چه مشکلاتی بر سر راه طرح رجیستری تلفن همراه وجود دارد؟

رسانه کلیک - کمیل اکبرنژاد، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف ایران و عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران گفت: با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه شرکت‌های قانونی باید گوشی های همراه را وارد کشور کرده و به بازار عرضه کنند.

چه مشکلاتی بر سر راه طرح رجیستری تلفن همراه وجود دارد؟

به گزارش کلیک ؛ به نقل از تی نیوز، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف ایران با اشاره به مشکلات اجرایی شدن طرح رجیستری تلفن همراه اظهار داشت: از آنجایی که واردکنندگان مجاز تلفن همراه ظرفیت وارد کردن نیاز کشور را ندارند بنابراین، این امر مانعی بر سر اجرای طرح رجیستری تلفن همراه است، از سوی دیگر به احتمال زیاد یکسری تلفن همراه خاص دچار مردگی نوع مدل شده و در بازار نایاب می‌شوند.

کاهش تشریفات مانع مردگی مدل‌ها

افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و سیم کارت نیز گفت: وقتی برای اجرای یک طرح رجیستری تلفن همراه تمام جوانب و پیش‌بینی‌های لازم در نظر گرفته نشود با وجود اجرای طرح، تغییرات مثبتی ایجاد نمی‌شود. بنابراین باید سریعتر کمبودهای اجرای طرح دیده شود تا از مشکلات ناشی از آن در بازار جلوگیری کرد.

فروتن افزود: اگر اکنون بحث عرضه و تقاضا، تأمین مالی و مردگی مدل در بازار مطرح شده به‌دلیل نبود هماهنگی بین نهادهای زیرساختی است. باید عملیات‌ها در نهادهای مرتبط تسریع و محصول بسرعت وارد بازار شود، چرا که اگر تشریفات ترخیص کالا به کندی پیش رود، قطعاً مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. به عبارتی وقتی مدل‌هایی که وارد کشور می‌شود در گمرک بماند و ترخیص و وارد چرخه بازار و خرید و فروش نشود مردگی مدل ‌ها به وجود می‌آید پس اگر به‌دنبال بهبود شرایط و اینکه مشکلاتی از قبیل به وجود آمدن مردگی مدل‌ها نشویم باید به کارها سرعت ببخشیم و این کار تنها منوط به هماهنگ شدن دیگر نهادهای مرتبط با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است چرا که هماهنگ شدن نهادهای مربوطه مانند گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرای موفقیت‌آمیز طرح رجیستری را رقم می‌زند.

این فعال بازار در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات، در نظر گرفتن محدودیت برای واردات برندهای تلفن همراه است. اگر برای واردات تلفن همراه محدودیت برند در نظر گرفته نشود و شرکت‌ها بتوانند نمایندگی آن برند را اخذ کرده و محصولات بیشتری وارد کشور کنند، مشکلات بازار تلفن همراه کمتر می‌شود.

کنترل هوشمندانه بر عرضه و تقاضا

کمیل اکبرنژاد مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه ما موافق اجرای طرح رجیستری تلفن همراه و مبارزه با قاچاق کالا هستیم گفت: اما این کار باید از راه درست انجام شود. اکنون تعداد محدودی شرکت‌ به‌ صورت قانونی تلفن همراه وارد کشور می‌کنند، در نتیجه بسیاری از کسانی (حدود 100 تا 200 نفر) که تا پیش از این از مبادی غیرقانونی تلفن همراه وارد می‌کردند، سرمایه‌ای تأمین کرده‌اند. از سوی دیگر تعداد محدودی وارد‌ کننده نمی‌تواند نیاز بازار را که بسیار زیاد است تأمین کند، چرا که چنین گردش مالی وجود ندارد.

اکبرن‍ژاد عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی با بیان اینکه برای بحث قاچاق کالا تاکنون زیرساخت لازم برای برخورد وجود نداشته اما حالا با شکل‌گیری زیرساخت لازم می‌توان جلوی قاچاق را گرفت، افزود: با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه بحث عرضه و تقاضا در بازار به هم می‌ریزد از این‌رو باید کارگروهی متشکل از صنعت، معدن و تجارت، سازمان رگولاتوری و گمرک تشکیل و برای ثبات بازار عرضه و تقاضا تصمیم‌گیری شود. باید در این کارگروه میزان آمار گوشی‌های تلفن همراه مردم مشخص شود. از سوی دیگر باید مشخص شود که چه میزان از واردات به‌ صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، چه مقدار از نیاز بازار را واردکنندگان گوشی می‌توانند تأمین کنند. با مشخص شدن این موضوع‌ها می‌توان بر بحث عرضه و تقاضا کنترل دقیقی داشت.

اکبرنژاد گفت: در بحث واردات حد و اندازه کوچک را هم در نظر بگیرید و حساب و کتاب سرانگشتی کنید به تأمین مالی بالایی نیاز است بنابراین در رابطه با طرح رجیستری تلفن همراه باید سامانه کنترلی دقیقی راه‌اندازی شود چرا که اگر چرخه دچار خدشه شود مشکلات پیش می‌آید. چه بسا در گذشته نیز مشکلاتی وجود داشت ولی اکنون بیشتر آنها رفع شده یا در حال رفع است.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف ایران تأکید کرد مخالف اجرای طرح رجیستری تلفن همراه نیستیم ولی جدای بحث فنی، باید بازار را هم در نظر بگیریم تا بتوانیم کار را درست پیش ببریم بنابراین باید کنترل هوشمندانه بر عرضه و تقاضا صورت بگیرد.

افزایش واردکننده‌های قانونی تلفن همراه

محسن بهنامی یکی از واردکننده‌های تلفن همراه درباره اظهارات مطرح شده گفت: من تا حدودی با حرف‌های مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف ایران در خصوص طرح رجیستری تلفن همراه و مردگی مدل‌ها موافق هستم، چرا که وقتی وارد‌ کننده رسمی نتواند بموقع محصولات وارداتی خود را وارد بازار کند، چنین مشکلی نیز پیش خواهد آمد، چرا که آنقدر پروسه واردات از ثبت سفارش گرفته تا ترخیص کالا طولانی و زمان بر است که مردگی مدل‌ها هم پیش خواهد آمد.

بهنامی افزود: بحث استاندارد را مثال بزنم. مگر باید چندبار برای واردات برند و مدلی از تلفن همراه تأییدیه استاندارد گرفت؟ انجام این پروسه‌ها طولانی و گاهی نیز زائد است و زمانی که پروسه واردات طولانی باشد قطعاً مشکلات زیادی برای وارد‌کننده‌ها پیش می‌آید و کالایی که باید بموقع وارد بازار شود با تأخیر به بازار می‌آید از این‌رو برخی از مدل‌های خاص ممکن است دچار مردگی شوند.

این فعال بازار تلفن همراه درباره اینکه واردکنندگان رسمی نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند نیز گفت: در حال حاضر حدود 35 نماینده فعال رسمی در بازار تلفن همراه مشغول به فعالیت هستند که از نگاه من برای رقابتی شدن بیشتر بازار باید این نمایندگان رسمی چند برابر شود مثلاً اگر حدود 200 فعال به‌ صورت رسمی تلفن همراه را وارد کنند حتماً بازار با رقابت سالم، رشد بیشتری خواهد داشت.

بهنامی با بیان اینکه در اجرای طرح رجیستری تلفن همراه مدیران باید تمام جوانب از بحث عرضه و تقاضا تا بحث رقابتی بازار و... را در نظر بگیرند، گفت: اگرمتولیان قصد دارند واقعاً این طرح سریعتر اجرا شود باید تمام جوانب را در نظر بگیرند چون در حال حاضر این طرح تنها در بازار تب و تابی ایجاد کرده است که حاصل آن این شده است که همان تلفن همراهی که به صورت قاچاق وارد کشور شده، 10 درصد گران‌تر به فروش می‌رسد و به ضرر مصرف‌کننده تمام شده است.

اتحادیه، آماده اجرای طرح رجیستری

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه نیز گفت: اگر می‌خواهند مشکلات مطرح شده از سوی اتاق اصناف ایران مانند مردگی مدل حل شود و برخی مدل‌ها گران نشود باید زیرساخت را تکمیل کرده و موانع آن بخش را حل کنند چرا که بخش فروشندگان مشکلی با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه ندارند حتی اعلام آمادگی کرده‌اند که تمایل دارند کالای مرغوب از راه قانونی وارد کشور شده و به دست مصرف کننده برسد ولی باید بتوانند سقف و نیاز بازار را تأمین کنند از این‌رو باید برای این بخش نیز تصمیمات درستی بگیرند.

درستی افزود: انجمن فروشندگان تلفن همراه متشکل از 43 وارد‌ کننده قرار است نیاز بازار را تأمین کنند حال اگر مشکلی وجود دارد و فکر می‌کنند نمی‌شود نیاز بازار را تأمین کرد این موضوع نیز به زیرساخت نهادهای درگیر در کار (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صنعت و معدن و تجارت و گمرک) و برنامه‌ریزی آنها برمی‌گردد، بنابراین باید مسئولان مربوطه مشکلات زیرساختی را حل کنند. حال که وزارت ارتباطات به‌ دنبال اجرای طرح رجیستری تلفن همراه است، بخش فروشندگان نیز تابع است. بخش فروشندگان نیز دوست دارد بازار تلفن همراه از قاچاق 90 درصدی رهایی یافته و سود 2 هزار میلیارد تومانی عاید دولت شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه گفت: قاچاق، نظم بازار را به هم می‌ریزد و امیدوارم طرح رجیستری تلفن همراه بدرستی اجرا شود و در این میان فروشندگان نیز بتوانند با رفع مشکلات زیرساختی سهم بازار را که سالی 15 و 16 میلیون تلفن همراه است را تأمین کنند.

ارسال نظر