رابطه بین مغز و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در فیس بوک

دانشمندان در آزمایش جالبی که برای نخستین بار انجام داده‌اند، شبکه‌‌ای از نواحی مغز را شناسایی کرده اند که با  به اشتراک گذاری اطلاعات افراد در مورد خودشان در شبکه اجتماعی فیس‌ بوک ارتباط دارد.

رابطه بین مغز و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در فیس بوک

به گزارش کلیک، تیمی متشکل از گروهی از افراد در یکی از دانشگاه‌های آلمان و موسسه‌‌ای در آلمان که در زمینه علوم شناختی بشر و علوم مرتبط با مغز فعالیت می‌کنند، در مورد قشر میانی مغز که قسمت جلویی لوب پیشانی و ناحیه پیش گوه را می پوشاند، دست به مطالعه زدند؛ آن ها متوجه شدند زمانی که در مورد خودتان فکر می‌کنید، مغز این دو ناحیه را به کار می‌گیرد.

نتایج نشان داد که افراد حاضر در این آزمایش که در فیس بوک اطلاعات بیشتری در مورد خودشان به اشتراک می‌گذارند، با نواحی ذکر شده در مغز ارتباط بیشتری برقرار کردند.

دکتر دار مِشی، صاحب نظر برتر و محققی با مدرک فوق دکترا، در مقاله‌ای در نشریه Scientific Report اذعان کرد: بشر دوست دارد که اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. در دنیای امروزی ما، یکی از راه‌های که می‌توانیم اطلاعات مربوط به خودمان را به وسیله آن به اشتراک بگذاریم، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است که یکی از آن‌ها فیس بوک است.

دکتر مشی و همکارانش در نخستین تلاش برای آزمایش ارتباط کارکردی ذهنی مغز در رابطه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مشاهده کردند که در ۳۵ نفر شرکت کننده در آزمایش ارتباط بین نواحی مختلف مغز برای شناخت از خود از قبل تثبیت شده است.

فیس بوک به دلیل اینکه افراد اطلاعات مرتبط با احساسات، افکار و عقاید خود و همچنین تصاویر و ویدیوهایی از خود را در آن به اشتراک می‌گذارند، در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

برای اینکه مشخص شود که هر فردی تا چه میزان تصاویری از خود به اشتراک می‌گذارند و همچنین برای مشخص کردن میزان اطلاعات اضافه شده به پروفایل‌ها و میزان گذاشتن استاتوس، شرکت کنندگان "پرسشنامه مربوط به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به خود" را تکمیل کردند.

هنگامی که شرکت کنندگان تلاش می‌کردند به موضوعات مختلفی فکر کنند، محققان داده‌های کارکردی تصویر برداری عصبی از آن‌ها را ثبت کردند. سپس برای تعیین کردن رابطه بین ارتباط مغز و عدد به دست آمده از تکمیل پرسشنامه مربوط به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به خود فرد در بین شرکت کنندگان، ارتباط مغز هر یک از شرکت کنندگان را تحلیل کردند.

طبق گفته دکتر اشی، نتایج مطالعات نشان داد که شبکه‌ای از نواحی خاصی از مغز وجود دارد که با به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به خود فرد در شبکه‌های اجتماعی ارتباط دارد.

صاحب نظران به این موضوع اشاره می‌کنند که کاربرد تحقیقات آن‌ها وسیع است و مبنای تحقیقات علمی آینده را بر پایه به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به خود فرد قرار می‌دهند.

منبع: tech.firstpost

ارسال نظر