کاهش مصرف باتری گوشی با سبک جدید وبگردی

اکثر کاربران هر روز کم و بیش با گوشی‌های خود وب‌گردی می‌کنند و یا از اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ اما در حین انجام این کارها متوجه می‌شوند که شارژ باتری گوشی به میزان چشمگیری در حال کاهش است. مهندسان علوم کامپیوتری به تازگی ابزاری را طراحی کرده‌اند که می‌تواند به این مشکل عذاب آور خاتمه دهد.

کاهش مصرف باتری گوشی با سبک جدید وبگردی

به گزارش کلیک، استفاده از اینترنت همراه بر روی گوشی‌های موبایل به شدت در حال افزایش است به طوری که طبق گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۱۵، تخمین زده است ۵۰ درصد ترافیک استفاده از اینترنت مربوط به استفاده از اینترنت همراه در گوشی‌ها است و حتی برخی از متخصصان تخمین زده‌اند این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۹۰ درصد برسد. اما باید به یاد داشته باشید که تماشای آنلاین ویدیوها و همچنین استفاده از اپلیکیشن‌هایی که از GPS استفاده می‌کنند، می‌تواند مصرف باتری را به شدت افزایش دهد. مهندسان دانشگاه تگزاس به تازگی ابزار آنلاینی را طراحی کرده‌اند که این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند که میزان انرژی مصرفی اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مورد استفاده خود را کنترل کنند و مدعی شده‌اند که این ابزار می‌تواند تا ۴۰ درصد در مصرف میزان باتری صرفه جویی کند

این محققان پروژه‌های تحقیقاتی خود را در کنفرانس طراحی و اجرای زبان برنامه نویسی که در هفته قبل برگزارشدند، ارائه دادند. اگر چه این ابزار آنلاین که محققان آن را GreenWeb نامیده‌اند، برای استفاده توسعه دهندگان طراحی شده است، اما در واقع این کاربران هستند که به طور واقعی از آن بهره‌مند می‌شوند. یکی از سرپرستان این تحقیق به بیان این مطلب پرداخت که حتی در صورتی که توسعه دهندگان بخواهند انرژی را ذخیره کنند، توانایی کنترل آن را ندارد و ابزاری برای این کار در دست ندارند.

در حال حاضر اکثر کاربران می‌دانند که وب‌گردی و استفاده از برخی از اپلیکیشن‌ها به شدت مصرف باتری را افزایش می‌دهد و اصلا چنین چیزی را دوست ندارند. تحلیلگران در یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۲ دریافتند که ۵۵ درصد کاربران اپلیکیشنی که شارژ باتری را به میزان زیادی مصرف می‌کند، حذف می‌کنند.

GreenWeb مجموعه‌ای از افزونه‌ها است که مختص گوگل کروم است و برای فعالیت به صورت واحد با زبان‌های پایه برنامه نویسی یعنی HTML ،CSS و Javascript که برنامه نویسان از آن‌ها برای کدنویسی اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها استفاده می‌کنند، طراحی شده است. هنگامی که توسعه دهندگان در حال کدنویسی هستند، GreenWeb فعالیت‌هایی را که ممکن است انجام آن‌ها بیشتر طول بکشد، مشخص می‌کند. ممکن است این فعالیت‌ها باعث مصرف انرژی بیشتر و در نهایت افزایش مصرف باتری شوند. این ابزار آنلاین می‌تواند روش‌های جدید کدنویسی را به منظور بهینه‌تر شدن مصرف انرژی در اختیار توسعه دهندگان قرار دهد.

محققان برای بررسی و آزمایش GreenWeb، کدهای جدید را در ۱۲ اپلیکیشن تجاری و وب‌گردی که شامل اپلیکیشن‌های رسمی بی بی سی، آمازون، MSN و گوگل می‌شد، به کار گرفتند و آن‌ها در گوشی‌های اندرویدی اجرا کردند. آن‌ها مصرف باتری این اپلیکیشن‌ها را قبل و بعد از به کار گیری کد جدید، مورد مقایسه قرار دادند. آن‌ها دریافتند اپلیکیشن‌هایی که در آن‌ها از کدهای GreenWeb استفاده شده است، باعث صرفه جویی ۳۰ تا ۶۶ درصد مصرف باتری می‌شوند. محققان با توجه به میزان استفاده از اینترنت همراه در گوشی‌ها، پیش‌بینی کرده‌اند که GreenWeb می‌تواند ۲۰ تا ۴۰ درصد می‌تواند مصرف باتری را کاهش دهد. در صورتی که توسعه دهندگان مصرف انرژی اپلیکیشن‌ها را بهینه‌ کنند، مصرف باتری به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

محققان در مورد اینکه کاربران برای داشتن شارژ بیشتر باتری، عملکرد یک اپلیکیشن را قربانی مصرف بهینه انرژی می‌کنند، تردیدی ندارد؛ اما این موضوع را هم می دانند که ممکن است اپلیکیشن‌هایی که از کدهای GreenWeb استفاده می‌کنند، در جلب رضایت کاربر با مشکل مواجه شوند.

یکی از سرپرستان پروژه تحقیقاتی طی انتشار بیانیه‌ای در یکی از روزنامه‌ها، افراد علاقه مند را، به بحث و گفتگو در مورد وب گردی و میزان مصرف انرژی در سایت WattWiseWeb.org دعوت کرد و به بیان این مطلب پرداخت با وجود اینکه اعضای گروه تحقیقاتی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها را در کنار هم جمع آوری کرده‌اند، اما در اصل کاربران باید راه حل‌های نهایی را ارائه دهند.

اعضای تیم تحقیقاتی قصد دارند که GreenWeb را توسعه دهند و آن را به منظور بهینه کردن مصرف سایت‌ها، در اختیار شرکت‌های بزرگ آنلاین همانند مایکروسافت و گوگل قرار دهند. سرپرست تحقیقاتی تیم معتقد است در صورتی که آموزش‌های لازم در اختیار توسعه دهندگان قرار داده شود، آن‌ها متمایل به استفاده از آن خواهند شد. وی درباره این موضوع گفت: ما باید فعالیت‌های لازم و نتایج حاصل از این فعالیت‌ها را برای توسعه دهندگان توضیح دهیم و هیچ مانغ فنی در این میان وجود ندارد.

ارسال نظر