کشف جدید برای شناسایی افراد حتی ۲۵۰ سال پس از مرگ

دانشمندان در کشفی جدید موفق به شناسایی نشانگرهای منحصر به فرد پروتئین در مو شدند که می‌تواند در کنار مشخصه‌های دی‌ان‌ای برای شناسایی هویت انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

کشف جدید برای شناسایی افراد حتی ۲۵۰ سال پس از مرگ

به گزارش کلیک، تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای معمولا برای شناسایی افراد در علم پزشکی قانونی و باستان شناسی استفاده می‌شود زیرا دی‌ان‌ای در هر انسانی منحصر به فرد است.

براساس خبری که در نشریه دیلی میل منتشر شد، محققان کشف کردند که از آنجایی که پروتئین‌های مو در دی‌ان‌ای از ثبات و پایداری بیشتری برخوردار هستند، از این روش می‌توانند برای شناسایی انسان‌های باستانی و حل رمز و رازهایی که در گذشته به دست فراموشی سپرده شده‌است استفاده کرد.ولی دی‌ان‌ای به راحتی تخریب می‌شود و این منجر می شود که این روش عملا در دراز مدت بی‌فایده و ناکارآمد است.

یک تیم به رهبری "گلندن پارکر" از آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا، در تلاش برای غلبه بر این مشکل دست به تحقیقاتی زدند که آیا می‌توان از پروتئین موجود در موی انسان به ابزاری سدت یافتکه به شناسایی افراد بینجامد یا خیر؟

خلاصه‌ای از این پژوهش که در Plos One به چاپ رسیده است بدین شرح است: محققان در راستای این پژوهش بدن چند انسان مومیایی شده را مورد بررسی قرار دادند که همگی در حدود ۲۵۰ سال سن داشتند.در آزمایشات مشخص شد که پروتئین‌های موجود در موی این انسان‌ها با گذشت این همه سال هنوز تخریب نشده و همچنان پایدار هستند.آنها این نمونه‌ها را همراه با نمونه موی ۷۶ انسان اروپایی، آمریکایی و آفریقایی تبار مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

سرانجام این تیم در مجموع موفق به یافتن ۱۸۵ نشانگر پروتئین مو شدند، که به باور آنها امکان دارد برای ارائه یک الگوی منحصر به فرد برای یک فرد و اینکه بتوان آن فرد را در میان جمعیت یک میلیونی تشخیص داد، کافی باشد.

این روش جدید می‌تواند در کمک به کارکنان پزشکی قانونی برای یافتن سرنخ‌هایی که منجر به دستگیری مجرمان شود، موثر باشد همچنین به باستان شناسان برای شناسایی داستان‌های پر رمز و رازی که از گذشته به جا مانده است کمک کند. باید منتظر ماند و دید با این روش پرده از چه اسراری از گذشتگان برداشته خواهدشد!

ارسال نظر