Remix OS دنیای کامپیوترها را تغییر می دهد

مدتی قبل بود که شرکت Jide Tech از اولین رایانه خانگی (PC) خود که از اندروید به عنوان سیستم عامل اصلی استفاده می کند رونمایی کرد. این کامپیوتر 70 دلاری که Remix Mini نام دارد در حقیقت یک جعبه کوچک است و شما برای کار کردن با آن تنها به صفحه نمایشی احتیاج دارید که ورودی HDMI داشته باشد.

Remix OS دنیای کامپیوترها را تغییر می دهد

H1450438286305_en-1 اما هدف ما از این بررسی نه خود این جعبه کوچک، بلکه سیستم عامل آن است.

کلیک - همه ما می دانیم که اندروید سیستم عاملی است متن باز و طبیعتاً می تواند دستخوش تغییرات بسیاری از سوی افراد متفرقه شود. اما این بار یک شرکت پا را از عمال تغییرات روتین فراتر گذاشته و از اندروید که سیستم عاملی تماما مبتنی بر لمس صفحه است، چیزی خلق کرده که شما حقیقتا در آن نیازی به لمس کردن صفحه پیدا نخواهید کرد.

Remix OS به صورت رایگان برای دانلود در دسترس بوده و حجم آن حدود 700 مگابایت است. نکته ی مهم آن است که شما می توانید به راحتی آن را روی حافظه ی فلش خود کپی کرده و از آن به عنوان سیستم عاملی پرتابل استفاده کنید.

البته باید توجه کرد که این سیستم عامل نو پا هنوز در نسخه ی بتا یا آزمایشی است و حداقل فعلا به شخصه آن را برای استفاده عمومی توصیه نمی کنم.

در ظاهر قضیه همه چیز بسیار عالیست زیرا از هر زاویه ای هم که به ماجرا نگاه کنیم، اندروید سیستم عامل سبک تر و کم پردازش تری نسبت به ویندوز است. اتفاقا از تصاویری که از این محصول جدید منتشر شده هم همین مسئله نمایان است. به طور مثال به اختلاف جالب توجه بنچمارک کامپیوتری گرفته شده با این سیستم عامل و سریعترین گوشی های هوشمند اندرویدی توجه کنید. طبیعتاً شما هم در نگاه اول شیفته ی آن خواهید شد و در چشم به هم زدنی به فکر رایانه دسکتاپ قدیمی و از کار افتاده ی خود می افتید که می توانید با آن سنگین ترین بازیهای اندرویدی را اجرا کنید! اما صبر کنید... همه چیز به این شیرینی هم نیست.

Ashampoo_Snap_2016.01.15_19h34m25s_001_ لازم به ذکر است که برای استفاده از این سیستم باید حافظه ی فلش شما حداقل ظرفیتی 8 گیگابایتی داشته باشد و اکیدا توصیه شده که از نوع USB3 باشد و دقیقا همینجاست که تناقض شروع میشود!

اما چرا تناقض؟!

ما درحال صحبت از دمیدن روحی تازه به رایانه های دسکتاپ کند و قدیمی هستیم که ناگهان صحبت از USB3 به میان می آید! اما کدام دسکتاپ فرسوده ی قدیمی را دیده اید که پورت USB3 داشته باشد؟! من که فکر نمیکنم تا به حال چنین موجودی دیده باشم!

اما با این حال، با به خرج دادن اندکی رافت می توان گفت که این موضوع می تواند قابل اغماض باشد. زیرا احتمالا راهی وجود داشته باشد تا بجای نصب Remix OS روی حافظه فلش به عنوان سیستم عاملی پرتابل، آن را مستقیما روی حافظه رایانه دسکتاپ خود نصب کرده و از آن بعنوان سیستم عامل اصلی استفاده کنیم. حداقل در اینصورت می توان گفت که مشکل کم بودن سرعت USB2 از میان برداشته می شود. اما کل ماجرا به همین جا ختم نمی شود!

من برای ارائه یک نقد و بررسی جامع درمورد این سیستم عامل، تصمیم به دانلود و نصب آن گرفتم و اگر از حق نگذرم، مراحل نصب آن زیاد پیچیده نبود. رایانه من به روز نیست و طبیعتا از رابط USB3 هم خبری نیست و اتفاقا حافظه فلش من هم از نوع USB2 بود.

بعد از نصب سیستم عامل Remix و قبل از بالا آمدن آن دو گزینه در اختیار شما قرار می گیرد. گزینه اول، ورود به سیستم در حالت عادی است. در این حالت تمام برنامه ها، فایلها و تغییرات برای استفاده های بعدی حفظ شده و به اصطلاح همه چیز ذخیره سازی می شود. گزینه دوم هم به حالت میهمان اختصاص دارد که دقیقا بر عکس حالت اول بوده و با ورود به آن، باید همه چیز را از اول پیکر بندی کنید. اما متاسفانه حالت اول هیچوقت برای من کار نکرد! به علاوه، سرعت بسیار کند آن در بالا آمدن هم کمی آزار دهنده بود. البته فکر میکنم این یکی واقعا تقصیر سرعت کند USB2 باشد!

نهایتا هر طور که بود، وارد سیستم عامل شدم. هنگام ورود به Remix OS در نگاه اول مجذوب ویژگی های جالب و فضای بدیع آن خواهید شد چرا که واقعا امکانات جالبی در اختیار شما قرار می گیرد که یکی از مهمترین آن ها امکان باز کردن چند پنجره به صورت همزمان است. البته به نظر من جالب ترین ویژگی آن بود که توانستم به راحتی توسط کابل به مودم وصل شوم و به وبگردی بپردازم درحالیکه چنین عملی برای تلفن های هوشمند به این سادگی ها شدنی نیست! قابلیت تغییر مکان نوار اعلان از بالا به سمت راست صفحه و اضافه شدن taskbar یا نوار وظیفه نیز از دیگر ویژگی های جالب بصری این سیستم عامل بود.

D1446778815991_en4 به نظر می رسد با این که شرکت Jide Tech سعی کرده فاصله ی لازم بین ظاهر این سیستم عامل و ویندوز 10 را حفظ کند، اما باز هم نمی توان آن را بی شباهت به فضای ظاهری ویندوز 10 دانست.

اما بهتر است از ظواهر گذشته و وارد بحث کارایی و نرم افزار شویم. راستش را بخواهید اوضاع آنقدرها هم که در تصاویر می بینید، شسته رفته نیست.

به عنوان اولین تست، به سایت کافه بازار رفتم و اپلیکیشن آن را دانلود کردم تا راحت تر بتوانم آزمایشم را ادامه دهم. این اپلیکیشن به راحتی نصب شد و همچون پسر بچه ای آرام و متین در گوشه ای از صفحه قرار گرفت! از آن پسر بچه هایی که همیشه به نظر می آید خیلی مظلوم اند اما پایش که برسد درسته قورتتان میدهند!

photo_2016-01-16_00-19-54 برای گرفتن یک تست کلی، اپلیکیشن بنچمارک گیری antutu را دانلود کردم و در کمال تعجب دیدم که بعد از نصب، چیزی اجرا نمی شود. حتی برای اطمینان نسخه دیگری از آن را هم دانلود و نصب کردم اما تفاوتی حاصل نشد.

در تست های من مرورگر chrome و حتی چند بازی ایرانی هم همین مشکل را داشتند اما خوشبختانه اپلیکیشن هایی مانند: تلگرام و بادصبا در این فضا به خوبی اجرا شد.

photo_2016-01-16_00-19-59

photo_2016-01-16_00-19-39 در آخر نیز تصمیم گرفتم با مرورگر این سیستم عامل سری به سایت کلیک بزنم و برایتان اسکرین شاتی تهیه کرده و قرار دهم اما بعد از گرفتن اسکرین شات وقتی خواستم تصویر را مشاهده کنم، ناگهان همه چیز قفل شد. با خود گفتم احتمالا مشکلی برای سیستم من پیش آمده و با یک ریستارت حل می شود. اما برای دومین بار هم اوضاع با همین وضع پیش رفت و آنجا بود که فهمیدم سیستم من مشکلی ندارد، و این Remix OS است که تعطیل شده! نهایتادر مرتبه سوم توانستم با هر ترفندی که بود تصاویر را منتقل کنم!

photo_2016-01-16_00-19-30 البته لازم به ذکر است که این سیستم عامل یا بهتر بگویم این نسخه ی نوپا از اندروید هنوز در نسخه بتا قرار دارد و اگرچه به نظر می رسد فاصله نسبتا زیادی تا نهایی شدنش وجود دارد (از نظر سیر تکامل) و حتی اگر تمام این باگ ها و مشکلاتش را هم در نظر بگیریم، با این حال بازهم باید بگویم که Remix OS در اولین تجربه کارکردن، یک نمایش کاملا امیدوار کننده داشت.

اگرچه من قبل از نصب آن انتظار تجربه کاربری فوق العاده ای داشتم اما به هرحال اوضاع طبق انتظار من پیش نرفت. نمی دانم آیا میتوانم تمامی مشکلات را به گردن کندی USB2 و قرار داشتن Remix OS در نسخه ی بتا بیندازم یا نه؟ من به شخصه امیدوارم که همینطور باشد چرا که من در این سیستم عامل یا در حقیقت "این ویرایش از اندروید"، پتانسیل خاصی را حس میکنم. پتانسیلی که می تواند جانی تازه به پیکره ی بی جان رایانه های فرسوده و قدیمی ببخشد. قطعا برای هر رایانه از کارافتاده ای لذت بخش است که حداقل بتواند از لحاظ برنامه و بازی، با پرچمداران تازه به دوران رسیده ی امروزی رقابت کند و سلطنت از دست رفته خود را بازیابد!

اختصاصی وب سایت کلیک

ارسال نظر