژ بالا به خودروسازان چری و شانگهای خودرو و تیانجین سنترول، سازنده­ی اتوبوس عرضه ­می ­کند.

برخی از این معاملات به قبل از خرید وانژانگ برمی­ گردد، در حال حاضر مالکیت در شرایط برنده شدن کسب و کار و همکاری با دولت چین یک مزیت است.

از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است، همه چیز کمی عجیب است. کمیته ملی جمهوری خواهان، سند اطلاعاتی مربوط به خرید وانژانگ از A123 را بایگانی کرده و می­ گوید به دنبال افشای هر گونه دخالت در معامله توسط حزب دموکرات پیشتاز هیلاری کلینتون است. کمپین کلینتون نظری نداده است.

کمی باعث تعجب است که نام وانژانگ جایی در لیوونی A123 دیده نمی ­شود.

جف کسن، معاون رئيس جمهور برای استراتژی شرکت می گوید: " شما نمی ­دانید که آن یک شرکت چینی است"." ما آن را پنهان نمی ­کنیم، اما آن را ارتقا نمی ­دهیم"

سخن آخر: وانژانگ، A123 را با کاهش هزینه­ ها و استفاده از صدها میلیون دلار سرمایه­­ی آمریکا نجات داده است.

ارسال نظر